SEO a Blog – jak prowadzić bloga, aby pomóc w pozycjonowaniu strony

Blog jest miejscem, w którym autorzy mogą publikować różnego rodzaju artykuły związane z wiedzą na konkretny temat, aktualnościami czy poradami. Może być osobną stroną na własnej domenie, jak np. onet.pl, lub częścią strony firmowej, najczęściej jako odrębna zakładka Blog. Dzisiaj porozmawiamy o tym drugim przypadku w kontekście pozycjonowania, czyli jak prowadzić bloga z głową. Zapraszam do lektury!

Sposób na bloga firmowego

Na wstępie zaznaczę, że nie każda firma potrzebuje bloga firmowego, ale każdej opłaca się go mieć. Brzmi sprzecznie, czyż nie? Od razu powiem, iż chodzi o fakt, że jeśli marka nie ma czasu na prowadzenie bloga, to go po prostu nie potrzebuje i nie warto dodawać zakładki Blog tylko po to, żeby wyświetlić trzy wpisy sprzed dwóch lat. Takie działanie po prostu nie ma sensu ze względu na to, że prowadzenie bloga musi być systematyczne i nieprzerywalne. Wizerunkowo także wygląda to źle, gdyż użytkownicy szukają świeżych informacji (chyba że prowadzisz bloga o tematyce historycznej 🙂 )

Firmy najczęściej zakładają bloga z myślą o tym, że będą dzielić się najnowszymi aktualnościami i wydarzeniami z ich życia. Dobry pomysł, ale szczerze, to interesować się takim blogiem będzie tylko wąska grupa oddanych klientów (nie bierzmy pod uwagę np. duże marki modowe, których odbiorcy kochający modę będą zachwyceni krótką relacją z The Fashion Awards). Pokazywanie chwil z życia firmy na blogu jest dobre, ale jeszcze lepsze może być pozyskiwanie z niego ruchu. Jak to zrobić? W grę wchodzą wpisy z kategorii wiedza i porady.

Jak wygląda pozyskiwanie ruchu oraz potencjalnych klientów z bloga?

Za pomocą bloga firmowego można zwiększyć ruch na domenie. Google docenia wpisy blogowe, które są wartościowe, unikatowe (wyszukiwarka bardzo nie lubi duplikatów, a algorytmy często je cenzurują!) i odpowiadają na intencje użytkowników. Kiedy Google widzi, że użytkownicy chętnie klikają w nasz artykuł i zostają na dłużej zachwyceni lekturą, podnosi jego pozycje i pokazuje go innym użytkownikom poszukującym tej informacji. Wygląda to trochę jak samonakręcający się zegarek: użytkownicy zwiększają ruch na podstronie, Google widzi, że tekst jest wartościowy i wraz ze wzrostem popularności pokazuje go jeszcze większej liczbie użytkowników. Później przekłada się to na zwiększenie ogólnej widoczności strony oraz jej autorytet, a to znaczy, że nie tylko wpisy dostaną się wyżej w wynikach, ale i inne podstrony w obrębie domeny. O autorytecie domeny można napisać osobny wpis (prawdopodobnie tak zrobimy), ale w skrócie, autorytet wyrabia się na bazie unikatowego i wartościowego contentu, a im większy autorytet, tym więcej szans znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki!

Blog firmowy jest idealnym miejscem do pozyskiwania potencjalnych klientów zainteresowanych usługą lub produktem oraz do przedstawienia swojej wiedzy eksperckiej w wąskich obszarach. Brzmi dobrze, ale jak to działa w praktyce? Już tłumaczę! Często użytkownicy szukają jakiejś wiedzy wpisując frazy informacyjne, np. Jak odkamienić ekspres marki…?. Nie mają jeszcze celu zakupowego środków do odkamieniania, ale jest to idealny moment, żeby złapać takiego użytkownika i nakierować go na zakup. Firma, która oferuje środki do odkamieniania ekspresu może śmiało opublikować artykuł na ten temat na własnym blogu, gdzie oprócz porad przedstawi także własne produkty.

Załóżmy, że ten artykuł przeczyta 200 osób w ciągu miesiąca. Szansa, że część z nich (powiedzmy 20 osób, czyli 10%) kliknie w produkt, jest wysoka. Jedna osoba może dać się przekonać od razu do zakupu, natomiast pozostali wyjdą ze strony. Mamy już pozyskanego jednego klienta, a ci, których nie udało się przekonać, dostaną przypomnienia za pomocą retargetingu! A teraz wyobraź sytuację, że Twój dobrze zoptymalizowany wpis wyświetla się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania i masz 1000 odwiedzających go co miesiąc osób. Co więcej, posiadasz 20 wpisów, które odpowiadają na częste zapytania użytkowników związane z ekspresami i każdy “siedzi” wysoko w wyszukiwarce. W skali miesiąca może to być duża liczba potencjalnych klientów, których pozyskasz ze swojego bloga.

A zatem, jak poprawnie prowadzić bloga, żeby pozyskać ruch i potencjalnych klientów? Jak za pomocą bloga wspomóc SEO, a nie zaszkodzić? Nasze wskazówki i porady niżej!

Optymalizacja bloga pod SEO

Optymalizacja bloga pod SEO
Pozycjonowanie stron zawsze zaczynamy od analizy technicznej oraz ich optymalizacji. Z blogiem wygląda to podobnie – jeśli masz już całą stronę zoptymalizowaną na tip-top, a martwi Cię tylko blog – oto kilka rzeczy technicznych i contentowych na start do sprawdzenia:

  • Czy wpisy blogowe znajdują się w mapie strony? Jeśli nie, to popraw mapę i wrzuć ponownie do Google Search Console.
  • Czy najnowsze wpisy blogowe są zaindeksowane? Jeśli nie, poproś o zaindeksowanie w GSC, opcjonalnie pozyskaj do nich linki z zewnętrznych źródeł.
  • Czy masz we wpisach przekierowania 301 lub 404? Sprawdź za pomocą narzędzia do skanowania (np. Screaming Frog), czy linki wewnętrzne na blogu nie mają przekierowań (301) lub nie prowadzą do nieistniejących podstron (404). Jeśli tak, popraw to!
  • Czy masz odpowiedni podział na kategorie? Google bardzo lubi poprawnie ułożoną hierarchię kategorii, czy to na Blogu, czy w Sklepie. Dlatego zadbaj o drzewko kategorii jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia bloga.
  • Czy masz tagi na stronie? Jeśli tak, usuń je! Jeszcze nie zdarzyło się, żeby tagi poza Social Mediami się do czegoś przydały. Jeśli masz do nich sentyment, upewnij się, że nie są indeksowane.
  • Czy indeksują się wyniki wyszukiwania na blogu? Pod żadnym pozorem nie pozwól na taką sytuację, wyłącz indeksację wyników, a później za to podziękujesz.
  • Czy obrazki na blogu posiadają opisy alternatywne? Jeśli nie, to uzupełnij brakujące opisy, uwzględniając słowa kluczowe.
  • Czy masz zoptymalizowane grafiki? Zbyt duże pliki graficzne podpisane 123.png to częsty problem wśród prowadzących osób bloga, które z niewiedzy lub braku chęci wrzucają je bez wcześniejszej optymalizacji. Należy to poprawić – nie znam narzędzia, które zrobi to wszystko idealnie za nas, dlatego polecam pobawić się ręcznie. Z pomocą przyjdzie GIMP oraz tinypng.com. Zalecany format zdjęć na stronach to .webp.
  • Czy masz wszędzie zoptymalizowane nagłówki i metadane? Nie masz duplikatów lub pustych title? Jeśli nie wiesz nawet, o czym mowa, to przejdź do rozdziału Jak pisać na blogu (niżej).
  • Czy masz wszędzie unikatowe tematy? Jeśli masz kilka wpisów na ten sam lub podobny temat, to sprawdź, który jest najbardziej czytany, przenieś treści do niego z pozostałych i je usuń (nie zapomnij o przekierowaniach).
  • Czy któryś wpis powiela temat usługi/produktu? Nie dopuszczaj sytuacji, kiedy wpis blogowy konkuruje z podstroną usługową, gdyż przedstawia podobne treści. Jeśli już się tak zdarzy, zrób to samo, co w poprzednim punkcie lub zoptymalizuj wpis pod konkretne zapytanie.
  • Czy wszystkie wpisy mają odpowiednią długość? Nie publikuj wpisów na 1000 zzs, które nic nie wnoszą dla czytelnika.
  • Czy podstrony kategorii oraz Bloga są zoptymalizowane? Jeśli nie, to warto to zrobić. W przypadku bloga agencji interaktywnej, może on mieć tytuł “Blog o Marketingu”, gdyż zgodnie z Keyword Plannerem jest to najbardziej wyszukiwana fraza w branży.

Jak pisać, aby wypozycjonować bloga?

“Jak pisać, aby Cię czytano?” Tak najczęściej zaczynają się webinary o copywritingu, content marketingu i pisaniu ogólnie. Uważam, że odpowiedź jest prosta – trzeba znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki. Ludzie, znajdując informacje w TOP10 wyników wyszukiwania, rzadko fatygują się do przejścia na drugą stronę, bo po co? Dlatego zmienię powyższe pytanie na: “Jak pisać, żeby znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google?”

Pozycjonowanie bloga

Temat i słowa kluczowe

Pierwszym krokiem do wypozycjonowania bloga jest skrupulatny research tematów i słów kluczowych. Nie każdy temat jest interesujący dla użytkowników i warto wspomóc się narzędziami, które podpowiadają, czego oni szukają (np. Senuto). Dodatkowo sam Google często pokazuje, co wpisują użytkownicy w danym temacie (podpowiedzi pojawiają się na dole strony oraz podczas wpisywania treści zapytania). Dobrze dobrany temat to połowa sukcesu!

Drugim ważnym elementem podczas pozycjonowania bloga jest dobór słów kluczowych. Jednym z głównych narzędzi do researchu fraz, z którego często korzystają specjaliści SEO, jest Google Keyword Planner, który jest darmowy w przypadku prowadzenia kampanii na koncie. Jeśli kampania nie jest prowadzona, można wspomóc się Ahrefsem, Semstormem, Senuto oraz narzędziami stricte do pisania treści: Contadu lub Surfer SEO. Pamiętaj, że są to tylko narzędzia i nie warto polegać na jednym w 100% – korzystaj z kilku, które będą wzajemnie się uzupełniać i pomogą dotrzeć do jak największej liczby wyszukiwanych słów kluczowych, a więc do większej liczby użytkowników.

Nagłówki i metadane

W internecie wciąż rządzi hierarchia nagłówków, a król jest tylko jeden – H1! Zatem dobrze by było, gdyby zawierał on najbardziej pożądaną przez użytkowników frazę kluczową. Dodatkowo używaj pomocniczych nagłówków H2 i H3, w których również możesz zawrzeć najważniejsze słowa-klucze – oto kilka rad, jak dobrze to zrobić:

  • zawieraj słowa kluczowe, ale mieszaj je z innymi wyrazami, aby artykuł i jego struktura wyglądały naturalnie i były przydatne użytkownikom
  • nie powielaj i nie duplikuj nagłówków
  • dodawaj nagłówki odpowiednio do treści
  • nie przesadzaj z nagłówkami!

Dlaczego nagłówki są tak ważne? Robotom Google zależy na czytelnej i przyjaznej dla oka treści, dlatego oprócz nagłówków stosuj także wypunktowania i boldowanie.

W przypadku metadanych, czyli meta tytułu i opisu (meta description) zasada jest ta sama: używajmy najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych, ale z głową. Metadane te mają ograniczoną liczbę znaków, dlatego skorzystaj np. z narzędzia To the Web w celu weryfikacji długości tekstu. Zachęć użytkowników do kliknięcia w artykuł (choć nie bądź zły/zła na Google, że nie zaciągnie tych danych, lecz wybierze najbardziej odpowiedni fragment tekstu)!

Przyjazny adres URL

Jaki jest przyjazny dla wyszukiwarki i użytkownika adres URL? Taki, który zawiera słowa kluczowe i łatwy jest do zapamiętania. Unikaj tworzenia URLi z cyframi i literami na końcu, np. inmedium.pl/pozycjonowanie-stron-123hgt234/. Usuń także nazwy kategorii oraz daty z URLi, gdyż w przypadku zmiany kategorii lub daty publikacji, automatycznie zmieni się adres wpisu, co poskutkuje dodatkową pracą, której możesz uniknąć.

Linkowanie wewnętrzne

Zapamiętaj jak mantrę: we wpisach blogowych dodawaj bezpośrednie odnośniki do innych artykułów oraz podstron usługowych / produktów powiązanych tematycznie, a będzie Ci dane. Wpisy blogowe są idealnym miejscem do rozbudowy linkowania wewnętrznego, dlatego korzystaj z tego! Używaj anchorów, linków graficznych lub linków brandowych. W przypadku linkowania anchorów, linkuj tylko odpowiednie do podstrony frazy, na które jest ona zoptymalizowana. Nie przesadzaj jednak z liczbą linków wewnętrznych, na odbiór użytkownika będzie to miało negatywny wpływ, podobnie jak na wartość przekazywania “link juice” pomiędzy podstronami Twojego serwisu.

Jak zachęcić do kontaktu z bloga?

Blog służy nie tylko do wypozycjonowania strony, ale i zachęty użytkownika do kontaktu oraz interakcji. Oto kilka naszych sposobów na akcję:

CTA

CTA, czyli Call to Action, to element zachęcający do kontaktu na stronie. Najczęściej występuje w formie przycisku lub banera z przyciskiem. Dodaj go na dole strony lub też w środku tekstu, jeśli jest on dłuższy niż 3000 zzs. i wpasuje się do kontekstu. Możesz użyć H2 z frazą kluczową, która niekoniecznie może występować w tekście, ale w CTA będzie wyglądać wyśmienicie: przykładem może posłużyć dopisek miasta, np. Cennik pozycjonowania Katowice. Protip: podlinkuj także frazę, a do przycisku z “Czytaj więcej” dodaj nofollow.

Produkty i rozwiązania

Nie zmuszaj użytkownika do samodzielnego szukania Twoich produktów na stronie: pamiętaj, że są oni zbyt leniwi! Uprość im drogę do Twojego produktu: jeśli piszesz na temat odkamieniania ekspresu konkretnej marki, to dodaj shortcode do odpowiednich produktów danej kategorii. Pomoże to nie tylko użytkownikowi w poruszaniu się, ale i botowi Google w powiązaniu danego produktu z konkretnym tematem.

W wolnej chwili zajrzyj do wpisu o copywritingu SEO.

Czego unikać na blogu firmowym?

Kanibalizacja

Częstym problemem na blogu jest powielanie tematu ogólnego, który już jest poruszony na podstronie usługowej. Weźmy przykład agencji interaktywnej, która ma w ofercie pozycjonowanie stron. Na podstronie usługi ma informacje na temat, czym jest pozycjonowanie i jakie korzyści z niego płyną. Nierozsądne byłoby pisanie artykułu blogowego o tym, czym jest SEO, gdyż taki temat został już poruszony. Warto skorzystać z narzędzi, które podpowiedzą, że użytkownicy także chętnie szukają informacji, ile kosztuje pozycjonowanie strony, napisać o tym artykuł i podlinkować do podstrony ofertowej.  

Możemy wrócić do przykładu odkamieniania ekspresu, jeśli wolisz. Wyobraź, że mamy kategorie produktu Płyny do odkamieniania, a chcemy napisać jakiś ciekawy wpis z linkiem do podstrony. Dodając artykuł o zaletach płynów do ekspresu, możemy doprowadzić do kanibalizacji dwóch podstron (podstrony kategorii i wpisu), gdzie Google nie będzie wiedział, którą podstronę wyświetlić użytkownikom. Zamiast tego napiszmy wpis o najlepszych kawach świata, a link do płynów dodajmy “przy okazji”.

Duplicate content

Pod żadnym pozorem nie powielaj treści z innych stron! Duplicate content działa na Twoją niekorzyść. Nie duplikuj także treści wewnątrz własnej strony, nie dodawaj tego samego akapitu w różnych wpisach blogowych – pisz dobre unikalne treści na każdej podstronie. Google ceni content!

Dodatkowe porady dla samodzielnego pozycjonowania bloga

Recycling treści

Recycling treści to proces ponownego wykorzystania już napisanych wcześniej treści. W przypadku bloga najczęściej recyclingiem nazywamy aktualizację starych wpisów. Jak to zrobić w najbardziej wydajny sposób? Sprawdź w Google Analytics, które artykuły były najchętniej czytane na Twoim blogu. W zakładce Zachowanie -> Zawartość witryny można znaleźć najczęściej odwiedzane artykuły, które np. nie zatrzymały czytelnika na długo i warto zastanowić się nad jego rozbudową – być może posiadają za mało informacji na dany temat lub informacje już nie są aktualne. Google także lubi świeżą dawkę wiedzy, dlatego jeśli masz artykuł z rokiem w tytule, to zaktualizuj go (w takich wpisach nie dodawaj roku w adresie URL – unikniesz zbędnych przekierowań). To samo zrób w przypadku artykułów ze statystykami.

Odświeżanie linków

Po dodaniu nowego wpisu sprawdź, czy nie warto podlinkować go w innym miejscu powiązanym tematycznie w obrębie domeny. Za przykład po raz kolejny możemy wziąć artykuł na temat kosztów pozycjonowania, do którego odnośnik warto dodać na podstronie usługowej z odpowiednim anchorem oraz we wpisie na temat pozycjonowania WordPressa.

Content Pruning

Content Pruning to usuwanie na stronie treści niskiej jakości, które nie przynoszą żadnych korzyści użytkownikowi. Jeśli wiesz, że użytkownicy nie szukają tych informacji albo jest ona już przestarzała, możesz śmiało usunąć ją z witryny. Nie zapomnij tylko o przekierowaniach! Jeśli jednak masz sentyment do tego artykułu, odśwież go, dodaj aktualne informacje i zmień datę.

Po co jeszcze pozycjonować bloga w Google?

Chcesz się znaleźć ze swoją stroną jeszcze przed wynikami wyszukiwania? Odkryj Discover! Jest to stosunkowo nowa funkcja Google’a (sprzed paru lat), która wyświetla spersonalizowane treści związane z zainteresowaniem użytkownika. Pojawiają się one na Googlu jeszcze przed wpisaniem wyszukiwanego hasła w postaci nagłówka i krótkiego leadu ze zdjęciem. Przedstawiane artykuły związane są z wcześniejszymi zachowaniami użytkownika:

  • historia wyszukiwania
  • interakcje
  • lokalizacja
  • informacje z urządzenia.


Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/mobile/google-discover?hl=pl

Żeby pojawić się w Discover nie ma potrzeby specjalnej optymalizacji bloga, wystarczy, że strona jest zgodna z polityką treści tej usługi i jest zaindeksowana przez Google. Algorytmy wybierają strony do wyświetlenia w Discover na podstawie trzech wskaźników: doświadczenie, autorytet i wiarygodność (E-A-T). Google podaje kilka wskazówek do poprawy E-A-T, które możesz znaleźć TUTAJ. Możesz znaleźć tam informacje, że warto publikować treści, które cieszą się zainteresowaniem, nie używają taktyk manipulacji i nie wprowadzają w błąd użytkownika, czyli są wiarygodne. Dlatego zawsze weryfikuj dane, pisz ciekawie, dużo, odpowiadaj na pytania użytkowników i stań się ekspertem w swojej dziedzinie!

SEO a blog. Pozycjonowanie bloga – FAQ

Czy pozycjonowanie bloga ma sens?

Jeszcze jaki! Po pierwsze, Google lubi content, szczególnie ekspercki. Jeśli jesteś ekspertem w którejś dziedzinie, nie bój się tego pokazać! Po drugie, jest to świetne miejsce na pozyskanie ruchu i zaangażowania w interakcję. Im wyżej jesteś w wynikach, tym większą liczbę użytkowników “zgarniasz”!

Jak mierzyć efekty pozycjonowania bloga?

Jeśli dopiero zaczynasz, a wydaje się, że tak właśnie jest, jeśli dobrnąłeś / dobrnęłaś aż tutaj, zwróć uwagę na darmowe Google Search Console i Google Analytics. W Google Search Consoli sprawdzisz wzrosty lub spadki pozycji na określone słowa kluczowe, liczbę wyświetleń w wynikach wyszukiwania oraz liczbę kliknięć. W Google Analyticsie możesz sprawdzić np. najpopularniejsze podstrony, liczbę sesji i czas trwania, nowych i powracających użytkowników.

Blog w domenie czy na subdomenie?

Subdomena traktowana jest jako osobna świeża domena, dlatego polecamy dodanie bloga jako osobnej zakładki w domenie.

Czy mogę samodzielnie pozycjonować bloga?

Jeśli pracujesz na domenie z wyrobioną historią, wysokim autorytetem, którego nie masz prawa “zepsuć”, to polecam się powstrzymać. Bez większej wiedzy możesz zaszkodzić zamiast pomóc SEO. Ćwicz na stronach, które nie generują jeszcze ruchu czy sprzedaży!

Czego szukają moi odbiorcy i o czym mogę napisać na blogu?

Napisz o tym, na czym się najbardziej znasz! Pisz obszerny i wartościowy tekst, informacje z którego przydadzą się użytkownikom. W doborze tematu oraz słów kluczowych pomogą Ci takie narzędzia, jak Senuto, Ahrefs, Contadu oraz sam Google.

Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu marketingu internetowego?

Zaufaj agencji interaktywnej ze Śląska inmedium.pl!

Zadzwoń

Więcej o pozycjonowaniu na naszym blogu SEO.

5/5 - (7 votes)
Specjalistka SEO i Web Dev. Ukończyła studia dziennikarskie na Uniwersytecie Śląskim. Oprócz zawodowego zamiłowania do reklamy internetowej i WordPressa, kocha uczyć języka polskiego jako obcego. Prywatnie fanka Harry’ego Pottera i Wiedźmina. Jest pracoholiczką i nie ma czasu na nic, nawet na pisanie bio.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami