Instagram to platforma, o której słyszał niemal każdy użytkownik Internetu. Wielu używa go w celach prywatnych, publikując zdjęcia czy filmy dla rodziny i przyjaciół. Wielu również szuka tam inspiracji.
Codziennie z Instagrama korzysta aż 2 miliardy aktywnych użytkowników na całym świecie! Taka liczba robi wrażenie, prawda? Prowadząc firmę i chcąc rozwinąć jej marketing online, możesz to wykorzystać. Poznaj kilka ogólnych porad, które pozwolą Ci prowadzić swoje konto profesjonalne jeszcze lepiej!
Jak ładnie prowadzić Instagrama firmowego?
Prowadzenie profilu na Instagramie może wydawać się banalnie proste. Wystarczy założyć konto, dodawać zdjęcia… Jeśli jednak chcesz wykorzystywać IG do celów biznesowych, musisz wiedzieć, jakie działania pomogą Ci osiągnąć zamierzone rezultaty. Platforma ta oferuje szereg możliwości promocji Twojej firmy. Wiele zależy od tego, czy o nich wiesz i czy potrafisz wyciągnąć z nich to, co najlepsze.
1. Bez konta biznesowego ani rusz!
Konto osobiste i profesjonalne to nie to samo. Tylko w drugim przypadku możesz korzystać ze wszystkich możliwości przydatnych do promocji firmy na IG. Upewnij się więc, że masz włączoną tę opcję. Jak to zrobić? To dosyć proste!
Wystarczy, że klikniesz w trzy paski w prawym, górnym rogu i z zakładki “Ustawienia” wybierzesz opcję “Przejdź na konto profesjonalne”.
2. Starannie uzupełnij swój profil
Mało kto jest skłonny zostać followersem konta, które prowadzi Gall Anonim. Uzupełniając profil biznesowy, nie musisz oczywiście posługiwać się swoimi, prywatnymi danymi, a informacjami dotyczącymi Twojego biznesu.
👉 Wpisz nick / nazwę firmy lub imię i nazwisko, jeśli chcesz promować markę osobistą.
👉 Uzupełnij nazwę użytkownika. Pamiętaj, że powinna ona w jasny i bezpośredni sposób nawiązywać do marki i być niezbyt skomplikowana, by odbiorcom łatwiej było ją zapamiętać i znaleźć w instagramowej wyszukiwarce.
👉 Uzupełnij zdjęcie profilowe. W przypadku firmy może być to np. logo, a w przypadku marki osobistej – Twój portret. Obecnie Instagram umożliwia Ci także wygenerowanie własnego avatara!
👉 Nie zapomnij wkleić linku do strony internetowej swojej firmy. Możesz dodać jeszcze link do profilu na Facebooku, jeśli i tam prowadzisz swój firmowy profil. Jeśli chciałbyś umieścić w BIO więcej, niż dwa linki, możesz skorzystać z zewnętrznego narzędzia, które to umożliwia, np. Linktree.
👉 Wybierz odpowiednią kategorię, która najlepiej opisuje Twoje konto.
👉 Uzupełnij publiczne informacje o firmie: adres e-mail, numer telefonu i lokalizację.
👉 W zależności od usług, które oferujesz, możesz dodać także przyciski takie jak: “zamów jedzenie”, “zarezerwuj teraz”, “zarezerwuj” lub “uzyskaj wycenę”.
Jak napisać BIO?
BIO to opis, w którym powinieneś zawrzeć najważniejsze dla odbiorcy czy potencjalnego klienta informacje o Tobie lub o Twojej firmie. Wyjaśnij, czym się zajmujesz, co oferujesz lub co udało Ci się osiągnąć. Zastanów się, co wyróżnia Twoją markę. Masz do dyspozycji 150 znaków. Spróbuj przy ich pomocy przekonać użytkowników, że to właśnie Twój profil jest wart obserwowania!
Instagram oferuje możliwość umieszczenia w BIO także hashtagów # lub odnośników @ do innych kont. Nie wybieraj jednak przypadkowych #. Dlaczego? Nie chcesz chyba, żeby ktoś uciekł z Twojego profilu do konkurencji. Jaki więc # wybrać? Brandowy! A więc unikalny, nawiązujący bezpośrednio do Twojej marki. Dzięki temu Twoi odbiorcy będą mogli umieszczać go w swoich materiałach i w efekcie promować Twój profil. Jeśli organizujesz akcję lub konkurs, specjalnie stworzony w tym celu hashtag umożliwi Ci śledzenie tego, co opublikowali i oznaczyli nim uczestnicy.
A co z odnośnikami do innych kont w BIO? Przykładowo, jeśli prowadzisz markę osobistą, ale masz też firmę, która ma osobne konto na IG – możesz do niej zalinkować. Zwiększasz szansę, że Twoi followersi zaobserwują również ten drugi profil.
W BIO możesz zawrzeć również emoji. Korzystaj więc z nich, ale z głową! Wystarczy kilka takich piktogramów, które nawiązują do napisanej przez Ciebie treści i sprawią, że będzie ona bardziej atrakcyjna wizualnie.
3. Zadbaj o wrażenia wizualne Twoich odbiorców
Siatka na IG to prawdopodobnie najbardziej przyciągający wzrok element Twojego profilu. Nie pozwól więc na to, by była zbiorem przypadkowych zdjęć, z innym filtrem na każdym z nich, pomieszaną estetyką i ogólnym bałaganem.
Jakimi zasadami się kierować, by prezentowała się spójnie? Poniżej znajdziesz kilka zasad. Nie musisz oczywiście wszystkich stosować naraz – zdecyduj się na te, które najbardziej przypadną Ci do gustu.
👉 Wybierz kolor przewodni. Wykorzystuj go, tworząc grafiki lub edytując zdjęcia. Możesz wybrać konkretny filtr, który sprawi, że zdjęcia na Twoim profilu będą prezentować się spójnie. Przy pomocy bardziej zaawansowanych edytorów i narzędzi jak np. Photoshop możesz pokusić się o stworzenie łagodnych przejść kolorystycznych pomiędzy kolejnymi rzędami zdjęć na Twoim profilu, tworząc efekt ombre.
👉 Stwórz kolumny tematyczne. Pamiętaj, że może ich być maksymalnie trzy. W każdym rzędzie zmieszczą się bowiem trzy zdjęcia lub grafiki.
👉 Wykorzystaj skosy! To dobry pomysł, jeśli możesz podzielić prezentowany content na dwa lub trzy tematy.
👉 Łącz ze sobą kolejne zdjęcia, korzystając z różnego rodzaju graficznych elementów.
Unikaj dużej ilości tekstu na grafice. Nie tylko może on być nieczytelny, ale także zniechęcający… Użytkownicy IG bywają niecierpliwi i z pewnością ich uwagi nie przyciągnie zbitka tekstu. Jeśli więc już chcesz zamieścić na grafice napis, spraw, by był zwięzły i intrygujący. Wybierz jeden lub dwa fonty i kolory i korzystaj tylko z nich, by nie wprowadzać wizualnego zamieszania.
Jeśli wiesz już, jakimi zasadami się kierować, możesz skorzystać z szeregu zewnętrznych narzędzi umożliwiających ułożenie siatki w sposób uporządkowany i jej podgląd przed publikacją. Kilka z nich znajdziesz w artykule na naszym blogu: https://inmedium.pl/odpicuj-swoj-instagram-poznaj-10-bezplatnych-aplikacji-ktore-to-ulatwia/.
Siatka to jednak niejedyny element estetycznego wizualnie profilu. Pamiętaj także o miniaturach Twoich wyróżnionych relacji! Warto, by prezentowały się spójnie i nawiązywały do zawartości.
4. Stwórz plan publikacji
Plan publikacji to ważny element strategii prowadzenia konta na Instagramie. To właśnie konsekwencja w działaniu i pełen ciekawych informacji profil jest jednym z głównych aspektów, dla których odbiorcy chcą go obserwować. Stwórz więc plan z wyprzedzeniem i konsekwentnie się go trzymaj! Bądź regularny i zwracaj uwagę na godziny publikacji. Wybierz taką, w której Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni. Gdzie to sprawdzić? Opisałam to TU: https://inmedium.pl/jak-sprawdzic-statystyki-na-instagramie/.
Zastanawiasz się, czy częstotliwość publikacji ma znaczenie? W dużym stopniu tak. Internet jest jednak pełen sprzecznych informacji, więc nie daj się zwariować. Dostosuj harmonogram do swoich możliwości, bo znacznie ważniejsza od liczby publikacji jest ich jakość i regularność.
Ogólnie można przyjąć, że bezpieczną liczbą publikacji postów będzie nie mniej niż jeden tygodniowo i raczej nie więcej niż jeden dziennie. Dobrą praktyką jest przypomnienie o sobie w Instagram Stories przynajmniej raz w ciągu dnia. Wiele jednak zależy od tematyki Twojego profilu i indywidualnych możliwości.
5. Nie samymi postami żyje Instagram, czyli… pamiętaj o InstaStories!
Zanim obserwatorzy trafią na którykolwiek Twój post, w pierwszej kolejności, tuż po włączeniu Instagrama ich oczom ukażą się… relacje. To pierwszy krok, by przypomnieć im o swoim istnieniu! Followersi często z chęcią przeklikują kolejne stories, bo wiedzą, że znajdą tam najświeższe informacje i ciekawostki. Wchodzą tam tym chętniej, jeśli przyzwyczaisz ich do tego, że właśnie Twoje są warte ich uwagi. Pamiętaj więc o częstej publikacji interesujących relacji.
Ważny jest pomysł. U nas znajdziesz moc inspiracji – kliknij https://inmedium.pl/top-10-pomyslow-na-instastories/.
Pierwszy set stories zazwyczaj dodajemy intuicyjnie, klikając w plus przy swoim zdjęciu profilowym. Wiele osób ma jednak kłopot z dodaniem kolejnych, bo tu metoda się różni. Jak to zrobić? Wystarczy przesunąć palcem po ekranie od lewej do prawej strony. Voilà!
6. Hashtagi na wagę złota
Bez nich trudno funkcjonować w instagramowym świecie. Hashtagi umożliwiają odnalezienie Cię wśród milionów innych kont, pomagają algorytmowi Instagrama określać tematykę Twoich publikacji i trafniej proponować je tym odbiorcom, którzy z największym prawdopodobieństwem się nimi zainteresują. Na naszym blogu znajdziesz ogólne informacje dotyczące tego, jak dobierać hashtagi – sprawdź https://inmedium.pl/jak-uzywac-hasztagow-na-instagramie/.
A czy wiesz, ile hashtagów powinieneś zawrzeć w swoim poście? Mało kto wie w 100%, bo… to zależy! Tak, jak i w przypadku liczby publikacji, zdania są podzielone. Masz możliwość dodania aż 30 hashtagów i na podstawie naszego, agencyjnego doświadczenia możemy stwierdzić, że wykorzystanie ich wszystkich daje największe szanse na poprawę zasięgu posta. Małe zamieszanie w tym temacie spowodował sam Instagram, informując w zeszłym roku, że odpowiednia liczba to od 3 do 5 hashtagów. Nie pozostaje więc nic innego, jak testować, co sprawdzi się w przypadku Twojego konta firmowego na Instagramie.
7. Wchodź w interakcje z odbiorcami
Media społecznościowe jak sama nazwa wskazuje, bazują na społeczności – a trudno wyobrazić sobie społeczność bez interakcji. Odpowiadaj więc na komentarze, wchodź w dyskusje i nie pozostawiaj żadnego pytania bez odpowiedzi. Odpisuj na wiadomości prywatne. Jesli któreś z pytań jest wyjątkowo ciekawe lub często się powtarza, nie wahaj się odpowiedzieć na nie przy pomocy stories! Nagraj się, pokaż twarz, nie bój się mówić do kamery. Następnie możesz je dodać do wyróżnionych relacji, nazwać jako “Pytania od Was” i zrobić z tego cykl. Dzięki temu zmniejszysz dystans między sobą, a followersami, co z pewnością wyjdzie Ci na dobre.
Nie bój się także odwiedzać profile swoich followersów, raz na jakiś czas zostawić serduszko czy komentować ich posty. Unikaj jednak bezpośredniego zachęcania do odwiedzenia Twojego profilu i zostawienia lajka. Taka praktyka raczej nie pomoże Ci w osiągnięciu celu, a nachalna reklama zrazi użytkowników do Twojej marki.
8. Nie bój się współdziałać
Dzięki współpracy możesz osiągnąć dużo więcej, niż działając w pojedynkę.
👉 Zachęc odbiorców do oznaczania zdjęć z Twoim produktem brandowym hashtagiem lub linkiem do Twojego profilu. Oglądaj publikowane przez nich treści, zostaw serduszko i użyj ich zdjęć, publikując je także u siebie! Nie zapomnij oznaczyć autora. Warto także zapytać go o zgodę. User Generated Content zwiększa wiarygodność Twojej marki. To nie tylko miły gest w kierunku followersów, ale przede wszystkim szansa na zachęcenie szerszego grona odbiorców do wzajemnej promocji swoich treści. Ty dostajesz ciekawy content, a jego twórca – nowych odbiorców!
👉 Współpracuj z innymi markami. Chodzi oczywiście o takie, które nie oferują usług lub produktów konkurencyjnych do Twoich. Przykładowo, jeśli tworzysz torty na zamówienie, rozpocznij współpracę z producentem eko barwników do ciast. Pokaż, jak używasz jego produktu i jakie efekty dzięki temu możesz osiągnąć, tworząc piękne, kolorowe ciasta. Producent niech wykorzysta Twój content jako reklamę. Sytuacja win-win! Teraz możesz wygodnie korzystać z funkcji współtworzenia postów na IG, dzięki czemu dany wpis pojawi się jednocześnie na obu profilach i… zbierze zainteresowanie większej liczby followersów! Jak to zrobić?
- Stwórz post i w opcjach wybierz “Oznacz osoby”.
- Kliknij w “Zaproś współtwórcę”.
- Wybierz konto współtwórcy.
Gotowe!
👉 Korzystaj z zalet influencer marketingu. Twórcy, którzy mają swoją zaufaną grupę odbiorców mogą znacząco pomóc Ci w promocji. Wystarczy, że w gąszczu instagramowych kont znajdziesz wiarygodną osobę, która zdecyduje się na przetestowanie Twojego produktu. Nie zawsze liczy się liczba obserwatorów! Znacznie ważniejsze jest ich zaangażowanie. Często zdarza się, że mniejsi twórcy mają większą siłę persfazji niż znani influencerzy, których konta to słupy reklamowe.
9. Reklamuj się
Czasy, w których osiąganie kosmicznych zasięgów organicznych było proste, dawno minęły. Jeśli chcesz sobie pomóc oraz przyspieszyć proces rozwoju profilu, warto, byś rozważył opcję płatnej promocji. Pomoże Ci to trafniej kierować treści do konkretnej grupy docelowej i dotrzeć do nowych odbiorców. W zależności od wybranego celu, dzięki reklamie możesz zyskać:
👉 większe zaangażowanie odbiorców (a więc więcej lajków i komentarzy),
👉 większy zasięg publikowanych treści,
👉 więcej osób, które trafią z Instagrama na Twoją stronę www,
👉 poprawę wyników sprzedaży Twoich produktów,
👉 wartościowe kontakty,
👉 zwiększenie liczby instalacji Twojej aplikacji.
Przeczytaj, jak krok o kroku stworzyć reklamę na Instagramie. Informacje znajdziesz na naszej stronie: https://inmedium.pl/oferta/media-spolecznosciowe/instagram-ads/.
Jak pewnie zauważyłeś, wśród opcji promocji treści na IG nie ma możliwości, by bezpośrednio zwiększyć liczbę obserwujących. Nie jest to bowiem takie łatwe! Szanse na zyskanie nowych followersów rosną, jeśli sumiennie realizujesz dobrze przemyślaną strategię rozwoju swojego konta i prezentujesz treści, które są interesujące. Pamiętaj, że jest to jednak spore uproszczenie i jeśli chcesz uzyskać kompleksowe wsparcie, zgłoś się do nas.
10. Trzymaj rękę na pulsie
Wkładasz sporo wysiłku w prowadzenie swojego profilu. Być może zdecydowałeś się nawet na płatną reklamę. Kontroluj więc na bieżąco, jakie efekty przynoszą Twoje działania! Sprawdzaj statystyki, tym bardziej, że ich wyświetlanie jest całkowicie darmowe. Gromadzi je każde konto profesjonalne. W zakładce “Statystyki konta” znajdziesz takie informacje, jak:
👉 liczba kont, do których udało się dotrzeć,
👉 zaangażowane konta,
👉 łączna liczba obserwujących.
To jednak nie wszystko! Każdy z tych punktów kryje w sobie coś więcej – bardziej precyzyjne informacje. Dzięki nim możesz np. sprawdzić dane demograficzne odbiorców, liczbę odwiedzin profilu, polubień i komentarzy, liczbę obserwujących i dni, w których są najbardziej aktywni.
Co więcej, masz możliwość sprawdzić także statystyki dotyczące każdego postu z osobna i każdej opublikowanej relacji. Jak to zrobić? Wszystko krok po kroku opisałam w TYM artykule: https://inmedium.pl/jak-sprawdzic-statystyki-na-instagramie/. Zachęcam do przeczytania.
Twój pomocnik w prowadzeniu Instagrama
Jakie aplikacje wspomogą Twoje działania na IG?
Jest ich całkiwm sporo! Na przykład, jeśli chcesz z wyprzedzeniem sprawdzić, jak prezentować się będzie siatka, możesz skorzystać z Preview lub Planoly.
O której godzinie publikować na Instagramie?
Najlepiej o tej, o której Twoi odbiorcy korzystają z IG. Sprawdzisz to w zakładce “Statystyki konta”. Instrukcję, jak zrobić o krok po kroku znajdziesz TU.
Jak zyskać obserwujących na Instagramie?
Przekonaj ich, że Twój profil jest wart obserwowania. Pomoże Ci w tym dobrze opracowana strategia działania, regularność publikacji i konsekwencja, a przede wszystkim – treści, które są dla odbiorców interesujące.
Jak stworzyć konto firmowe na Instagramie?
To proste! Wejdź na swoje konto, kliknij w ikonę trzech poziomych pasków w prawym, górnym rogu i z ustawień wybierz opcję “Przejdź na konto profesjonalne”. TU znajdziesz grafiki przedstawiające jak zrobić to krok po kroku.
Jak dodać muzykę do relacji na Instagramie?
Kliknij w ikonę plusika przy swoim zdjęciu profilowym. Wybierz zdjęcie lub film, który chcesz dodać do relacji a następnie kliknij w ikonę uśmiechniętej naklejki u góry ekranu. Wśród wyświetlonych opcji znajdziesz także muzykę.
Jak zaplanować posty na Instagramie?
Jest na to kilka sposobów. Obecnie opcję planowania publikacji postów umożliwia Creator Studio. Wkrótce jednak jego zadanie przejmie Meta Business Suite, gdzie większość użytkowników już teraz ma możliwość tworzenia i planowania postów do publikacji.
Jak udostępnić zdjęcie na InstaStory?
Wejdź na swoje konto na Instagramie. Kliknij w ikonę plusika przy swoim zdjęciu profilowym i wybierz zdjęcie, które chcesz opublikować w relacji.
Jak napisać BIO na Instagramie?
Przede wszystkim – zwięźle i przekonująco. Podkreśl, dlaczego to właśnie Twój profil jest wart obserwowania. Zawrzyj tam najważniejsze informacje o tym, w czym specjalizuje sie Twoja firma (lub Ty).
Jak sprawdzić lokalizację na Instagramie?
Lokalizację odbiorców na IG możesz sprawdzić w zakładce “Statystyki”, gdzie znajdują się dane demograficzne. TU znajdziesz szczegółowe informacje.
Skąd legalnie pozyskiwać zdjęcia na IG?
O darmowych bankach zdjęć pisaliśmy już wcześniej. Dla przypomnienia, jeśli chcesz legalnie korzystać z darmowych zdjęć, spróbuj Pixabay, Pexels, Freepik czy Unsplash!
Potrzebujesz pomocy z Instagramem firmowym? Skontaktuj się z inmedium.pl!