Jak mierzyć skuteczność kampanii reklamowych na Facebooku? UTM!

Po czym stwierdzić, że promocja na Facebooku jest skuteczna? Jak nie marnować budżetu reklamowego na promocje, które tylko pozornie przynoszą dobre rezultaty? Jak analizować źródła ruchu na stronie internetowej? Słowo klucz: UTM, czyli tagowanie linków – proste, bezpłatne, a tak często pomijane.

Różne cele kampanii = różne KPI

W zależności od rodzaju kampanii, wyznaczasz sobie różne KPI – kluczowe wskaźniki efektywności.

Jeśli Twoim celem jest zwiększenie aktywności użytkowników na stronie firmowej na Facebooku, zapewne skupisz się na liczbie reakcji, w Lead Ads kluczowe będą pozyskane kontakty, a w kampaniach generujących ruch w witrynie – liczba kliknięć, wyświetleń strony docelowej czy jakość pozyskanego ruchu.

No właśnie, jak w tym ostatnim przypadku dowiedzieć się, która reklama daje najlepsze wyniki, a tym samym nie marnować budżetu na słabe kreacje? Dodając kod UTM do odnośników.

Co to jest UTM i po co mi on?

UTM (urching tracking module) to elementy, które dodajesz do linków z kampanii, by wiedzieć, z jakiego źródła pozyskałeś użytkowników na stronie www.

Być może powiesz teraz, ale po co mi to, skoro Google Analytics bez problemu zidentyfikuje, że użytkownik dotarł na stronę z Facebooka? OK, ale nie dowiesz się skąd dokładnie.

Jeśli nie oznaczasz linków, wszystko wpada do jednego worka – facebook.com – zarówno ruch płatny, jak i organiczny, a Ty nie wiesz na jakich działaniach skupić swoją uwagę, by zmaksymalizować zyski.

Część ruchu z social media Google Analytics zlicza też do wejść bezpośrednich.

Optymalizacja kampanii

Bez UTM znacznie trudniej optymalizować i mierzyć skuteczność kampanii reklamowych na Facebooku.

Mówiąc prościej, możesz tracić pieniądze na promocję, które nie generują oczekiwanych rezultatów, nawet o tym nie wiedząc!

Przykładowo:
masz kampanię z dwiema reklamami, które różnią się od siebie jedynie grafiką (budżet, targetowanie, start promocji – wszystko takie samo). W Menedżerze Reklam widzisz, że jedna generuje znacznie więcej klików niż druga, więc wyłączasz tę drugą i dopalasz budżetem pierwszą. Cieszysz się z tanich klików i liczby wejść na stronę, tymczasem…

…jeśli oznaczyłbyś linki obu reklam, mógłbyś zobaczyć w Google Analytics, że owszem obraz1 generuje więcej wejść, ale znacznie słabszej jakości. Użytkownicy wyświetlają stronę docelową, by za moment ją zamknąć, podczas gdy obraz2 daje Ci mniejszy ruch, ale z wieloma odsłonami czy zdarzeniami w postaci wysłania formularza kontaktowego.

Nagle decyzja o tym, która reklama jest skuteczniejsza się zmienia.

Dodatkowe możliwości targetowania na Facebooku

Dzięki oznaczaniu linków możesz skorzystać z dodatkowych możliwości targetowania i rozszerzać działania remarketingowe, tworząc zróżnicowane grupy niestandardowych odbiorców – np. kierować promocje na Facebooku do osób, które zainteresowały się wcześniej inną reklamą i kliknęły w link do konkretnej treści.

Jak tagować linki?

Zanim do promocji dorzucisz odnośnik do zakładki na swojej stronie www, do której chcesz kierować ruch, otaguj go.

https://twojawitryna.pl/podstrona?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=nazwa_kampanii&utm_content=nazwa_reklamy

Wygląda nieciekawie, jednak tagowanie jest naprawdę proste 🙂 !

Wprawdzie możesz dodawać znaczniki ręcznie, ale po co sobie utrudniać życie, skoro możesz skorzystać z wbudowanych opcji Facebooka…

Dodawanie UTM na FB
Znaczniki UTM możesz dodać na etapie budowania kreacji reklamowej w Menedżerze Reklam na Facebooku.
dodawanie UTM na Facebooku
Po kliknięciu w “Zbuduj parametr adresu URL” wyświetli się formularz do uzupełnienia. Analogiczne pola znajdziesz w narzędziu od Google’a, z którego korzystam ja 😉

…albo z bezpłatnych, zewnętrznych narzędzi. Ja (zapewne w dużej mierze z przyzwyczajenia) używam Campaign URL Buildera od Google’a – znajdziesz TUTAJ prosty formularz do wypełnienia, a w nim takie pola jak:

  • Website URL – adres strony internetowej, na którą chcesz kierować odbiorców reklamy.
  • Campaign Source – źródło pozyskania ruchu, np. newsletter, e-mail, a w przypadku, który nas interesuje, czyli płatnych kampanii na Facebooku – facebook.
  • Campaign Medium – rodzaj źródła ruchu, np. cpc, czyli działania płatne albo social.
  • Campaign Name – nazwa kampanii, np. wiosna_2020.
  • Campaign Term – wykorzystywany do oznaczania słów kluczowych, możesz pominąć.
  • Campaign Content – identyfikacja konkretnej kreacji, np. obraz1_foto_z_kotem.

 

Tagowanie linków na Facebooku w Campaign Builder

Jak widzisz na powyższym screenie, na dole masz już wygenerowany otagowany link, gotowy do dodania w kampanii. Kopiujesz, wklejasz w Menedżerze Reklam na Facebooku i gotowe! Można promować, a potem wnikliwie analizować wyniki.

3 złote zasady tagowania linków

Nie musisz korzystać ze wszystkich tagów/wypełniać wszystkich pól formularza. To na ile chcesz doprecyzować źródło ruchu, zależy od tego, jakie informacje będą dla Ciebie przydatne. W większości kampanii 3 tagi są wystarczające.

Również to, co dokładnie wpiszesz w poszczególnych polach zależy od Ciebie, doradzam jednak spójność i porządek. 3 złote zasady tagowania:

  • pisz zawsze z małej litery,
  • nie używaj polskich znaków i znaków specjalnych,
  • zamiast spacji dawaj „-„ albo „_” (wybierz jedno i się go trzymaj).

Dzięki uporządkowanym UTM-om będzie Ci łatwiej i przyjemniej wyciągać trafne wnioski z analizy danych w Google Analitycs, a następnie optymalizować kampanie, wydawać mniej, a zyskiwać więcej 🙂 

Potrzebujesz wsparcia w przeprowadzeniu skutecznej kampanii reklamowej na Facebooku? Jesteśmy do usług! 🙂

 
Więcej o Facebooku na naszym blogu Social Media.

Oceń
Content & Social Media Manager, wykładowca, socjolog, politolog. Od 9 lat realizuje kampanie reklamowe, tworzy wartościowe treści i doradza markom w zakresie ich obecności w Internecie. Zaczytana, zapisana, bezustannie coś nucąca. Zauroczona greckimi wyspami i japońską motoryzacją. Właścicielka Dakara - takiego psa, instacelebryty.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami