Jak założyć i skonfigurować stronę firmową (fanpage) na Facebooku?

Obecność Twojej firmy na Facebooku niesie za sobą mnóstwo korzyści. Pomaga w łatwy sposób zdobyć zaangażowanie odbiorców, przywiązać ich do marki i sprzedawać jeszcze więcej dzięki możliwości płatnej promocji. Ale… od czego zacząć?

Fanpage vs. profil prywatny – Poznaj różnice. 

 

Fanpage, czyli strona firmowa na Facebooku, służy do promowania marki. Może to być Twój biznes, możesz to być Ty, jeśli reklamujesz markę osobistą. Co istotne, fanpage jest publiczny. Możesz ukryć go tymczasowo, co jest przydatne na początku jego tworzenia. Wtedy nie widzi go nikt oprócz Ciebie i osób, którym nadałeś prawo do zarządzania nim.

Profil prywatny jest przeznaczony przede wszystkim dla Ciebie, byś mógł utrzymywać kontakt ze znajomymi. Możesz ograniczyć widoczność określonych postów, pisać z innymi na Messengerze – co nie zawsze jest możliwe w przypadku fanpage’a. Różnice widnieją także w temacie promocji. Na stronie firmowej możesz bowiem tworzyć reklamy Facebook Ads dla swojej marki, badać grupę docelową i analizować statystyki. Nie jest to możliwe na koncie osobistym.

Co łączy oba rozwiązania? Są całkowicie darmowe – jeśli jednak zechcesz promować posty na fanpage’u, niezbędne będzie podpięcie karty bankowej. Poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie.

Fanpage
Profil prywatny
  • Kierowany do fanów / obserwatorów.
  • Możesz ograniczyć widoczność postów na podstawie cech odbiorców (zainteresowań, wieku, płci i innych), a także lokalizacji czy języka. Możesz też tymczasowo ukryć cały fanpage.
  • Możesz prowadzić działania promocyjne. Masz do tego wiele narzędzi w Business Suite.
  • Możesz wysyłać wiadomości tylko do tych użytkowników, którzy w ciągu ostatnich 7 dni napisali na Twoim fanpage’u komentarz lub sami wysłali do Ciebie wiadomość.
  • Darmowy, do momentu aż zaczniesz promować treści.
  • Przeznaczony dla Ciebie, głównie po to, byś mógł utrzymywać kontakt ze znajomymi.
  • Możesz ograniczyć widoczność poszczególnych postów do siebie (wpis widzisz tylko Ty), znajomych w różnych konfiguracjach lub pozostawić publiczne.
  • Nie możesz prowadzić działań promocyjnych.
  • Możesz wysyłać wiadomości na Messengerze do wszystkich i komentować inne profile (prywatne i publiczne) – o ile nie jesteś zablokowany.
  • Darmowy.

 

Skoro podstawy mamy już za sobą, przejdźmy do sedna.

Jak założyć fanpage na Facebooku?

 

Do niedawna istniało kilka opcji. Obecnie nie możesz założyć fanpage’a, nie posiadając konta prywatnego. Facebook wymaga rejestracji użytkownika. Chce, abyś Ty – jako Ty – był administratorem strony. To jedna z metod na zabezpieczenie dostępu do fanpage’a.

Początek Twojej drogi powinien mieć miejsce tu:

Następnie wybierz jedną z poniższych opcji:

Możesz także ułatwić sobie sprawę, klikając od razu TUTAJ.

Twoim oczom ukaże się prosty kreator. Wpisujesz nazwę strony, wybierasz odpowiadającą jej kategorię i dodajesz opis. Kliknij “Utwórz stronę”. Ja na potrzeby niniejszego artykułu stworzyłam fikcyjny profil Abracadabra.

Fanpage założony. Proste, prawda? Nie zostawię Cię jednak samego w gąszczu możliwości. Objaśnię Ci, do czego służą najważniejsze opcje. By opisać wszystkie, artykuł ten musiałabym zamienić w co najmniej kilkunastu stronicową książkę – skupię się więc na kluczowych informacjach.

 

Jak skonfigurować fanpage na Facebooku?

 

Stworzyłeś fanpage. Jednak jest on pusty. Zapewne nie chcesz, by ktokolwiek podglądał go w takim stanie. W pierwszej kolejności kliknij więc w “Ustawienia”.

 

Spójrz na górę, na zakładkę “Widoczność strony”.

 

Wybierz opcję “Cofnięto publikację strony” i zapisz zmiany. Uf, teraz możesz działać bez obaw przed surowymi spojrzeniami innych użytkowników Facebooka. Żartuję oczywiście, zapewne nikt nie trafiłby na Twój fanpage na obecnym etapie. Przezorność jednak jest w życiu cechą pożądaną.

Skoro jesteśmy już w Ustawieniach, sprawdźmy, co oferuje nam portal Zuckerberga. Opcji w sekcji “Ogólne” nie trzeba tłumaczyć – wszystko jest bowiem jasno wyjaśnione. Co mamy dalej? Zakładkę “Wiadomości”.

Te opcje mogą pomóc Ci w zatrzymaniu uwagi zainteresowanych, gdy np. nie będziesz mógł od razu odpisać na ich zapytanie. Wystarczy, że stworzysz spersonalizowaną wiadomość powitalną.

 

Link do Messengera możesz umieścić w mailu, SMS-ie czy na ulotce. Co więcej, jeśli posiadasz stronę internetową, możesz dodać do niej wtyczkę czatu. Wszystko znajdziesz tutaj:

 

A co w przypadku, jeśli opcja wiadomości powitalnej to dla Ciebie za mało? Z łatwością skonfigurujesz automatyczne odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

Idźmy dalej, do kolejnej zakładki o nazwie “Informacje o stronie”. Wypełnij ją konkretem, by nikt nie miał wątpliwości, na jaki fanpage trafił i co może tu znaleźć. Nie pozwól, by jakiekolwiek miejsce pozostało puste. Im lepiej wypełniony profil, tym szczęśliwszy odbiorca, łaskawszy algorytm i mniej straconych, potencjalnych kontaktów. Część zrobiliśmy już na początku, gdy zakładaliśmy fanpage. Teraz czas dokończyć ten proces.

Następnie przejdźmy do zakładki “Szablony i karty”. Co tam znajdziesz? Dokładnie to, co kryje się pod nazwą. Wybierz karty, jakie mają wyświetlić się odbiorcom na Twoim fanpage’u. Kieruj się tym, co zamierzasz im zaprezentować.

Co dalej? Zakładka “Powiadomienia”. Pomoże Ci być na bieżąco, a mimo to nie utonąć w morzu informacji.

Kolejne zakładki nie są już tak ważne dla osoby początkującej. Wróćmy więc do głównego widoku.

Czas przygotować zdjęcie w tle. Nie zapomnij, że powinno ono mieć wymiary odpowiednie zarówno dla widoku ze smartfona, jak i komputera. Obecnie (2021) są to: 820 x 461 px w pierwszym przypadku, a 820 x 312 px w drugim. Nie musi to być jedno zdjęcie / grafika. Możesz tu stworzyć pokaz slajdów, który jest bardziej atrakcyjną dla odbiorcy opcją. Przy zdjęciu w tle możesz dodać treść. Nie rezygnuj z szansy na wartościowy kontakt, pozostawiając to miejsce puste!

Co dalej? Avatar. Tu format zdjęcia lub grafiki Cię nie ogranicza, bo z łatwością wykadrujesz je już na etapie wgrywania. Obok także możesz umieścić tekst.

Fanpage wygląda w miarę estetycznie. Czas na ostatnie szlify! Kliknij w “Utwórz nazwę użytkownika” i wybierz coś, co jest najbardziej oczywiste i trafne, jeśli chodzi o Twoją stronę. Tu nie popisuj się kreatywnością – utrudnisz odbiorcom oznaczanie fanpage’a. Ma być możliwie krótko, zwięźle i na temat.

Czas, by dodać przycisk. Kliknij:

i wybierz reakcję, na jakiej najbardziej Ci zależy. Chcesz, by ktoś obserwował Twój profil? Złożył zamówienie? Zadzwonił lub wysłał wiadomość? Wybór opcji zależy od Ciebie! Jest ich naprawdę wiele.

Powiedzmy, że Twój fanpage jest gotowy, by pokazać go światu. Wróć do ustawień, opublikuj stronę i napisz pierwszy post! Sam widzisz, że stworzenie fanpage’a jest proste, a Facebook prowadzi za rękę na każdym etapie. A tam, gdzie nie zaprowadzi Cię on, zaprowadzimy my! Daj znać, jeśli potrzebujesz wsparcia – z chęcią pomożemy Ci w prowadzeniu Facebooka lub Social Media Marketingu.

Pamiętaj, że nie jesteśmy Facebook supportem, dlatego w razie problemów technicznych, zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z platformą!

Więcej o Facebooku na naszym blogu Social Media.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
Content & Social Media Manager. Studentka E-Commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Najmłodsza stażem i wiekiem w inmediowej rodzinie. Zakręcona na punkcie zdobywania informacji i nowych umiejętności. Pasjonatka życiowej organizacji. Domator i smakosz.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami