Instagram to miejsce przeznaczone nie tylko dla osób, które chcą dzielić się zdjęciami czy filmami ze znajomymi i rodziną. To także medium, które oferuje szereg możliwości rozwoju dla Twojego biznesu. Narzędzia IG są skuteczną pomocą w promowaniu firmy lub marki osobistej. By jednak korzystać z nich w pełni, warto, byś przygotował strategię i mierzył efektywność prowadzonych działań dzięki analizie statystyk konta. Bez wglądu w dane nie będziesz wiedział, czy stoisz w miejscu, czy Twój profil się rozwija, a także które treści przynoszą najlepszy rezultat. Statystyki na Instagramie to cenne źródło informacji!
Czy każdy może sprawdzić statystyki konta na Instagramie?
Nie każdy. Dostęp do statystyk mają tylko konta profesjonalne na Instagramie: firmowe lub twórcy. Jeśli do tej pory prowadziłeś profil osobisty, który chciałbyś przekształcić w profesjonalny – nic prostszego. Wystarczy wejść na swój profil z poziomu smartfona. Kliknij w trzy paski w prawym, górnym rogu. Wybierz “Ustawienia” – “Przejdź na konto profesjonalne”. Przeklikaj informacje o korzyściach, wybierz kategorię która opisuje Twoje konto. Zdecyduj się na opcję “Twórca” jeśli jesteś influencerem, osobą publiczną czy artystą lub “Firma”, jeśli chcesz promować produkty lub usługi.
Jeśli jeszcze nie miałeś / nie miałaś okazji się zapoznać z naszym wpisem, sprawdź, jak prowadzić profil firmowy na Instagramie!
Masz już konto profesjonalne! Co dalej?
Gdzie znaleźć statystyki swojego konta?
Jeśli chcesz sprawdzić statystyki na Instagramie, wystarczy, że z poziomu smartfona klikniesz w opcję “Pulpit profesjonalny” na swoim koncie biznesowym. Twoim oczom ukażą się ogólne informacje o statystykach konta, narzędziach oraz wskazówkach. Ze względu na tematykę artykułu, skupiamy się na tych pierwszych. Kliknij w “Pokaż wszystkie” i voilà!
Instagram umożliwia wybranie konkretnego zakresu dat do analizy i porówna go z minionym, analogicznym okresem. Przykładowo, jeśli wybierzesz “Ostatnie 30 dni”, Instagram nie tylko pokaże Ci konkretne wyniki Twojego konta, ale także porówna je z wcześniejszymi 30 dniami. Zauważysz to w procentowych wskaźnikach dotyczących wzrostu (na zielono) lub spadku.
Przegląd prezentuje też liczbę kont, do których udało się dotrzeć, zaangażowane konta i łączną liczbę obserwujących.
Jakie konkretnie informacje możesz stamtąd wyciągnąć?
1. Liczba kont, do których udało się dotrzeć | Zasięg
Nazwa może nieco mylić. Chodzi tu oczywiście o to, do ilu odbiorców trafiłeś z treściami, które publikujesz na swoim profilu. Jeśli korzystasz z płatnej promocji, dowiesz się tu także, jaki wpływ na dotarcie do kont miały reklamy.
Spójrz niżej. Zauważysz napis “Odbiorcy, do których dotarto” z podziałem na najczęściej reprezentowane miejscowości, kraje, przedziały wiekowe i płeć.
Poniżej widnieje wykres kołowy, z którego dowiesz się, jaką część odbiorców Twoich postów, relacji, reelsów czy filmów stanowiły osoby obserwujące, a jaką – nieobserwujące.
Obok nagłówka “Zasięg zawartości” znajduje się napis “Wyświetl wszystkie”, po kliknięciu w który przeniesiesz się do zakładki “Zawartość”. Tam sprawdzisz konkretną liczbę odbiorców każdej z publikacji na profilu.
Cofnijmy się jednak o jeden krok. Pod zasięgiem zawartości znajdziesz liczbę wyświetleń.
Poniżej Instagram przygotował dla nas prezentację najpopularniejszych postów, relacji i rolek w oparciu o zasięg. A gdy dotrzesz na sam dół, przeczytasz tam o liczbie odwiedzin profilu, dotknięć linków zewnętrznych, wiadomości e-mail, adresu firmy czy przycisku połączenia.
2. Zaangażowane konta | Aktywność
Czas przejść do kolejnej zakładki. Zaangażowane konta to Ci odbiorcy, którzy weszli w interakcję z Twoimi materiałami, łącznie z promowaną zawartością (np. polubili coś, zapisali post czy zostawili komentarz).
Znajdziesz tam zaangażowaną grupę odbiorców w podziale na reprezentowane miejscowości, kraje, przedziały wiekowe i informację o tym, jakiej są płci. Tak jak w przypadku zasięgu, dowiesz się tu także o tym, jaką część spośród osób, które zareagowały na Twoje treści stanowią followersi, w stosunku do tych, którzy nie obserwują Twojego konta. Poniżej sprawdzisz interakcje dotyczące zawartości, interakcje z rolkami i postami oraz najpopularniejsze rolki i posty na podstawie polubień.
3. Łączna liczba obserwujących | Obserwujący
W tej zakładce sprawdzisz liczbę obserwujących oraz dowiesz się, czy wzrost jest większy czy mniejszy w porównaniu do minionego, analogicznego okresu. Instagram, tak jak w poprzednich przypadkach, przedstawia tu ich najpopularniejsze lokalizacje, przedział wiekowy, płeć oraz dni i godziny, w których są najbardziej aktywni.
To może być dla Ciebie cenna wskazówka!
Dzięki temu dowiesz się, w jakich godzinach warto publikować. Wybierz taką porę, w której Twoi odbiorcy – nieobserwujący i obserwujący są najbardziej aktywni.
Statystyki postów na Instagramie
Jeśli interesuje Cię, jakie wyniki osiągnął konkretny post (zawierający zdjęcie lub standardowy film) opublikowany na Twoim profilu, możesz sprawdzić to w następujący sposób:
- Kliknij w interesujący Cię wpis,
- Tuż pod zdjęciem kliknij napis „Wyświetl statystyki”,
- Tadam! Znajdziesz tu informacje o liczbie odbiorców, interakcjach dotyczących zawartości i aktywności w profilu, a także zasięgu i wyświetleniach.
Statystyki relacji na Instagramie
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie wyniki osiągnęła opublikowana przez Ciebie na Instagramie relacja, zrobisz to w następujący sposób:
- Przejdź do relacji, dotykając zdjęcia profilowego swojego konta,
- Przesuń palcem w górę. Zobaczysz wszystkich widzów, którzy obejrzeli Twoje stories. Jeśli wybierzesz pierwszą opcję po lewej stronie (ikona wykresu słupkowego), poznasz np. liczbę kont odbiorców, zaangażowanych kont i aktywność w profilu, a więc liczbę działań podjętych przez odbiorców wobec relacji. Sprawdzisz, ilu z nich stanowiły osoby obserwujące, a ilu nieobserwujące. Dowiesz się, ilu udostępniło Twoją relację oraz ilu na nią odpowiedziało, przeszło dalej lub do poprzedniej relacji oraz ilu wyszło, przerywając oglądanie.
Zapewne wiesz, że relacja znika po 24h. Martwisz się, że znikną również statystyki? Bez obaw. Możesz sprawdzać je do 7 dni od momentu ich publikacji.
Statystyki rolek na Instagramie
Zarówno rolki, jak i posty ze zdjęciami widać w siatce Twojego profilu. Wydawać by się więc mogło, że ich statystyki możesz sprawdzić w ten sam sposób – a więc klikając w którąkolwiek publikację i wybierając pod nią opcję „Wyświetl statystyki”. Instagram jednak lubi zaskakiwać. Choć taka instrukcja działała w przypadku postów, to jeśli wybierzesz w siatce daną rolkę, nie znajdziesz pod nią przejścia do statystyk.
By sprawdzić, jakie wyniki osiągnęła konkretna rolka:
- Wejdź do karty z rolkami,
- Wybierz rolkę, której statystyki Cię interesują,
- Teraz możesz wybrać trzy kropki w prawym, dolnym rogu i opcję „Wyświetl statystyki”.
Co tam znajdziesz?
Liczbę kont odbiorców, liczbę odtworzeń (zarówno celowych, jak i automatycznych), polubienia, komentarze, zapisy…
Jak analizować dane w zakładce statystyki na Instagramie?
To zależy! Znaczenie ma cel, jaki chcesz osiągnąć. Trudno tu o jedną, dobrą odpowiedź. Można ogólnie przyjąć, że w przypadku, gdy:
- Chcesz zwiększyć zasięg publikacji – skup się na danych dotyczących tego, jakie treści zapewniły Ci najlepsze wyniki dotyczące zasięgu. Zerkaj do zakładki „Liczba kont, do których udało się dotrzeć”. Postaraj się wyciągnąć wnioski, jaka tematyka, forma publikacji czy hashtagi sprawiły, że się on zwiększył, a jakie z kolei nie przynoszą zadowalających rezultatów.
- Chcesz zwiększyć aktywność na profilu – obserwuj, które z publikacji zyskują najwięcej polubień i komentarzy. Sprawdzaj zakładkę „Zaangażowane konta” i, tak jak w powyższym przykładzie, wyciągaj wnioski, które treści cieszą się największym zainteresowaniem.
- Chcesz zwiększyć liczbę followersów – to już większe wyzwanie. Obejrzenie publikacji na czyimś profilu lub zareagowanie na post to jedno, a stanie się fanem – to już coś więcej. Analizuj dane w zakładce „Łączna liczba obserwujących”. Sprawdź na dostępnym wykresie, w jakim czasie przybyło ich najwięcej. Zastanów się, jakie działanie miało na to największy wpływ i… kontynuuj!
Analiza danych i podejmowanie działań, które przybliżą Cię do osiągnięcia zamierzonego celu bywa dla wielu skomplikowana. Pamiętaj, że zawsze możesz zaufać specjalistom w dziedzinie marketingu online, którzy zajmą się tym profesjonalnie!
Jak sprawdzić statystyki na Instagramie na komputerze
Jeśli Twój profil na Instagramie połączony jest z kontem firmowym na Facebooku i masz dostęp do Meta Business Suite, wtedy dane sprawdzisz także z poziomu komputera. W pierwszej kolejności wybierz interesującą Cię stronę z menu na ekranie.
Następnie kliknij w zakładkę „Statystyki”. Na ekranie ukażą się dane dotyczące zarówno Twojego konta firmowego na Facebooku, jak i na Instagramie.
Możesz wybrać dowolny zakres dat. Sprawdzisz tu zasięg organiczny i płatny, zobaczysz na wykresie, jak zmieniał się on na przestrzeni czasu i dowiesz się, w jakim wieku i jakiej płci są Twoi odbiorcy. Gdy klikniesz w „Zobacz raport o odbiorcach”, zobaczysz z jakich pochodzą oni miejscowości oraz krajów.
Gdy przejdziesz do zakładki „Wyniki”, zobaczysz wykresy przedstawiające zasięg, odwiedziny profilu, nowych osób obserwujących, a jeśli korzystasz z płatnej promocji – także trendy reklam!
Kolejną zakładką są „Odbiorcy”. W to miejsce przeniosłeś się wcześniej, wybierając opcję „Zobacz raport o odbiorcach” – wiesz już więc, co się tam znajduje 😉
Niżej jest zakładka „Analiza porównawcza”. Co ciekawe, możesz tu dodać firmy podobne do Twojej, które także mają swoje konta na Instagramie, by porównać ich wyniki z tymi, które osiągasz na prowadzonym przez siebie profilu.
Poniżej znajdziesz „Przegląd”, gdzie Meta ukryła wiele ciekawych informacji dotyczących zarówno stories, jak i postów. Z nich dowiesz się, jak kształtował się zasięg i aktywność publikacji.
Jak często sprawdzać statystyki?
Zależy to od wielu czynników. Gdy będziesz sprawdzać statystyki zbyt często, ich wyniki mogą nie być wymierne. Gdy zbyt rzadko, możesz nie zareagować na czas, gdy coś pójdzie nie tak.
Ważniejsze, by dopasować częstotliwość do intensywności działań w social media. Jeśli publikujesz każdego dnia, postaraj się sprawdzić statystyki na IG minimum dwa-trzy razy w tygodniu. Gdy rzadziej, sprawdzaj je minimum kilka razy w miesiącu. Najważniejsze, byś robił to regularnie!
Instagramowa analityka bywa skomplikowana. Jeśli masz określony cel, który chcesz osiągnąć na swoim koncie, ale nie masz czasu lub chęci na analizę danych i prowadzenie komunikacji zgodne z najlepszą praktyką w danym przypadku, zgłoś się do specjalistów, którzy znają się na mediach społecznościowych i przedstawią Ci najlepsze rozwiązanie!