Linkbuilding – pozyskiwanie linków do witryny

Link building to proces pozyskiwania i budowania profilu wartościowych linków zewnętrznych kierujących do serwisu, który prowadzisz lub pozycjonujesz. Ma on na celu zwiększenie autorytetu domeny, na której pracuje nasz serwis internetowy, tak, aby Google oceniał ją jako wartościową, a co za tym idzie, podnosił pozycje i widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Bogaty profil linków domeny w oczach Google’a nie musi oznaczać wcale niczego pozytywnego, dlatego zwróć uwagę, aby profil ten składał się z wartościowych linków. Na czym polega link building – sprawdź poniżej!
 
Link building - proces pozyskiwania linków do witryny

Czy linkbuilding jest ważny w procesie pozycjonowania?

Krótko i konkretnie – tak. Linki nadal są czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google. Według największej agencji SEO w Stanach Zjednoczonych, waga linków w 2022 roku w całym spektrum czynników to aż 20% (linki wewnętrzne – 5% i linki zewnętrzne – 15%)*. Pozyskiwanie linków (tych wartościowych) i przemyślane budowanie ich profilu pozytywnie wpływa m.in. na:

  • podnoszenie parametrów Twojej domeny / lub adresu URL,
  • zwiększenie autorytetu domeny dla wyszukiwarki Google,
  • zwiększenie widoczności strony internetowej,
  • podniesienie pozycji fraz linkowanej strony w wynikach wyszukiwania Google,
  • popularyzację marki / firmy w sieci.

Podział ogólny linków

Wyróżniamy kilka głównych rodzajów linków. Są to:

  • linki zewnętrzne – linki, które pozyskujemy lub naturalnie otrzymaliśmy z domen zewnętrznych. Ze względu na specyfikę ich uzyskania, możemy podzielić je na dwie kategorie:
    • linki naturalne – otrzymane w sposób naturalny, wstawione bezinteresownie przez internautów, którzy chcieli wskazać treści naszej witryny, jako przydatne innym użytkownikom na forach internetowych, w mediach społecznościowych czy komentarzach pod artykułami w innych serwisach,
    • linki nienaturalne (płatne) – na których pozyskanie mieliśmy bezpośredni wpływ – np. opłacając publikację takiego linku w treści artykułu, który publikowaliśmy na zewnętrznych serwisach (np. artykuły sponsorowane) lub zapłaciliśmy za jego umieszczenie na forach / w komentarzach (tzw. marketing szeptany),
  • linki wewnętrzne – linki, które umieszczone są w obrębie naszego serwisu, mają za zadanie pomóc użytkownikowi i robotom odwiedzającym nasz serwis poruszanie się po nim, a przy okazji wskazać odpowiednie dla poszczególnych podstron serwisu frazy kluczowe, za pomocą tzw. anchorów (zawierających słowo kluczowe). Linkowanie wewnętrzne jest niemniej istotne, ale to już temat na odrębny artykuł.

Rodzaje linków – istotne w budowaniu profilu linków

Do działań związanych z pozycjonowaniem (SEO), warto zastosować podział bardziej szczegółowy:

  • link adres URL – pełny adres URL umieszczony w zewnętrznym serwisie np. http://twojadomena.pl/wybrana-podstrona,
  • link “brandowy” – czyli linkowanie z frazy kluczowej, którą jest nazwa Twojej firmy, najczęściej kierujący do strony głównej Twojego serwisu,
  • link “ZMA” (Zero Match Anchor) – mówimy tutaj o linkach zewnętrznych niezawierających żadnego precyzyjnego słowa kluczowego (anchor text), takich jak: “link”, “sprawdź”, “źródło”,
  • link “EMA” (Exact Match Anchor) – linki prowadzące do Twojej strony internetowej z precyzyjnie wybranej frazy kluczowej tj. “nazwa kategorii”, “nazwa produktu”, “usługa + miasto”,
  • link “PMA” (tzw. mieszany) (Partial Match Anchor) – link zawierający nie tylko słowo kluczowe, ale również dodatkowe frazy np. “najlepsze buty do biegania dla maratończyków to te z wytrzymałą podeszwą” 😉

Linki dofollow vs. nofollow – jaka jest różnica

Podstawową różnicą jest tzw. przekazywanie link juice przez linki. Linki dofollow pozwalają na rozprzestrzenianie się go w obrębie jednej domeny lub między domenami. Linki nofollow nie przekazują “soku”, ale nie oznacza to, że są one bezwartościowe. Przykładowo wszystkie linki umieszczane w mediach społecznościowych są linkami nofollow. Powszechnie wiadomo, że takie linki również są pomocne w procesie pozycjonowania. O ile Google oficjalnie nie przyznaje się do wpływu tych linków na swój ranking, o tyle np. w Bing sytuacja wygląda już zupełnie inaczej. Podsumowując, jeśli masz okazję pozyskania linka typu nofollow z dobrego źródła – nie rezygnuj!

Skąd pozyskiwać wartościowe linki zewnętrzne – metody

Dla Twojej wygody podzielę katalog możliwości, jakie daje link building, z których możesz skorzystać na te, które będą kosztowały Cię tylko trochę czasu i na te, za które będziesz musiał zapłacić, aby Twój profil linków się rozrastał. Linki zewnętrzne to nie tylko kwestia kasy, ale również kreatywności i zaangażowania.

Płatne metody pozyskiwania linków

  • Artykuły sponsorowane – aktualnie najpopularniejsza z metod łatwego, płatnego pozyskiwania linków zewnętrznych (najczęściej są to linki dofollow) dla witryny. Najpopularniejsza, nie oznacza najlepsza. Cytując jednego z naszych SEO celebrytów, to metoda, którą stosują lub mogą zastosować wszyscy mający na to pieniądze. Zastanówmy się zatem, co zrobić, aby wyjść poza ten szablon działań i skorzystać z bardziej kreatywnych metod niż opłacanie artykułów sponsorowanych. Artykuł sponsorowany ma bardzo często swoją ograniczoną żywotność – zwróć na to uwagę, wybierając oferty wydawców.
  • PBN – to specjalnie utworzone strony / blogi na potrzeby pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. Stwórz własne serwisy, które będą zawierały wartościowy content, a przy okazji ułatwią pozyskiwanie linków do Twojego głównego serwisu. Link building w tym wydaniu zyskuje aktualnie mocno na popularności.
  • Przechwytywanie domen – Twoja konkurencja zamknęła biznes / portal branżowy i przestała istnieć? A może po prostu dostałeś ofertę przejęcia domeny / serwisu, który funkcjonował od lat w Twojej branży? Przeanalizuj za i przeciw – to może być strzał w 10, choć coraz trudniej o takie propozycje (ale warto się za nimi rozejrzeć!).
  • Linki “sponsorskie” – wspomóż szkołę, klub sportowy, dom dziecka czy schronisko. Nawet symboliczne wsparcie można zamienić w namacalną dla Ciebie korzyść w postaci linkowania do Twojej witryny od obdarowanego (warto jednak taką potrzebę zasygnalizować od razu, aby uniknąć niekomfortowej sytuacji).

Bezpłatne metody pozyskiwania linków

  • Google Moja Firma – jeśli jeszcze Cię tam nie ma, zacznij od założenia tam profilu swojej firmy i wypełnij go jak najlepiej.
  • NAP (Name Address Phone) – dodawanie linków zewnętrznych, kierujących do Twojej witryny internetowej w serwisach typu NAP ma sens nie tylko w przypadku pozycjonowania lokalnego. Warto jednak skupić się na dużych serwisach. Co ciekawe nawet samo Google rekomenduje, abyśmy znaleźli się w tego typu miejscach.
  • Katalogi bezpłatne – zwróć uwagę na parametry techniczne i widoczność katalogu w wynikach wyszukiwania. Ze względu na to, że są to bezpłatne miejsca publikacji, mogą okazać się bezwartościowe lub wpłynąć negatywnie na profil linków Twojej domeny.
  • Fora internetowe – ze względu na przeniesienie się użytkowników do Social Media, forów powstaje coraz mniej, ale nadal są takie, które żyją. Poszukaj zatem wątków, dotyczących Twoich produktów, tematyki w której czujesz się ekspertem i zachęć do odwiedzenia Twojej strony www.
  • Linki partnerskie – poproś partnerów biznesowych, kontrahentów, dostawców o możliwość umieszczenia linków na ich stronach internetowych lub wzajemnej wymiany linków pomiędzy Waszymi serwisami.
  • Artykuły, wpisy gościnne – wykorzystaj to, że jesteś ekspertem. Poszukaj serwisów, na których użytkownicy potrzebują Twojej porady / wiedzy – napisz dla nich bezpłatnie wartościowy artykuł / odpowiedz na pytania, a przy okazji otrzymaj wartościowy link do Twojego serwisu.
  • Barter – oddaj swój produkt, usługę w zamian za linkowanie zewnętrzne z bloga, serwisu, czy Social Media obdarowanego. Możliwości jest tutaj bardzo dużo. Jeśli to możliwe, zadbaj o to, aby były to linki dofollow.
  • Broken Link Building – sprawdź, czy do Twojej strony www nie prowadzą z zewnątrz linki, które kierują do nieistniejących już podstron. Zweryfikuj również, czy ktoś nie wykorzystał Twoich treści, grafik, innych materiałów i “przypadkiem” nie zapomniał w miejscu publikacji poinformować użytkowników o źródle.
  • Media społecznościowe – załóż konta w serwisach tj. Facebook, LinkedIn, Instagram, czy Twitter. To nic nie kosztuje, a daje dodatkowe źródło linkowania do Twojej strony z serwisów o dużym zaufaniu.

Pozyskiwanie linków – czego unikać w tym procesie

Linkbuilding - czego unikać?

  • Nie kupuj linków na Allegro i z szemranych źródeł – mogą narobić więcej szkody, niż przynieść oczekiwane przez Ciebie korzyści.
  • Linki zewnętrzne, które możesz pozyskać, zawsze staraj się weryfikować z wykorzystaniem narzędzi do ich analizy, zwracaj uwagę na tematykę miejsc, z których pozyskujesz linki, widoczność serwisów, ich historię.
  • Nie klonuj wszystkiego, co robi konkurencja, pamiętaj, że jak każdy, tak i oni robiąc swój link building, nie uniknęli błędów.
  • W pozyskiwaniu linków nie opieraj się o jednego ich dostawcę i jedno źródło.
  • Nie realizuj całego zaplanowanego procesu w krótkim czasie, tak aby wyglądał on jak najbardziej naturalnie; staraj się pozyskiwać linki regularnie.

Budowanie profilu linków (link building) strony internetowej oprzyj o różne typy linków. Nawet jeżeli nie jest możliwe umieszczenie linku typu dofollow, nie rezygnuj z propozycji współpracy! Linki z parametrem rel=”nofollow” również są istotne, a przy okazji dywersyfikują rodzaje pozyskiwanych odnośników. Poświęć trochę czasu analizie i zdobywaniu wartościowych linków, a wkrótce zobaczysz wyniki!

My tu sobie pitu-pitu, a co na to Google?

No właśnie, przecież wszystko, na co sztucznie wpływamy, próbując przechytrzyć algorytm, w oczach Google może być uznane za naruszenie zasad. Całe szczęście – nie do końca. Google w swojej oficjalnej dokumentacji, przyznaje, iż ma świadomość iż proces kupowania i sprzedawania linków jest częścią “gospodarki internetowej” źródło Google. Podkreśla jednak, iż powinien odbywać się on tylko w duchu czysto reklamowym, niemającym na celu manipulacji parametrami domen, a finalnie pozycjami w wyszukiwarkach internetowych. Pojawia się również sugestia, iż kupione w ten sposób linki powinny być oznaczane dedykowanymi na te potrzeby parametrami rel=”nofollow” i rel=”sponsored”. Warto jednak zwrócić uwagę, iż w dokumentacji pada słowo “możesz” 😉

W najgorszym wypadku algorytmy Google zignorują część linków, które w pocie czoła i z ubytkami w portfelu zdobędziemy. Coraz rzadziej słyszy się o bezpośrednich karach nakładanych przez Google. Od kilku lat nie spotkałem się z serwisem, który miałby w Google Search Console powiadomienie o karach nałożonych przez Google z powodu działań link buildingowych. Pozyskanie linków zewnętrznych nadal ma duże znaczenie. Pozycjonowanie strony internetowej bez wartościowego profilu linków będzie dużo wolniejsze, a Ty prawdopodobnie czekać nie możesz, bo czas to $.

Więcej o pozycjonowaniu na naszym blogu SEO.

*Żródło: https://firstpagesage.com/seo-blog/the-google-algorithm-ranking-factors/.

Potrzebujesz wsparcia w zbudowaniu profilu linków?

Zaufaj agencji interaktywnej ze Śląska inmedium.pl!

Zadzwoń

Click to rate this post!
[Total: 6 Average: 5]
Na co dzień trzymam za ster na pokładzie agencji interaktywnej inmedium.pl Moja przygoda z marketingiem internetowym zaczęła się w 2010 roku od prowadzenia kampanii Google AdWords. Ukończyłem Szkołę Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie. W wolnych chwilach oddaję się dobrej muzyce i bujam się na hamaku.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami