Mierzenie wejść na stronę to jedna z podstawowych informacji jakie zbieramy w kampaniach AdWords. W uzasadnionych przypadkach śledzimy również połączenia telefoniczne. Od jakiegoś czasu mamy także możliwość wysyłania informacji SMS bezpośrednio z reklamy. Sprawdźmy jakie są możliwości, opcje i zagrożenia.
Wpisując słowa kluczowe w wyszukiwarkę Google na smartphonie, od jakiegoś czasu możemy zobaczyć nowy przycisk, pozwalający na wysłanie wiadomości SMS do reklamodawcy. W ramach Google AdWords opcja ta funkcjonuje pod nazwą Rozszerzenia wiadomości. Włączenie takiej opcji wymaga od Nas minimum wysiłku:
- Numer telefonu – oczywiste wymaganie, ale trzeba pamiętać iż powinien to być numer z którego jesteśmy w stanie odbierać SMSy oraz to iż będzie on widoczny dla użytkownika, przez co nie powinien to być numer bezpośredni do prezesa firmy :),
- Domyślna treść SMS – możemy przygotować predefiniowaną treść, którą użytkownik będzie mógł automatycznie wysłać. Jednakoż należy mieć na uwadze iż treść tą użytkownik będzie mógł skasować lub wydłużyć o własne treści,
Jest to dość innowacyjne rozwiązanie, choć nie bez potencjalnych zagrożeń (o czym za chwilę). Najpierw zastanówmy się nad pozytywnymi aspektami tej funkcjonalności:
- Dostosowana do czasów – coraz więcej młodych ludzi aktywnie unika dzwonienia i opiera dużą część swoich kontaktów o rożnego rodzaje komunikatory (WhatsApp, Facebook Messenger, itp.). Wprowadzona funkcja pozwala na choć częściowe rozwiązanie problemu oporów przed dzwonieniem. O ile obecnie jest to trend wśród młodzieży zawsze trzeba mieć na uwadze iż ta młodzież nie odejdzie od swoich przyzwyczajeń w wieku produkcyjnym przez co zmiana zachowania leży po stronie reklamodawców nie rynku.
- Skrzynka odbiorcza – wieczorne lub nawet nocne przeglądanie Internetu nie jest dla nikogo niczym nowym. Najlepsze pomysły i inspiracje rodzą się czasem w ciemnościach nocy, przy oświetleniu ekranu komputera. Weekendy to także okresy w których bezpośredni kontakt z wieloma firmami jest utrudniony. W tych okresach proponowanie kontaktu telefonicznego jest z reguły nieproduktywne. Pozostawiając jednak opcję wysłania SMS, daje nam furtkę pasywnego pozyskania leada.
Jak przy każdej nowej funkcji, widać pozytywy ale wyraźne są także negatywy, które mogą być tylko założeniami jak i realnymi problemami:
- Nieprzyzwyczajenie – o ile komunikacja mailowa i telefoniczna przychodzą naturalnie w kontaktach z firmami, o tyle wysyłanie SMSa nadal nie jest kojarzone z formą kontaktu z biznesami.
- Koszty – w dzisiejszych czasach koszty SMS są na tyle niskie że nie jest to wielki problem, jednak ukrywanie numerów premium itp. w ten sposób może skutecznie odstraszyć osoby od tej metody kontaktu,
Aby wydać jakikolwiek werdykt, musimy przetestować rozwiązanie w akcji, dlatego już w naszych kampaniach uruchomiliśmy kilka takich rozszerzeń, aby sprawdzić ich skuteczność i potencjał.