Każdy specjalista SEO doskonale wie, jak utrudnione byłoby jego życie bez odpowiednich narzędzi do pozycjonowania, które na każdym kroku ułatwiają mu optymalizację i pozycjonowanie stron internetowych. Wiele osób, które dopiero wchodzą w branże, myśli, że za każde takie narzędzie trzeba zapłacić ogromne pieniądze, co oczywiście częściowo się pokrywa z prawdą. Dlaczego częściowo? Ponieważ na rynku są również darmowe narzędzia SEO, które, mimo swoich ograniczeń, są niezbędne lub często wykorzystywane podczas pracy. Dzisiaj przedstawimy Ci nasz zestaw TOP narzędzi, bez których nie wyobrażamy sobie codziennej pracy!
Pamiętaj, że na rynku jest wiele odpowiedników narzędzi, tańszych czy droższych, więc nie mamy możliwości prezentacji ich wszystkich. Nasz zestaw zawiera tylko te sprawdzone, z których sami najczęściej korzystamy.
Darmowe narzędzia do analizy SEO
1. Google Search Console – podstawa podstaw
Każdy szanujący się specjalista SEO powie Ci, że absolutnie niemożliwa byłaby jest praca bez wsparcia Google Search Console (GSC), czyli platformy stworzonej przez Google do monitorowania strony w Internecie. Dotyczy oczywiście tylko darmowych wyników wyszukiwania. W GSC znajdziesz dane na temat stanu Twojej strony, jej indeksacji, użyteczności (szczególnie w kontekście wersji mobilnej) oraz, co najważniejsze, na temat fraz, na które się wyświetla. To ostatnie możemy znaleźć w zestawieniu z klikalnością w nasz wynik, CTR-em (relacja między liczbą wyświetleń i kliknięć) oraz średnią pozycją. Dzięki GSC możesz wykryć kanibalizację na swojej stronie czy nawet infekcję, a także przyśpieszyć indeksację lub usunąć niepotrzebne podstrony z indeksu. Jednym słowem, polecam bardzo!
2. Google Analytics – już ten z czwórką
Google Analytics (GA) to kolejne bezpłatne narzędzie Google, która wspiera właścicieli stron w pozycjonowaniu oraz prowadzeniu płatnych reklam. GA oferuje dogłębną analizę ruchu na stronie, jego źródeł i użytkowników, a także informacje na temat konwersji, sprzedaży i dokonania celów. Dzięki GA możesz weryfikować swoje działania, sprawdzać, co sprzedaje w kampanii Google Ads i co można wdrożyć w kampanii SEO.
Trzeba pamiętać, że od 2023 Google Analytics UA przestaje istnieć, a jego następcą stanie się GA4, który od swojego poprzednika różni się nie tylko interfejsem, ale również sposobem zbierania danych. Jeśli do tej pory nie wdrożyłeś / wdrożyłaś GA4 na stronie, to mam dla Ciebie złą wiadomość.
3. Google Keyword Planner – mój ulubieniec
Nie mogę ukryć swojego zamiłowania do Google Keyword Planner, gdyż jest to moje ulubione bezpłatne narzędzie SEO do sprawdzenia słów kluczowych i poszukiwania nowych tematów. W Keyword Plannerze znajdziesz dane na temat liczby wyszukiwania w Google danej frazy w przeciągu roku, zarówno na desktopach, jak i na urządzeniach mobilnych, a także ich średnią. Fakt, że narzędzie nie posiada automatycznych ugrupowań wg. silosów tematycznych (jak np. Ahrefs) trochę smuci, ale mamy tam przecież dane od Wielkiego Google! Dodatkowym plusem jest łatwy eksport do Google Sheets, gdzie można te dane przefiltrować.
Narzędzie jest darmowe pod warunkiem, że prowadzisz kampanię reklamową na swoim koncie Google.
4. Google Speed Insights i GTmetrix – sprawdź performance
Google Speed Insights i GTmetrix to dwa narzędzia, które umożliwiają nam analizę szybkości ładowania się strony oraz tzw. czynników Web Core Vitals. Oba te narzędzia pokazują wyniki zarówno dla desktopów, jak i urządzeń przenośnych oraz wskazują, w jaki sposób można je poprawić. Podczas audytu SEO to must-have!
5. Web Archive – dla domen z historią
Web Archive to skarbnica wiedzy. Wayback Machine to część Internet Archive, czyli cyfrowej biblioteki, w której przechowywane są strony www, książki, wideo, filmy czy programy. Wayback Machine od 2001 roku przechowuje strony internetowe. Dzięki platformie, która jest całkowicie darmowa, możesz sprawdzić, jak wyglądała Twoja lub cudza strona kilka miesięcy czy lat temu. Dzięki narzędziu jesteś w stanie wychwycić strukturę strony, treści, jakie się na niej znajdowały w określonym okresie oraz często zdjęcia na stronie. Baza z oczywistych przyczyn nie zapisuje kopii całych stron na co dzień (wtedy serwery na których taka baza by stała, trzeba by było stawić na księżycu), ale wystarczająco często, żeby móc sprawdzić z niej dane. Jeśli coś popsułeś / popsułaś na stronie, sprawdź Web Archive! Jeśli chcesz zakupić domenę, sprawdź Web Archive! Jeśli chcesz znaleźć stare adresy URL, sprawdź Web Archive!
6. Google Data Studio – bez raportów ani rusz
Google Data Studio to darmowe narzędzie od Google do raportów, które możesz w łatwy sposób zintegrować z GSC, GA, Senuto, Ahrefs czy innymi narzędziami. Oferuje szeroki wybór wykresów, które ułatwiają odbiór. Dzięki DS szybko i w prosty sposób stworzysz przyjazny raport, który pomoże weryfikować i oceniać osiągnięte wyniki.
7. Free SERP Checker – sprawdzenie pozycji
Free SERP Checker to darmowe narzędzie do szybkiej weryfikacji pozycji. Wystarczy wpisać kraj, domenę i wyszukiwaną frazę, a także wybrać urządzenie (desktop, tablet czy telefon), a narzędzie przedstawi Ci obecną pozycję na tę frazę w przeglądarce. Bardzo pomocne, szczególnie jeśli chcesz na szybko sprawdzić, jak wygląda sytuacja w innym kraju.
8. TechnicalSEO.com – darmowa pomoc
TechnicalSEO.com to darmowe narzędzie, które posiada naprawdę sporo pomocnych opcji. Dzięki TechnicalSEO możesz przetestować plik robots.txt czy .htaccess, wygenerować mapę, wykonać test mobile-friendly, sprawdzić SERPy czy przygotować znaczniki Schema. Osobiście najczęściej używam strony do generowania FAQ Page Schema.
9. Chat GPT – jak bez niego?
Nie będę ukrywać, na co dzień korzystam także z czatu GPT, który bardzo ułatwia mi pracę. Dzięki AI mogę w szybki sposób stworzyć szkielet tekstu do edycji, znaleźć inspiracje do treści czy sparafrazować potrzebny tekst. W czacie także można wygenerować pliki .htaccess czy robots.txt, meta nagłówki czy nawet strategię marketingową. Ogólnie rzecz biorąc, możliwości jest sporo!
Darmowe rozszerzenia do przeglądarki
Jak już jesteśmy przy narzędziach z uczciwą ceną, to warto wspomnieć o pomocnych darmowych rozszerzeniach do przeglądarki Chrome.
1. SEO META in 1 CLICK – dane w jednym miejscu
Przydatne rozszerzenie, jeśli chcemy sprawdzić meta dane, nagłówki, indeksację, link kanoniczny, zdjęcia czy linki wychodzące jednej podstrony. Ma także opcję wyświetlenia pliku robots.txt i sitemap.xml jednym kliknięciem.
2. Redirect Path – ścieżka przekierowań
Wtyczka do Chrome, która w szybki i prosty sposób pokaże ścieżkę przekierowań. Bardzo przydatna podczas migracji lub kiedy chcemy po prostu sprawdzić poprawność wdrożonych przekierowań.
3. Keywords Everywhere – darmowe powiązania tematyczne
Keywords Everywhere to kolejny przydatny tool, który z poziomu wyszukiwarki Google pokazuje historię wyszukiwanego słowa, jego trudność, powiązane hasła, o co ludzie także pytali oraz frazy log-tail.
4. NoFollow – podświetlenie linków
Wtyczka NoFollow szybko znajdzie link, nawet gdzie ludzkie oko go nie wychwyci! Podświetla wszystkie linki nofollow na czerwono oraz dofollow na zielono (możesz zmienić to w ustawieniach wtyczki).
Płatne narzędzia SEO do analizy i pozycjonowania
Przedstawimy Ci najlepsze płatne narzędzia, z których korzystamy, oraz ich alternatywy (czasami tańsze, czasami nie), które również mają
1. Ahrefs – potęga SEO
Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi SEO do analizy linków oraz widoczności strony w Google. Dzięki swojej rozległej bazie linków, służy nieocenioną pomocą dla specjalistów SEO. To z Ahrefsa wywodzi się ten magiczny czynnik DR (domain rating), który moim skromnym zdaniem nie jest żadnym ważnym wskaźnikiem, ale nie o tym ten artykuł. Posiada jednak szereg innych bardzo pomocnych wskaźników: wykaz linków wychodzących i przychodzących, linkowane anchory, ogólna widoczność strony, frazy, na które strona jest widoczna w wyszukiwarce, najlepsze podstrony czy uszkodzone linki zwrotne. Dzięki Ahrefs możliwa jest analiza konkurencji i zweryfikowacja, w których miejscach oni linkują, a Ty jeszcze nie. Oprócz analizy domeny, Ahrefs udostępnia narzędzie KEyword Explorer, dzięki któremu można szybko zweryfikować wyszukiwania słów kluczowych oraz tematycznie powiązane zapytania ugrupowane w silosy. Na koniec, możesz dodać swoją domenę do narzędzia do audytowania od Ahrefs, które wskaże, jakie występują błędy techniczne na stronie (jeśli połączysz Ahrefs z GSC, to takie audyty dostaniesz unlimited).
Alternatywa: SEMRUSH
2. SEMRUSH – wszystko w jednym
SEMRUSH to bardzo podobne do Ahrefs narzędzie (które w sumie jest często z nim zestawiane w porównywarkach), które dostarcza wiele informacji na temat linków zwrotnych, widoczności, słów kluczowych, konkurencji czy nawet pomysłów na content. Posiada wiele zalet w porównaniu do innych aplikacji, tj. nowoczesny interfejs (choć czasami brakuje tej prostoty co ma Ahrefs i wiele danych trzeba szukać w różnych miejscach), własne obliczenie Authority Score (DR w Ahrefsie) na podstawie nie tylko linków zwrotnych, ale i innych czynników, research słów kluczowych według intencji użytkownika, rozbudowana funkcja marketingu treści, wykaz słów w TOP wynikach i inne. Do minusów SEMRUSH można zaliczyć fakt, że pokazuje dane tylko z wyszukiwarki Google (kiedy Ahrefs ma dost również do innych typu Bing, YooTube, Yandex itd) oraz ograniczoną liczbę projektów do dodania w zależności od wybranego pakietu (z Ahrefs możesz dodawać dowoli, jeśli zweryfikujesz własność w GSC). Oczywiście, zalecamy, aby przetestować każde z tych narzędzi z osobna i wybrać odpowiednie dla siebie, ale należy pamiętać, że Ahrefs zrezygnował z darmowego okresu próbnego (SEMRUSH wciąż go ma!).
Alternatywa: Majestic SEO
3. Majestic SEO – konkurencja Ahrefs
Majestic SEO działa na podobnych zasadach, co Ahrefs i SEMRUSH, nawet ma swoje wskaźniki w postaci Trust Flow i Citation Flow. W MAjestaticu również możesz sprawdzić, skąd linkuje konkurencja, jak mocne są te domeny i na jakie frazy.
4. Senuto – gdzie jest Twoja strona?
Senuto to bardzo intuicyjne i przyjazne UX-owo narzędzie SEO do analizy widoczności w top3, top10 i top50, historii wyszukiwań czy porównania widoczności z konkurencją. Dzięki Senuto możesz sprawdzisz spadki i wzrosty witryny, pozyskane lub utracone frazy kluczowe, aktualne pozycje, kanibalizację podstron czy największą konkurencję według tematu. Oprócz tego Senuto oferuje analizę SERP, Content Planner oraz narzędzie do monitoringu fraz konkretnego projektu (liczba monitorowanych domen oraz fraz zależy od wybranego pakietu).
Alternatywa: SEMSTORM
5. SEMSTORM – na jakie frazy jesteś widoczny
SEMSTORM to bardzo podobne do SENUTO narzędzie pod kątem funkcjonalności. W nim również znajdziesz listę fraz w TOP3, TOP10, TOP50 czy TOP100, głównych konkurentów, najlepsze strony i które zbierają najwięcej ruchu. Masz także możliwość monitorowania swoich domen i słow kluczowych oraz skorzystania z Asystenta Contentu. Jednym słowem, podobne funkcjonalności, ale różny UX. Z SENUTO naprawdę łatwo się pracuje, wszystko jest przejrzyste i nowoczesne, natomiast layout SEMSTORM pozostawia wiele do życzenia.
6. Screaming Frog – coś po technicznemu
Screaming Frog Seo Spider to niezbędne narzędzie do SEO technicznego. czyli technicznej optymalizacji strony. Dostępne jest w wersji darmowej z ograniczonymi możliwościami oraz liczbą adresów (do 500 adresów URL). To idealne narzędzie do audytu SEO, gdyż nie przegapi żadnego błędu developera czy poprzedniej agencji SEO. Dzięki SF wykryjesz niedziałające linki, nieuzupełnione metadane na podstronach, błędne dyrektywy i blokowanie indeksacji, sprawdzisz duplikaty, nagłówki, zdjęcia i teksty alternatywne, kanonikale, adresację, paginację, sitemapę i wiele innych. Możliwości oprogramowania SEO Spider są naprawdę szerokie!
Alternatywa: Sitebulb
7. Sitebulb – lepszy interfejs
Sitebulb to podobne do SF narzędzie, które jest niezbędne podczas audyt SEO i analizy stanu technicznego witryny. Za pomocą narzędzia możesz analizować ponad 300 różnych parametrów. Od SF różni się przejrzystym layoutem i czytelnym raportem – w SF sam / sama musisz szukać to, czego potrzebujesz.
8. Contadu – treść idealna
Contadu to platforma, dzięki której możesz analizować konkurencję, w łatwy sposób planować i optymalizować własne treści. Contadu działa na zasadzie rekomendacji wykorzystywanych słów poprzez sprawdzenie ich popularności i skuteczności na innych witrynach. Jak to działa? Po wybraniu słowa kluczowego Contadu udostępnia listę najlepszych sugerowanych nagłówków oraz treści w tekście, a także pomysłów na pytania FAQ czy kolejne akapity. Narzędzie także umożliwia pisania treści z wykorzystanie AI.
Pss.. ten tekst też był pisany w Contadu.
Alternatywa: Surfer SEO
9. Surfer SEO – audytor treści
Surfer SEO to podobne do Contadu narzędzie, w którym oprócz optymalizacji treści możemy przygotowywać także audyty treści na konkretnych podstronach pod konkretną frazę. Dzięki nim dowiemy się, czego brakuje na podstronie, jakich słów używać, ile treści warto tam zamieścić, jak ma wyglądać struktura podstrony. Nie zależy to od projektu czy domeny, mając limit możesz dowolnie analizować i audytować strony. Contadu natomiast wymaga podania projektu (domeny), liczba których jest mocno ograniczona, i nie ma możliwość audytu istniejącej podstrony (choć jest zakładka Content strategy, gdzie można przygotować odpowiednią strategię do słów kluczowych). W Surferze możesz także analizować SERPy, jak wyglądają treści konkurencji na pierwszych wynikach i co możesz również poprawić. Edytor treści działa podobnie jak Contadu, choć ostatnio jak używaliśmy, nie wychwytywał odmiany słów (chyba że coś się zmieniło?).
10. SeoStation – bądź na bieżąco
SeoStation to platforma do monitorowania fraz kluczowych, która odciąża właścicieli agencji SEO dzięki automatycznie generowanym i przesyłanym do klientów raportom. Jest zdecydowanie UX-friendly i sygnalizuje każdą zmianę w pozycjach. Do tego wszystkiego jest polskim narzędziem, dlatego ma polski interfejs.
Alternatywa: Webpozycja
11. Webpozycja – monitoring fraz
Webpozycja to inne narzędzie do monitorowania fraz na bieżąco. Od SeoStation różni się tym, że ma bardziej ubogi layout i niższą cenę (zdecydowanie niższą). Jak komuś nie przeszkadza wygląd narzędzia, to zdecydowanie można zacząć od Webpozycji 🙂
Nawet najlepsze narzędzia SEO to nie wszystko
Narzędzia SEO to ważny element w codziennej pracy specjalistów od pozycjonowania. Zasada działa też w drugą stronę, nawet najlepsze narzędzia nie zastąpią doświadczenia człowieka (jak na razie). Darmowe narzędzia SEO pomogą Ci rozpocząć przygodę z SEO, jednak zakup któregoś z tych płatnych będzie nieunikniony (zaufaj!). Powyższa lista to tylko czubek góry lodowej, narzędzi SEO jest o wiele więcej!
Poszukujesz speca od pozycjonowania?
Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej, jak pracujemy!
Czytaj także:
Pozycjonowanie Shoper – Jak pozycjonować sklep Shoper krok po kroku? Poradnik SEO
SEO a Blog – jak prowadzić bloga, aby pomóc w pozycjonowaniu strony
Linkbuilding – pozyskiwanie linków do witryny