Jak uruchomić kampanię polityczną na Facebooku

10, 9, 8… do wyborów parlamentarnych coraz bliżej, tymczasem wiele kampanii politycznych na Facebooku nie ruszyło. Dlaczego? Ponieważ reklamodawcy nie zawsze radzą sobie z procesem autoryzacji, który jest niezbędny w przypadku reklam związanych z kwestiami społecznymi, wyborami i polityką. Tymczasem, to całkiem proste 😊. Nie wierzysz? Przeczytaj i przekonaj się sam.

Kampanie polityczne na Facebooku

Kampanie dotyczące kwestii społecznych i politycznych wymagają przejścia przez proces autoryzacji. Na pierwszy rzut oka może to wyglądać skomplikowanie, więc nic dziwnego, że niektórzy politycy, zamiast zagłębiać się w regulamin, wolą zaskarżyć Facebooka o ograniczanie wolności słowa… wybierając tę drogę, możesz jednak nie zdążyć z wyrokiem przed wyborami (zostało zaledwie 10 dni!), dlatego poniżej podpowiem możliwie jak najkrócej i najbardziej zrozumiale, co zrobić, by wystartować z kampanią polityczną na Facebooku 😊

KROK 1. UWIERZYTELNIANIE DWUSKŁADNIKOWE

By móc tworzyć i emitować reklamy polityczne na Facebooku, musisz mieć uruchomione uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Ba, powinien mieć je włączone każdy, komu zależy na bezpieczeństwie swojego profilu, prowadzonych fanpage’y i kont reklamowych. Jeśli jeszcze nie zdążyłeś go uruchomić:

Kliknij TU (albo wejdź w Ustawienia > Bezpieczeństwo i logowanie > Uwierzytelnianie dwuskładnikowe > Używaj uwierzytelniania dwuskładnikowego) > Rozpocznij > Wybierz jedną z dwóch opcji zabezpieczeń: aplikację uwierzytelniającą (Facebook poda Ci kod QR do połączenia) lub wiadomość SMS (po podaniu numeru tel. otrzymasz SMS z kodem) > Gotowe!
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe na Facebooku

KROK 2. WERYFIKACJA KONTA OSOBISTEGO

By móc emitować reklamy dotyczące polityki, musisz być zweryfikowanym reklamodawcą. Co to oznacza? Musisz potwierdzić swoją tożsamość, przesyłając Facebookowi kopię dokumentu tożsamości (np.: dowód osobisty/ prawo jazdy/ paszport/ akt małżeństwa/ kartę ubezpieczenia osoby lub pojazdu – całą rozpiskę znajdziesz TUTAJ) lub pobrać formularz i potwierdzić go notarialnie. Poniżej instrukcja jak to szybko ogarnąć:

Kliknij TU (albo wejdź w Ustawienia na koncie osobistym > Ogólne > Potwierdzenie tożsamości) > wpisz swoje hasło do logowania na Facebooku > Rozpocznij potwierdzanie tożsamości > Zamieszczanie reklam na tematy społeczne wyborcze lub polityczne > na rozwijanej liści znajdź Polskę i kliknij Rozpocznij > prześlij skan/zdjęcie dokumentu (możesz zamazać newralgiczne dane, takie jak numer dokumentu – najważniejsze jest, aby imię i nazwisko na dokumencie pokrywały się z imieniem i nazwiskiem, jakie masz na Facebooku) > poczekaj na weryfikację (otrzymasz powiadomienie – z tego co pamiętam, u mnie zajęło to dosłownie 2 minuty).

Potwierdzanie tożsamości na Facebooku

 

Dlaczego Facebook chce moje dane? Jak tłumaczy, w celu zapewnienia transparentności reklam i uczciwych wyborów. Dzięki temu wie, “[…]kto jest odpowiedzialny za materiały i finansowanie reklam dotyczących kandydatów na stanowiska polityczne, osób wybranych na stanowiska publiczne oraz ważnych zagadnień, takich jak imigracja.” Kopię dowodu osobistego może przechowywać maksymalnie przez rok.

KROK 3. AUTORYZACJA NA FANPAGE’U

Dla użytkowników Facebooka musi być jasne to, kto wykłada pieniądze na reklamę polityczną – pod napisem „Sponsorowane” powinno widnieć tzw. zastrzeżenie, informacja o podmiocie finansującym. Byś mógł je dodać, musisz mieć uruchomione uwierzytelnianie dwuskładnikowe na Facebooku i potwierdzoną tożsamość. Jeśli pomyślnie przeszedłeś dwa wcześniejsze kroki, masz to już za sobą i… jedziemy dalej! 🙂

Wejdź w Ustawienia fanpage’a, do którego będzie przypisana reklama > w lewej kolumnie wyszukaj zakładkę Autoryzacje. Po kliknięciu, wyświetli Ci się taki widok:

Autoryzacja na Facebooku

Z rozwijanego menu, zamiast Stanów Zjednoczonych, wybierz Polskę. Jeśli poprawnie przeszedłeś Krok 2. i jesteś już zweryfikowanym użytkownikiem Facebooka, w miejscu Potwierdź tożsamość będziesz mieć komunikat: Potwierdzona – jeśli nie, a rozpocząłeś proces weryfikacji: Oczekuje (wówczas Facebook jeszcze nie sprawdził przesłanego dokumentu i musisz poczekać, ewentualnie skontaktować się z supportem, jeśli trwa to dłużej niż 24 godziny). Z potwierdzoną tożsamością, możesz już przejść do pola Powiąż konta reklamowe. Kliknij Rozpocznij i zaakceptuj Regulamin. Powiąż konto reklamowe, wybierając je z doczytanej listy lub wpisując jego numer identyfikacyjny. Kliknij Dalej i… jesteśmy w Zarządzaj zastrzeżeniami:

Dodawanie zastrzeżenia do reklamy na Facebooku

Zastrzeżenie to informacja o tym, kto opłaca reklamę. Facebook podpowiada, by wpisać tu imię i nazwisko, powinieneś jednak posłużyć się pełną nazwą komitetu wyborczego. Dalej wprowadzasz dane teleadresowe (oczywiście nie swoje, a komitetu). Na podane: numer telefonu oraz mail, Facebook prześle kody autoryzacyjne – weryfikacja jest obowiązkowa, więc musisz zadbać o to, by wszystko przebiegło sprawnie. Jeśli tak się stanie, GOTOWE! Możesz zacząć kampanię wyborczą!

KROK 4. KAMPANIA WYBORCZA NA FACEBOOKU

Jeśli udało Ci się przejść przez wszystkie wcześniejsze kroki, reklamę możesz utworzyć na koncie reklamowym, do którego przypisałeś dany fanpage i utworzone zastrzeżenie. Na etapie konfiguracji reklamy musisz zaznaczyć pole Ta reklama dotyczy kwestii społecznych, wyborów lub polityki: 

Reklama dotyczy kwestii społecznych

Facebook ogranicza lub nawet całkowicie uniemożliwia uruchomienie promocji, jeśli tekst zajmuje więcej niż 20% powierzchni grafiki reklamowej. Może się to okazać problematyczne, jeśli zechcesz promować plakat wyborczy. Co zrobić? Najlepiej plakat od nowa! O ile przy ulicach zapewne sprawdzają się poziome banery, o tyle na Facebooku lepiej pomyśleć o wersji pionowej (polecam 1000 x 1250 px). Większość ruchu stanowi tu ruch mobilny – wyborca przeglądając Aktualności na telefonie, prędzej zauważy grafikę, która zajęła cały ekran niż poziomy pasek z danymi, które nierzadko trudno odczytać. Jeśli mimo to, stawiasz na poziomy plakat, dobrze, jeśli zmieści się w tej rozmiarówce: 1200 x 900 px. To, czy nie ma na nim za dużo tekstu, możesz sprawdzić TUTAJ.  Jeśli ciągle wychodzi, że jest go za wiele, poza zmniejszeniem liczby znaków czy rozmiaru fonta, możesz spróbować ze zmniejszeniem kontrastu czy pokombinować z przezroczystością warstw – nieraz to pomaga.

By promocja ruszyła, już niezależnie od tego, czy promujesz treści polityczne czy asortyment butiku, reklama nie może naruszać Standardów społeczności oraz Zasad zamieszczania reklam na Facebooku.

Na koniec, pewnie chciałbyś podejrzeć jak i czy w ogóle reklamują się konkurenci? 😉 Jak to sprawdzić, dowiesz się z tego artykułu. 

Masz pytania? Nie wahaj się, pisz! 📩👇

udostępnij:
Content & Social Media Manager, wykładowca Wyższej Szkoły Technologii Informatycznych w Katowicach, socjolog, politolog. Od 7 lat realizuje kampanie reklamowe, tworzy wartościowe treści i doradza markom w zakresie ich obecności w Internecie. Zaczytana, zapisana, bezustannie coś nucąca. Zauroczona greckimi wyspami i japońską motoryzacją. Właścicielka Dakara - takiego psa, instacelebryty.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami