Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie? Poznaj 3 zasady, aby przechytrzyć algorytm Instagrama!

Chcesz zdobyć klientów? Pojawiaj się dokładnie tam, gdzie oni (być może jeszcze nieświadomie) szukają Twoich usług. Czyli gdzie? Na Instagramie! Portal ten gromadzi codziennie 500 milionów aktywnych użytkowników i generuje 58 razy większe zainteresowanie niż Facebook!

Wykorzystaj jego algorytm, a zbudujesz wierną społeczność odbiorców chętnych na zakup produktów, które oferujesz!

Ok. Mam już konto firmowe. Co robić?

Jeśli Twoja firma jest już na Instagramie, znasz podstawowe zasady jego działania. Posty w feedzie, Stories, IGTV… W gąszczu proponowanych przez algorytm treści czasem niełatwo znaleźć to, co naprawdę Cię zainteresuje! Postaw się po stronie Twojego klienta. Czego i gdzie szuka? Co przyciągnie jego uwagę?

1. Pokaż się w dobrym czasie i z dobrej strony!

To, czy użytkownicy zobaczą Twój profil, zależy głównie od kilku poniższych czynników. Instagram dopasowuje wyświetlaną treść za pomocą:

  • Prawdopodobnych zainteresowań. Są one określane na podstawie naszej wcześniejszej aktywności. Jeśli chętniej lajkujemy posty związane np. ze zwierzętami, będą wyświetlać się one wyżej w naszym feedzie. Tak samo dzieje się to w zakładce Odkrywaj (Explore feed).
  • Aktualności. Nowsze posty są wyświetlane wyżej.
  • Relacji. Częstsza interakcja z obserwatorem oznacza większą widoczność Twojego profilu. Dotyczy to komentowania postów, oznaczania na zdjęciach, a nawet wymieniania prywatnych wiadomości.
  • Częstotliwości korzystania z Instagrama. Niestety – im rzadziej korzystamy z aplikacji, tym mniej dopasowane do nas treści będą się wyświetlać w feedzie.
  • Liczby obserwowanych kont. Im jest ich więcej, tym trudniej dotrzeć nam do wszystkich opublikowanych wpisów.

Aplikacja potrafi też sprawdzić, czy zdjęcia zostały zrobione niedawno i są publikowane na bieżąco, czy z opóźnieniem (np. jako throwback). Istotą działania Instagrama jest to, aby publikowane treści były aktualne – takie też są preferowane przez algorytm.

Instagram, czyli… zdjęcie + tekst.

Instagram opiera się na zdjęciach. To one pojawiają się w feedzie, w zakładce Odkrywaj czy w Instagram Stories. Wydawać by się mogło, że tekst jest spychany na boczny tor… Nic bardziej mylnego! Dłuższe opisy lepiej angażują użytkowników. To z kolei nie pozostaje bez reakcji ze strony algorytmu, o którego łaskawość zabiega każda szanująca się marka. Unikaj jednak tworzenia opisów na siłę. Treść o niskiej jakości wywoła efekt odwrotny od zamierzonego.

Istotna pora i regularność publikacji

Zwróć uwagę na częstotliwość publikacji – nie pozwól o sobie zapomnieć, ale „nie wyskakuj z lodówki”! Nie umieszczaj nowych treści w czasie, gdy Twoi obserwatorzy są w pracy lub śpią… Gdzie to sprawdzisz? Każde biznesowe konto posiada zakładkę statystyki – wystarczy zerknąć!

Znajdziesz tam wiele informacji, które są istotne z punktu widzenia zwiększania zasięgu. Dowiesz się, jak na przestrzeni czasu wzrastała (lub spadała) liczba obserwujących. Sprawdzisz, skąd pochodzą Twoi obserwatorzy oraz jaki jest ich podział na płeć i przedział wiekowy. To przydatne (i darmowe!) narzędzie, które otrzymujesz w pakiecie ze swoim kontem firmowym. Warto z niego korzystać.

Nie zapominaj o regularności wpisów. Nawet jeśli przez pewien czas treści na Twoim profilu pojawiały się często, to gdy nie będziesz zaglądał tam przez miesiąc – obserwatorzy szybko o nim zapomną. Z kolei codzienna publikacja może zirytować odbiorców. Najważniejszy jest odpowiedni balans i wyczucie.

Atrakcyjny wizualnie profil z angażującą treścią

Zadbaj o spójny wizerunek marki. Dodawaj do kreacji elementy dla niej charakterystyczne. Stwórz nastrój! Pamiętaj o dobrej jakości zdjęć – unikaj jednak przestarzałych, instagramowych filtrów. Daj szansę aplikacjom do edycji, jak VSCO lub Adobe Lightroom. Instagram opiera się na zdjęciach, więc zadbaj o to, aby Twój profil był atrakcyjny wizualnie.

Czy to wystarczy? Niekoniecznie. Estetycznych profili jest mnóstwo, a mimo to nie wszystkie są popularne. Konkurencja jest coraz większa, więc aby przyciągnąć odbiorcę na dłużej, musisz nawiązać z nim relację. W tym celu bardziej istotna jest stała komunikacja, odpowiedni przekaz i umiejętność wywołania pożądanej reakcji u odbiorcy.

Jak widzisz, oprócz pięknych zdjęć (które są podstawą w tym kanale), istotna jest treść. Świetnie pokazują to poniższe profile, które dotyczą kolejno: parodiowania gwiazd, zdjęć psów w oknach oraz osobnej historii pod każdym z pięknych zdjęć na spójnym wizualnie profilu.

 

                    

Publikuj WARTOŚCIOWY kontent. Co to znaczy? Niech treści będą ciekawe i użyteczne dla Twoich obserwatorów. Podziel się radą, nagraj zabawną instrukcję lub wykorzystaj User Generated Content (UGT) – pokaż, jak Twój produkt ułatwił życie klientom. To doskonała metoda na budowanie zaufania. Możesz taką treść podawać dalej (jako repost) i zaoszczędzić czas na tworzeniu własnych treści. Zanim to zrobisz, zapytaj twórcę o zgodę.

Co jeszcze? Nie zapominaj o hashtagach – dzięki nim przyciągniesz tych najbardziej zainteresowanych. Zwróć uwagę na kilka kwestii:

  • Trafność hashtagów. Muszą one być związane z Twoją działalnością.
  • Możesz stworzyć własny, unikalny hashtag. Możliwe, że z czasem zaczną używać go Twoi obserwatorzy, oznaczając produkty, które im oferujesz.
  • Unikaj hashtagów bardzo popularnych – konkurencja jest ogromna, więc treść nimi oznaczona będzie bardzo krótko widoczna.
  • Pod żadnym pozorem nie kopiuj hashtagów z poprzednich postów bez wprowadzenia zmian. Aplikacja może uznać to jako SPAM.
  • Nie dodawaj na siłę 30 możliwych do wykorzystania hashtagów, jeśli miałyby nie mieć związku z publikowaną treścią.
  • Testuj hashtagi. Sprawdź, które najlepiej wpływają na widoczność Twojego profilu.

To tyle, jeśli chodzi o podstawy.

2. Zaangażuj odbiorcę!

Co sprawi, że Instagram uzna Twoje treści za bardziej wartościowe? Interakcje z użytkownikami. Czasem użyteczna treść nie wystarczy, by skłonić ich do lajkowania i komentowania…  Swoją drogą, jest więcej czynników liczonych jako “interakcje”. Są to odpowiedzi na Instagram Stories, kliknięcia w link na naszym profilu (w bio), zapisywanie postów czy przejść do linku zawartego w Stories (Swipe Up). Co zrobić, by zwiększyć aktywność na swoim profilu?

Zadawaj pytania

Unikaj jednak tych oczywistych, na które odpowiedź jest tylko jedna. Zastanów się, co bawi Twoich obserwatorów. Jak wygląda ich dzień? Z czym się zmagają? Znając odpowiedź na to pytanie, łatwiej do nich trafisz.

Pamiętaj o call to action (CTA)

Są to sformułowania zachęcające czytelnika do wykonania określonego działania. “Zostaw serduszko” lub “Zaobserwuj mój profil” brzmią banalnie? Być może – zdziwisz się jednak, jak bardzo mogą być skuteczne! Napisz, dlaczego warto to zrobić. Przykład? “Zostań moim obserwatorem, aby nie ominęły Cię najnowsze promocje!”. Pokazujesz korzyść – zyskujesz obserwatora.

Zorganizuj konkurs

Oferując atrakcyjną nagrodę, możesz zachęcić użytkowników do określonych działań, np. udostępnienia Twojego posta, pozostawienia komentarzy czy przyciągnięcia znajomych = potencjalnych klientów!

Pierwsze z powyższych zdjęć przedstawia popularne giveaway, czyli rozdanie. Inaczej mówiąc, jest to konkurs. Aby wziąć w nim udział, użytkownik musi wykonać określone działanie (polubić post, zostawić określony komentarz, zaobserwowac profil itp.). Kolejne pokazuje wykorzystanie tzw. User Generated Content. W treści pod trzecim widać pytanie kierowane do obserwatorów. Każdy z powyższych przykładów przedstawia metodę angażowania odbiorców.

Zachęć do napisania “na priv”

Wydawałoby się, że prywatne wiadomości są niewidoczne dla osób spoza konwersacji… Widzi je jednak bohater niniejszego artykułu – algorytm Instagrama. Prywatne rozmowy z obserwatorami świadczą o dużym zaangażowaniu odbiorców, chęci budowania relacji oraz wartości naszych publikacji.

3. Zbuduj relację! Pokaż ludzką twarz marki.

Chcesz zyskać stałego klienta? Spraw, aby przywiązał się emocjonalnie do Twojej marki. Pokaż mu, że go lubisz! Komentuj jego posty. Lajkuj. Odpowiadaj na komentarze i wiadomości prywatne. Podaj dalej udostępnioną przez niego relację.

Przy okazji… mam nadzieję, że nie zapominasz o wykorzystaniu Instagram Stories? To narzędzie sprawi, że będziesz jeszcze lepiej widoczny dla obserwatorów. Dzięki niemu przemycisz najnowsze informacje, przypomnisz o nowo dodanym zdjęciu, zaprosisz na Facebooka lub udostępnisz kod promocyjny. Co więcej, umożliwisz obserwatorom głosowanie za pomocą paska emoji lub testu wyboru. To kolejna szansa na ich zaangażowanie!

  • Instagram Stories mogą znaleźć się w sekcji Odkrywaj, co jest kolejną szansą na zwiększenie zasięgu.
  • Dzięki narzędziom takim jak quiz czy ankieta pozwalają łatwiej zaangażować odbiorcę.
  • Sprawiają, że odbiorcy są na bieżąco, co dodatkowo wzmacnia relację.
  • Zwiększają szansę na konwersję dzięki opcji Swipe Up.

Błędem wielu sprzedawców jest traktowanie klientów z góry. Dystans pomiędzy Tobą a Twoim odbiorcą jest zdecydowanie niewskazany – pamiętaj, że prowadzisz profil w mediach społecznościowych! Pokaż, jak wygląda Twój dzień w pracy. Przedstaw swoich pracowników. Podziel się sukcesami. Uświadom, ile wysiłku wkładasz w stworzenie dla nich wartościowego produktu – i oczywiście – jak wiele radości Ci to sprawia. 😉

Co jeszcze możesz zrobić?

Powyżej przedstawiliśmy najbardziej popularne metody, aby dotrzeć do jak największej grupy docelowej – Twoich potencjalnych klientów. Wpływ na zasięg konta firmowego ma jednak znacznie więcej czynników. Mając na uwadze rozwój swojego profilu, weź pod uwagę:

  • Dołączanie do popularnych challengy (i oznaczanie treści związanym z nimi hashtagiem)! Osoby, które będą obserwować dany hashtag, łatwiej trafią na Twój profil.
  • Wchodź w interakcje z innymi kontami związanymi z Twoja branżą. Komentuj ich wpisy, dyskutuj w komentarzach, oznaczaj ich w postach. To szansa na pokazanie się potencjalnym, przyszłym klientom, których możesz znaleźc na właśnie takich profilach!
  • Współpracuj z influencerami. Jest wśród nich wielu takich, którzy zgodzą się na barter (reklamę w zamian za otrzymanie produktu). Trafisz do osób, które ich obserwują. Wybieraj jednak tych, którzy naprawdę są związani tematycznie z Twoją branżą. W innym przypadku stracisz na wiarygodności.
  • Oznaczaj swoją lokalizację w postach i Stories – to kolejny sposób na trafienie do osób, które będą sprawdzać najnowsze posty dot. tego, co dzieje się w pobliżu!

Czego koniecznie powinieneś unikać?

Jest kilka rzeczy, które pozornie pomogą Ci zwiększyć zasięgi w krótkim czasie. Już sam fakt osiągnięcia takich efektów bez większego zaangażowania z Twojej strony powinien wzbudzić podejrzenia.

Unikaj przede wszystkim kupowania lajków lub obserwujących. Masowe polubienia mogą znacząco zmniejszyć Twoją widoczność na Instagramie, a nawet doprowadzic do całkowitej blokady konta! Co więcej, kupując takie “paczki lajków/followów” nie zyskasz klientów, gdyż bardzo wątpliwe jest, aby znalazła się tam Twoja grupa docelowa.

Podsumowując…

Algorytm Instagrama zmienia się nieustannie. Jest to bowiem narzędzie, które uczy się na podstawie ogromu danych przetwarzanych każdego dnia. Cel jego działania jest jednak jasny – sprawić, aby użytkownik spędził w serwisie jak najwięcej czasu. Jest to możliwe, jeśli oferowane treści są dla niego wystarczająco atrakcyjne.

Wiele zależy jednak od biznesu, który prowadzisz. To dlatego tak istotna jest analiza statystyk. Sprawdzaj na bieżąco, co najbardziej podoba się Twojej grupie docelowej. Powyższe wskazówki uodpornią Cię na zmiany w algorytmie. Wpisują się one bowiem w główną ideę Instagrama, jaką jest aktywność użytkowników i generowanie kontentu, który zatrzyma ich na dłużej.

A może reklama?

Warto wspomnieć tu o pewnej dosyć oczywistej kwestii, o której często zapominają przeciętni użytkownicy. REKLAMA. Jeśli ją zastosujesz, nie oszukasz algorytmu – wręcz przeciwnie. Zadziałasz zgodnie z tym, czego aplikacja od Ciebie oczekuje. Inwestując choć trochę pieniędzy, łatwiej trafisz do swojej grupy docelowej i zwiększysz liczbę klientów. Jak to zrobić? Niezbędne jest wyczucie i doświadczenie, a także ciągłe monitorowanie efektów i dostosowywanie treści w taki sposób, aby przyciągnąć jak największą liczbę osób chcących kupić to, co produkujesz. Brzmi skomplikowanie?

Jesteśmy tu, aby Ci pomóc! Napisz do nas lub zadzwoń – profesjonalnie zajmiemy się Twoim profilem na Instagramie. 

Sprzedawaj na Instagramie!
Zapytaj o ofertę prowadzenia konta firmowego.

[Głosów: 2   Average: 5/5]
Content & Social Media Manager. Studentka E-Commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Najmłodsza stażem i wiekiem w inmediowej rodzinie. Zakręcona na punkcie zdobywania informacji i nowych umiejętności. Pasjonatka życiowej organizacji. Domator i smakosz.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami