Jak odróżnić pozycjonowanie od reklamy płatnej? Jeśli określenia takie jak pozycjonowanie i SEO, Google Ads czy optymalizacja pod wyszukiwarki brzmią jak fuzja słów – obecność w Google, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Przeczytaj, a z łatwością będziesz w stanie określić swoje oczekiwania podczas współpracy z agencją. Jasna komunikacja pozwoli szybciej i skuteczniej osiągnąć wyniki, które sprawią, że widoczność Twojej firmy w Internecie będzie znacznie lepsza!
Nomenklatura
Pierwszym i najważniejszym krokiem jest ujednolicenie swojego słownika. W temacie pozycjonowania i reklam płatnych narosło wiele podobnych fraz, które często znaczą to samo – lub wręcz przeciwnie! Znacząco się różnią.
Reklamy płatne w Google mają swoją oficjalną nazwę – to Google Ads. Została ona zaprezentowana jako rebranding w 2018 roku. W obrębie tej formy promocji stosowane są synonimy, tj.:
- AdWords (stara nazwa systemu przed rebrandingiem),
- linki sponsorowane,
- reklamy Google,
- reklamy w wynikach wyszukiwania,
- reklamy SERP (Search Engine Results Page = wyniki wyszukiwania),
- płatne reklamy Google.
W przypadku wyników bezpłatnych Google, najogólniejszą stosowaną nazwą jest SEO. Tutaj wariantów również jest kilka:
- pozycjonowanie,
- optymalizacja pod wyszukiwarki,
- wyniki organiczne.
Rodzaje wyników wyszukiwania
Pierwszy krok za nami – uporządkowałeś swój słownik. Tutaj pojawia się dysonans – wyniki wyszukiwania nie są jednolite! Dane prezentowane są w różnej formie w zależności od wprowadzonej frazy. Mogą zawierać:
- Local pack (Mapy Google) – tu oprócz wyników organicznych i reklam pojawiają się fragmenty zawierające mapę Google i pinezki z niej.
- Czysty Google – pod naszym zapytaniem pojawiają się tylko wyniki organiczne i ewentualne reklamy płatne Google.
- Reklamy produktowe – oprócz wyników organicznych i ewentualnych reklam, pojawiają się dodatkowo reklamy płatne w formie konkretnych produktów ze sklepów internetowych zgodnych z zapytaniem.
- Featured Snippet – oprócz wyników organicznych i ewentualnych reklam, pojawiają się zapożyczone ze stron internetowych większe partie tekstu, odpowiadające na zadane pytanie.
- Knowledge Graph – oprócz wyników organicznych, pojawiają się również informacje na dany temat np. nota biograficzna lub wyjaśnienie pojęcia z np. Wikipedii.
- Rich Answers – oprócz wyników organicznych, pojawiają się konkretne odpowiedzi na zadane pytania.
- Zapytania specyficzne: hotele, pogoda, kina, loty, filmy – gdzie oprócz wyników organicznych, pojawiają się dodatkowe funkcje interfejsu dostosowane do konkretnej struktury zapytania.
To dodatkowo utrudnia rozdzielanie pozycji płatnych od bezpłatnych. Jak więc poznać różnice?
Fundamentalne rozróżnienie
Przez długi czas granica pomiędzy reklamami a wynikami organicznymi była bardzo czysto zarysowana. W pierwszych latach działania Google, reklamy zawsze były na kolorowym tle.
Kolor zmieniał się, ale zawsze można było wyraźnie odróżnić (czy to świadomie, czy podświadomie), że w wynikach są 2 osobne grupy. Od roku 2013 zmiany te niestety stawały się coraz mniej widoczne.
Historia wyglądu reklam Google Ads na przestrzeni lat. Żródło: Search Engine Land
Obecnie rozróżnienie to jest bardziej subtelne i ogranicza się do dodatkowego słowa “Reklama” przy wpisach sponsorowanych. Sama forma oznaczenia też ewoluowała – zmieniał się tekst, kolor, tło – aż przybrało to formę w słabo widocznego rozróżnika.
Obecny wyróżnik reklam Google Ads
Aby jednak wyraźnie zaznaczyć, co obecnie jest reklamą, a co wynikiem organicznym posłużymy się kolorami:
- zieloną ramką zaznaczyliśmy treści płatne,
- niebieską ramką zaznaczyliśmy treści bezpłatne.
Zasada działania
Jeśli dotarłeś do tego etapu – wiesz już:
- co i jak się nazywa,
- co i gdzie się wyświetla.
Pozostała nam odpowiedź na ostatnie dwa pytania – jak co działa i ile to kosztuje?
Google Ads
Jak to działa?
Dzięki Google Ads zobaczysz reklamę odpowiadającą na Twoje zapytanie. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę słowo lub frazę, które reklamodawca uznał za wartościowe. Może to być nazwa usługi/produktu, cała kategoria usług/produktów lub cała branża.
Przewagą (lub wadą w oczach Social Media Managerów) tej formy reklamy jest fakt, że użytkownik musi wyrazić aktywne i bezpośrednie zainteresowanie danym produktem, aby reklama się pojawiła.
Co więcej – reklamodawca płaci dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie w jego reklamę i wejdzie na jego stronę. Opłata pobierana jest więc za konkretne działanie ze strony użytkownika, a nie za sam fakt obejrzenia reklamy.
Ile to kosztuje?
Reklama w swojej najprostszej formie rozliczana jest za każde kliknięcie. Nie ma ono jednej ustalonej kwoty – każde słowo lub fraza ma inną cenę. Składa się na to szereg czynników i ostateczna wycena jest bardzo indywidualna. Temat ten poruszaliśmy obszernie w naszych wcześniejszych artykułach na temat wyceniania kampanii Google Ads. Zajrzyj do nich ?.
SEO
Jak to działa?
Liczba czynników i elementów składowych, które należy brać pod uwagę w kwestii działania SEO, jest ogromna. Nie sposób ugryźć tego tematu jednym paragrafem! Kondensując go do absolutnego minimum, musimy spiąć wszystkie zagadnienia w dwóch frazach:
- czynniki on-page – obejmują wszelkie elementy fizycznie obecne na stronie, które mogą mieć wpływ na wyniki organiczne,
- czynniki off-page – obejmują wszelkie czynniki, których fizycznie nie ma na stronie, a które wpływają na wyniki organiczne,
Obie kategorie zawierają w sobie setki tematów, którym należy się osobny artykuł.
Ile to kosztuje?
Promocja za pomocą SEO jest silnie uzależniona od kilku czynników, takich jak:
- wielkość witryny,
- jej aktualna sytuacja,
- prace optymalizacyjne,
- dalsze prace z treścią lub linkami zwrotnymi.
Wysokość kosztów w tym przypadku jest bardzo indywidualna. Nie sposób przedstawić jej w kilku zdaniach.
Pozycjonowanie a Google Ads
Dobrnęliśmy do końca! Zyskałeś podstawową wiedzę na temat pozycjonowania i reklamy płatnej. Wiesz, jakie są za i przeciw każdej ze stron zarówno z pozycji SEMowca oraz SEOwca.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać Twoje wątpliwości. Po przeczytaniu tego artykułu znasz odpowiedź na poniższe pytania:
- co jest reklamą Google Ads, a co wynikiem organicznym w Google,
- jaka jest różnica między pozycjonowaniem a reklamą płatną,
- co pojawia się na wynikach wyszukiwania.
Od teraz będziesz mógł jasno określić swoje oczekiwania podczas współpracy z agencją. Odpowiednia komunikacja to pierwszy krok do osiągnięcia zamierzonych celów!
Więcej o płatnych reklamach na naszym blogu Google Ads.