Jak prowadzić fanpage? 10 złotych zasad, o których musisz pamiętać na Facebooku

Prowadząc własną firmę, zapewne marzysz o tym, by Twój biznes zyskał na popularności. Doskonałą przestrzenią do popularyzacji Twoich produktów lub usług oraz budowania stałej, silnej relacji z Klientami, są media społecznościowe, a w szczególności Facebook. Tuż po tym, jak odpowiesz sobie na pytanie, czy Twoja firma powinna mieć fanpage na Facebooku, powinieneś zastanowić się, jak miałby on wyglądać, jaki cel chcesz osiągnąć dzięki jego funkcjonowaniu oraz zgodnie z jakimi zasadami powinieneś go prowadzić. W gąszczu facebookowych obwarowań i praw bardzo łatwo jest się zagubić, dlatego powinieneś poznać dziesięć kardynalnych reguł, którymi należy się kierować prowadząc fanpage marki na Facebooku.

Zadbaj o uzupełnienie profilu swojej marki
Założyłeś profil firmowy na Facebooku – i co dalej? Kolejnym krokiem powinno być skrupulatne uzupełnienie informacji o Twojej marce. Określ swój profil działalności, daj znać obserwującym, od jakiego czasu działa Twoja firma, pomóż zlokalizować jej siedzibę, dodaj dane kontaktowe i pokieruj użytkowników do innych miejsc w sieci, związanych z Twoją marką (np. do strony WWW). Jeśli prowadzisz działalność sprzedażową, skonfiguruj zakładkę “Sklep”. To dzięki niej potencjalni Klienci będą mogli przejrzeć oferowane przez Ciebie produkty, nie wychodząc poza ekosystem Facebooka. Po kliknięciu w konkretną ofertę sprzedaży, Klient może przejść do witryny i tam sfinalizować zakup. Facebook stwarza też możliwość prezentacji konkretnych usług. Kolejną sekcją, z której użytkownicy będą mogli dowiedzieć się czegoś na temat Twojej firmy, jest pole “Nasza historia”. To wyjątkowa przestrzeń na fanpage’u, w której umieścić można podstawowe informacje dotyczące idei stojących za powstaniem Twojego biznesu, jego misji, zespołu pracowników, korzyści dla Klienta czy oferty. Zadbaj o przykuwającą wzrok grafikę w odpowiednim rozmiarze i daj bliżej poznać się odwiedzającym!

Utrzymaj spójną identyfikację wizualną
Nie oszukujmy się – profil Twojej marki na Facebooku powinien przyciągać nie tylko angażującymi treściami i korzystnymi ofertami, ale także wywoływać w użytkownikach pozytywne odczucia wizualne. Właśnie dlatego dobrze jest mieć konkretny pomysł na to, w jakiej estetyce będzie utrzymana identyfikacja wizualna profilu i konsekwentnie te założenia realizować. Zgrywać ze sobą musi się wszystko – avatar, zdjęcie w tle, grafika w sekcji “Nasza historia”, fotografie ilustrujące poszczególne produkty dostępne w zakładce sklep, oraz udostępniane na fanpage’u publikacje. Warto jest stworzyć więc swoistą “strategię wizualną” i nawiązać współpracę z doświadczonym i pełnym pomysłów grafikiem kreatywnym. Po stworzeniu podstawowych materiałów – takich jak avatar, cover photo, grafiki produktowe i szablony do tworzenia postów – łatwiej będzie Ci utrzymać spójny wygląd fanpage’a, prowadzić komunikację na własną rękę i złapać potencjalnego Klienta na wizualny haczyk.

Pamiętaj, że rozmiar ma znaczenie
Opublikowane przez Ciebie zdjęcie kiepsko się docina? Hasło reklamowe zawarte na grafice jest widoczne tylko w połowie, a na urządzeniach mobilnych nie widać nawet logo Twojej firmy? Wszystko dlatego, że Facebook stawia przed osobami prowadzącymi profile określone wymagania, dotyczące rozmiarów grafik wykorzystywanych w mediach społecznościowych. Zamiast więc marnować potencjał swoich postów, poznaj rekomendowane wymiary grafik i zawsze się do nich stosuj. Unikniesz niemiłych niespodzianek, a publikacje Twojej marki każdemu z użytkowników będą wyświetlać się tak, jak należy. Ciężko zapamiętać Ci te blisko kilkadziesiąt różnych formatów? Skorzystaj z naszej małej pomocy naukowej, w postaci infografiki. UWAGA! Pamiętaj, że ciągłe zmiany, to na Facebooku norma. Należy więc nieustannie śledzić nowe zalecenia dotyczące rozmiarów grafik do postów.

Publikuj regularnie wspomagając się kalendarzem przedkładając jakość nad ilość
Wrzucasz raz na miesiąc post dotyczący aktualnej promocji i zastanawiasz się, co robisz nie tak? Regularność i odpowiednia strategia publikacji, to klucz do sukcesu! Aby ułatwić sobie pracę, warto przygotować sobie kalendarz treści, w którym uwzględnisz wszystkie posty, które mają pojawić się w określonym przedziale czasowym (np. tydzień lub miesiąc), ich tematykę i kategorie. Daje Ci to gwarancję, że regularna komunikacja z fanami pozostanie utrzymana i ogromny spokój umysłu co do tego, jak ona przebiega. Nie przegap żadnej sposobności, by kreatywnie nawiązać do święta, czy ważnego wydarzenia, promując jednocześnie swój produkt. Wszystkie najważniejsze okazje znajdziesz w naszym kalendarzu social media ninja na rok 2019. Jeśli zastanawiasz się, co powinno być dla Ciebie priorytetem w działaniach – jakość czy liczba postów – to zdecydowanie postaw na to pierwsze.

Utrzymuj zaangażowanie – twórz posty zachęcające do podejmowania aktywności
Gdy pada pytanie, bądź prośba o podzielenie się swoim zdaniem na konkretny temat, odruchowo natychmiast odpowiadasz? Uwierz nam, że odbiorcami Twoich treści, także kieruje taki mechanizm. Tak działa ludzki mózg i nie sposób go oszukać. Łatwo natomiast wykorzystać tę zależność na korzyść swojej marki. Nie oszukujmy się – stricte produktowe posty nie są dla użytkowników atrakcyjne. Jak zatem promować swoje produkty bądź usługi, a przy tym wywołać żywą reakcję ze strony odbiorców? Postaw na różnorodne formaty i publikacje, prowokujące do określonego wyboru, dostarczające rozrywki w postaci zagadek lub rebusów, przedstawiające pomysły na kreatywne wykorzystanie produktu, pozwalające coś nowego odkryć (np. publikując rozwijane oraz tworzone w technologii 360). Granicę stawia przed Tobą tylko i wyłącznie Twoja wyobraźnia (no i ograniczenia technologiczne Facebooka 😉 ).

Poznaj swoich fanów, czyli potencjalnych Klientów – wykorzystaj moc narzędzia Audience Insights
Niby domyślasz się, kto na Facebooku może być Twoim wymarzonym odbiorcą, jednak głowisz się nad tym, jak znaleźć potwierdzenie swoich tez w rzeczywistości? Pomoże Ci w tym narzędzie Audience Insights. Obrazowo przedstawia ono statystyki grup odbiorców Twojego fanpage’a. Dostępne tam dane dotyczą ich wieku, lokalizacji, zainteresowań, płci, a także tego, jakie inne fanpage marek lubią. Informacje dostępne dzięki temu narzędziu można wykorzystać na wiele różnych sposobów – np. bardziej dopasowując charakter publikacji do preferencji użytkowników, precyzyjniej dobierając kryteria targetowania reklam, czy tworząc sobie niestandardowe grupy odbiorców.

Promujesz posty? Rób to zgodnie z zasadami
Bardzo łatwo popaść w niełaskę Facebooka, niestety o wiele trudniej już jest odkupić swoje winy. Za co właściciel fanapage’a może podpaść? A no chociażby za publikowanie treści niezgodnych ze Standardami Społeczności Facebooka. Czego one dotyczą i co to dla Ciebie oznacza w praktyce? Standardy Społeczności Facebooka, to zbiór zasad, którymi należy kierować się, podejmując aktywność w przestrzeni tego medium społecznościowego. Dotyczą one sześciu najważniejszych zagadnień, jakimi są: przemoc i zachowania sprzeczne z prawem, bezpieczeństwo, treści budzące zastrzeżenia, integralność i autentyczność, poszanowanie własności intelektualnej oraz prośby dotyczące treści. Warto zapoznać się z pełną treścią tego dokumentu, jednak pokrótce – czego nie wolno publikować i promować na Facebooku?

  • Treści zawierających lub sugerujących nagość (nawet jeśli użyta byłaby w celach artystycznych lub edukacyjnych). Wyjątkiem od tej zasady jest publikowanie materiałów przedstawiających nagie posągi;
  • Treści wulgarnych, obraźliwych i drastycznych, odnoszących się do cech odbiorców, rasy, orientacji seksualnej, wyznania;
  • Treści zawierających sensacyjne sformułowania;
  • Alkoholu, narkotyków, wyrobów tytoniowych i e-papierosów (wyjątek: kampanie przeciwko uzależnieniom);
  • Grafik i tekstów w sposób bezpośredni odnoszących się do wyglądu odbiorcy, naruszających jego poczucie atrakcyjności oraz własnej wartości. Niedopuszczalne są także sugestie, że odbiorca powinien w sobie coś zmienić;
  • Suplementów diety;
  • Produktów służących zdrowiu;
  • Produktów i akcesoriów dla dorosłych;
  • Środków antykoncepcyjnych (wyjątkiem od tej zasady jest ukazanie ich w kontekście świadomego planowania rodziny, a nie uzyskiwania jakiejkolwiek przyjemności);
  • Broni;
  • Fajerwerków i petard;
  • Podróbek bądź imitacji produktów znanych marek;

Jak widać, lista ta jest dość długa. Wyznajesz przekonanie, że zasady są po to, by je łamać? Zapewniamy Cię, że w tym przypadku absolutnie nie warto. Za notoryczne naruszenia Facebook może nałożyć na Ciebie dotkliwe kary, włącznie z zablokowaniem fanpage’a i zbanowaniem konta reklamowego.

Reaguj na trendy, ale unikaj drażliwych tematów
Czy wiesz, czym jest real time marketing? To marketing w czasie rzeczywistym, opierający się głównie o umiejętność wychwytywania ważnych wydarzeń i natychmiastowego wykorzystywania konkretnego kontekstu, w celu promocji własnego produktu. W tym przypadku, nieocenione są kreatywność, swego rodzaju szósty zmysł, ale i szczypta zdrowego rozsądku. Bo czy warto żywo reagować na każdego rodzaju wydarzenia? Zdecydowanie nie! Wykorzystuj nadarzające się okazje, ale odpuść, gdy chodzi o tematy powszechnie uważane jako kontrowersyjne, drażliwe lub takie, które mogą obrazić uczucia odbiorców i zdecydowanie ich podzielić.

Szanuj opinie swoich Klientów – nawet te negatywne
Kardynalna zasada obecności na Facebooku mówi, że ze zdaniem swojego Klienta musisz liczyć się zawsze, nawet jeśli jego opinia nie jest przychylna Twojemu biznesowi. Facebook umożliwia użytkownikom wystawianie na fanpage’ach swoich rekomendacji. Mogą one mieć wydźwięk zarówno pozytywny, jak i negatywny. Tego rodzaju polecenia, są cenną wskazówką dla osób, które po raz pierwszy stykają się z Twoim biznesem. Jeśli przydarzy Ci się, że otrzymasz negatywną rekomendację, nie daj ponieść się emocjom. Spokojnie wyjaśnij całą sytuację w korespondencji prywatnej z jej autorem. Jeśli wina faktycznie leży po Twojej stronie, zaproponuj jakąś formę rekompensaty. Warto pamiętać, że rekomendację można zgłosić do usunięcia tylko w przypadku, gdy jest niezgodna z zasadami społeczności lub kiedy dotyczy ona produktów lub usług, które nie są oferowane przez Twoją firmę.

Dbaj o bezpieczeństwo – stosuj uwierzytelnianie dwuskładnikowe
Profil na Facebooku to również ważna część dorobku Twojej firmy. Zapewne jako odpowiedzialny przedsiębiorca dbasz o to, aby Twoje zasoby były odpowiednio zabezpieczone – ale czy myślisz podobnie w kontekście swojego konta w mediach społecznościowych? Nie? A powinieneś! Cyberatak czy włamanie na konto mogą zrujnować reputację Twojego biznesu i wpędzić Cię w nie lada tarapaty. Uchroń się przed tym, stosując uwierzytelnianie dwuskładnikowe. To zabezpieczająca funkcja, która pomaga zapobiec kradzieży konta i hasła dostępu. Jak to działa? Każdorazowe logowanie na nowym urządzeniu wymaga potwierdzenia, przy pomocy dotychczas autoryzowanego przez Ciebie sprzętu lub podania specjalnego kodu. Alerty o próbie logowania otrzymujesz wprost na swój adres e-mail. Jeśli to nie ty starałeś się uzyskać dostęp do fanpage’a w konkretnym miejscu i czasie, wzmocnij swoje zabezpieczenia i ustaw nowe hasło.

Napotykasz problem? Nie radzisz sobie z czymś? Media społecznościowe – a zwłaszcza Facebook – to skomplikowana materia, więc nie ma się czego wstydzić. Skorzystaj z pomocy specjalistów! Chętnie odpowiemy na Twoje pytania, a jeśli tego chcesz, obejmiemy także naszą profesjonalną opieką Twój fanpage.

udostępnij:
Content & Social Media Manager. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Śląskim. Wie jak wielką siłę ma słowo i stara się to umiejętnie wykorzystywać w działaniach marketingowych. W wolnych chwilach hoduje swoje koty i głaszcze swoje kaktusy.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami