Google Moja Firma będzie płatne?

Google Moja Firma to dla wielu przedsiębiorców pierwszy kanał pozyskiwania klientów. Pozwala na dotarcie do potencjalnych nabywców z rynku lokalnego, daje również możliwość uruchomienia prostej strony firmowej bez własnej domeny i hostingu. Obecnie usługa jest bezpłatna – ale czy tak będzie zawsze? Pewnie tak, być może jednak pojawi się również wariant płatny dla firm, które za dodatkowe funkcje będą w stanie płacić regularne, miesięczne abonamenty.

Od kilku dni w serwisach anglojęzycznych pojawiają się spekulacje dotyczące wprowadzenia przez Google opłat za korzystanie z usługi Google Moja Firma (Google My Business).
Część użytkowników została zapytana poprzez ankietę czy byliby w stanie zapłacić miesięczne abonamenty za korzystanie z usługi, mając do dyspozycji nowe możliwości w jej ramach.

Zaprezentowane zostały dodatkowe funkcjonalności, które mogą pojawić się w płatnej wersji narzędzia – były to m.in.:

  • dedykowany support dla klientów Google My Business;
  • promowany znacznik na Mapach Google;
  • raporty połączeń i nagrania – Google zarejestruje i udostępni do wglądu połączenia telefoniczne z Google Moja Firma;
  • przycisk rezerwacji w profilu – pojawi się w lokalnych wynikach wyszukiwania;
  • zweryfikowane rezerwacje – Google zliczy rezerwacje z Twojego profilu i pokaże je innym użytkownikom, co podniesie wiarygodność Twoich usług;
  • zweryfikowane recenzje – Google zweryfikuje, czy klient wystawiający opinie, rzeczywiście skorzystał z Twoich usług / kupił Twój produkt;
  • automatyczne odpowiedzi na wiadomości;
  • automatyczne odpowiedzi na recenzje;
  • umieszczenie wizytówki bezpośrednio w wynikach wyszukiwania;
  • pozyskiwanie leadów z konkurencyjnych wizytówek – osoby szukające usług w wizytówkach o podobnym profilu do Twojego, będą miały możliwość skontaktowania się również z Tobą;
  • natychmiastowa wycena;
  • prośba o wycenę;
  • oferty – promocja nowych ofert;
  • polecane recenzje;
  • gwarancja Google – to program mający na celu ochronę kupujących. W przypadku niezadowolenia klienta z Twojego produktu / usługi, będzie mógł starać się o zwrot swoich pieniędzy;
  • usunięcie reklam z wizytówki firmy;
  • zweryfikowane licencje / certyfikaty – Google zweryfikuje Twoje licencje / certyfikaty i pokaże je w Twojej wizytówce;
  • video w profilu firmy;
  • wyświetlanie profilu firmy bez reklam innych reklamodawców.

Część z tych pozycji brzmi dosyć enigmatycznie i przydałoby się rozszerzenie ich opisów. Na tym etapie musimy jednak zadowolić się zajawkami i domyślać się, co dokładnie w ich ramach dostaniemy.

Po wybraniu funkcji, które ankietowani uznali za najbardziej przydatne dla swojego profilu działalności, Google zaprezentował przykładowe pakiety abonamentowe. Ich ceny wahały się od 10 do ponad 70 dolarów / miesiąc.

Moje wnioski

Zagrożenia:

  • Najmniejsze firmy mogą niestety zostać pokrzywdzone, mimo iż opłata wydaje się być niezbyt wygórowana (ok. 200 zł netto / miesiąc) to znając polskie realia, wiele firm nie skorzysta z takiej możliwości.
  • Faworyzowane w lokalnych wynikach organicznych będą wizytówki lokalne firm, które wykupią abonament.

Korzyści:

  • Świadomi przedsiębiorcy skorzystają z tej usługi i dzięki temu z dużym prawdopodobieństwem zyskają wzrost ruchu lokalnego
  • Być może Google bardziej restrykcyjnie zacznie analizować opinie wystawiane firmom w Google Moja Firma, które na ten moment są często generowane przez konkurencję i konta, które tworzone są wyłącznie na potrzeby sztucznego podbijania / obniżania średniej opinii firmom.
  • Przedsiębiorcy zyskają większe możliwości kontroli swoich profili w Google Moja Firma.
  • W dobie, kiedy każda sekunda w pozyskiwaniu informacji i kontaktu do potencjalnego usługodawcy jest na wagę złota, użytkownicy dostaną dodatkowe narzędzia do natychmiastowego odnalezienia wykonawcy usługi / dostawcy produktu.
  • Dodatkowe źródło stałego przychodu dla wielkiego G 🙂

Znaki zapytania:

  • Nie jestem pewny czy m.in.. w Polsce możliwe będzie nagrywanie rozmów telefonicznych przez chociażby regulacje prawne z tym związane.
  • Nie pojawiła się informacja dotycząca firm, które posiadają wiele lokalizacji w usłudze oraz sposobu ich rozliczania.

Jak widać, Google sonduje możliwość wprowadzenia płatnych pakietów, więc prawdopodobnie poważnie rozważa monetyzację usługi.
A Wy, co o tym sądzicie? Jestem ciekaw Waszych opinii i tego, czy będziecie skłonni ponosić koszty związane z dodatkowymi możliwościami w Google Moja Firma?

5/5 - (1 vote)
Na co dzień trzymam za ster na pokładzie agencji interaktywnej inmedium.pl Moja przygoda z marketingiem internetowym zaczęła się w 2010 roku od prowadzenia kampanii Google AdWords. Ukończyłem Szkołę Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie. W wolnych chwilach oddaję się dobrej muzyce i bujam się na hamaku.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami