Fenomen Stories – krótka historia jednego zdjęcia (lub filmu)

Zdjęcie, nagranie, bumerang. Krótkie, ulotne, na chwilę. To właśnie takie materiały widujemy w Stories najczęściej. Z tego sposobu przekazu korzystają zarówno nasi znajomi, jak i wiele marek. Dlaczego są tak popularne?

Zaczęło się od Snapchata

Stories, czyli relacje, to materiał, który widoczny jest dla użytkownika tylko przez 24 godziny od momentu publikacji. Po tym czasie znika lub pozostaje widoczny w Story Highlights (wyróżnionych relacjach). Choć na początku królem „storisków” był dogasający już Snapchat, pomysł ten urzeczywistnił się także w innych mediach społecznościowych.

Swoją świetność Stories przeżywają w tym momencie na Instagramie, lecz warto pamiętać o tym, że Facebook i Messenger również umożliwiają publikację treści w taki sposób. Co więcej, fenomen Stories sprawia, że wprowadzenie tej opcji zapowiedział właśnie Twitter (tutaj wyjątkowo: Moments), a nawet LinkedIn!

INSTAGRAM STORIES – JAK TO DZIAŁA?

Publikując Stories na Instagramie, warto pamiętać o technicznych aspektach, jakimi rządzi się ten sposób komunikacji. Oto kilka z nich:

  • Instagram Stories posiadają wiele wbudowanych funkcjonalności. Wszystkie z nich znajdziesz na górze ekranu w momencie publikowania zdjęcia lub filmu. Aby dodać lokalizację, gifa, hashtag, ankietę lub inną naklejkę, wystarczy kliknąć kwadracik z uśmieszkiem 🙂 lub przesunąć palcem od dołu ekranu w górę.
  • Możesz dodać filtry do publikowanych zdjęć lub filmów. Aby wybrać któryś z nich, wystarczy, że przesuniesz palcem po ekranie od prawej krawędzi do lewej. Nagrywając film lub robiąc zdjęcie bezpośrednio przez Instagrama, możesz także wybrać jeden z filtrów dostępnych w przedniej kamerze (na przykład taki, który “przyprawi” Ci uszy i nos jakiegoś zwierzaka – działa to dokładnie na takiej samej zasadzie, jak popularny snapchatowy pies).
  • Czas trwania filmu w pojedynczej relacji wynosi maksymalnie 15 sekund. Jeśli zamierzasz opublikować w tym miejscu dłuższy film, zostanie on podzielony na klika fragmentów. Niestety – napisy i naklejki nie pozostaną w tym samym miejscu na wszystkich fragmentach filmu, trzeba będzie dodawać je na każdym z nich od nowa.
  • Aby urozmaicić nieco publikowane treści, przy kręceniu filmów możesz skorzystać z takich aplikacji, jak: Boomerang lub Hyperlapse. Pierwsza z nich generuje popularne, przyspieszone i zapętlone filmiki, a druga pomaga w tworzeniu filmów poklatkowych. Opcja Boomeranga dostępna jest bezpośrednio w funkcjonalności Instagrama. Do wbudowanych opcji przy kręceniu filmów należą także, na przykład, Superzoom lub opcja “bez użycia rąk“, która umożliwia kręcenie bez ciągłego przytrzymywania przycisku nagrywania. Miłej zabawy!
  • Jeśli chcesz poinformować obserwujących o publikacji nowego posta, możesz zrobić to w relacji. Wystarczy, że klikniesz opcje udostępniania pod opublikowanym wpisem (ikona papierowego samolociku), a następnie wybierzesz: “Dodaj post do swojej relacji“.
  • Masz kontrolę. W ustawieniach Instagrama możesz wybrać, które osoby będą mogły oglądać Twoje relacje. Istnieje także możliwość zezwalania na udostępnianie czy odpowiedzi na relację.

 

Łapię chwile ulotne jak… “storiski”

Uwielbiasz zaczynać lub kończyć swój dzień od przeglądu Stories na swoim smartfonie? Nic dziwnego, wielu użytkowników Instagrama przedkłada odwiedziny właśnie tej sekcji nad scrollowanie Aktualności.

Stories to świetny sposób na szybkie sprawdzenie „co słychać” u naszych ulubieńców. Jak sama nazwa wskazuje, w tym miejscu chłoniemy niejednokrotnie przeróżne historie, które ich spotykają. To właśnie tutaj użytkownicy social mediów dzielą się przemyśleniami i relacjonują swoje życie na bieżąco: lekko niedbale, bez dopracowania i wyidealizowania. Stories stanowią swojego rodzaju odskocznię od perfekcyjnego, “instagramowego” życia widocznego nieraz we wpisach.

Ulotność tych treści skłania nas do częstszego zaglądania do życia celebrytów, influencerów, a także zwykłych Kowalskich i Nowaków. Widzimy tu więcej: co gotują, co jedzą, o czym myślą i jak komentują otaczająca ich rzeczywistość. Nawet jeśli to tylko chwilowe. Popularność formatu tego typu wynika jednak nie tylko z poczucia ekskluzywności czy strachu przed tym, aby niczego nie przegapić. Stories stanowią bardzo naturalny i komfortowy content do konsumowania na smartfonach w orientacji pionowej.

No dobrze, ale czy marki też tak mogą?

Stories stało się także środowiskiem komunikacji wielu firm. Biorąc pod uwagę popularność tego formatu, stanowi on doskonały kanał dotarcia do potencjalnych klientów. Jeśli specyfika marki na to zezwala, warto wykorzystać Stories do relacjonowania kulisów działalności.

Marki odzieżowe chętnie korzystają z tego formatu, aby pokazać ubrania w sposób bardziej naturalny niż wyretuszowana reklama. Często pokazują też, jak oferowane produkty prezentują się na osobach, noszących różne rozmiary. Dobrym przykładem jest tutaj born2be. Firma wykorzystuje do prezentacji swoich kolekcji współpracę z influencerkami, które w Stories przymierzają odzież i dodatki. Oprócz kilkusekundowych filmików, sięgają także po transmisje na żywo, które widoczne są dla odbiorcy w tym samym miejscu, gdzie Stories.

 

♥ Dobra rada:

aby treści wyglądały profesjonalnie i estetycznie, warto skorzystać ze specjalnych aplikacji do tworzenia Stories, które ułatwiają i upiększają publikowane zdjęcia lub filmy. Do naszych ulubionych należą: Unfold i StoryArt. Obie posiadają zarówno darmowe, jak i płatne szablony, dzięki którym komunikacja marki w tym miejscu staje się spójna i atrakcyjna. W aplikacji StoryArt z łatwością także zaprojektujesz okładki Story Highlits (Wyróżnionych Relacji).

Jak zrobić reklamę w Stories?

Oprócz bieżącego opowiadania o backstage’ach, eventach czy nowościach, warto wykorzystać ten obszar jako umiejscowienie swoich reklam. Stanowi to jednak spore wyzwanie, aby przekaz był naturalny i sprawiał wrażenie aktualnego. Jeśli się to nie uda, ryzyko wiąże się z szybkim pominięciem wyświetlanych treści przez użytkownika.

Reklamę z umiejscowieniem w Stories wykonasz za pomocą Menedżera Reklam Facebook Ads. Aby to zrobić, wybierz jeden z celów reklamowych, umożliwiających zrobienie reklamy w tym formacie, na przykład Rozpoznawalność Marki, Ruch, czy Konwersje.

Na ten moment do wyboru masz kanały: Facebook, Messenger i Instagram. Najważniejszym aspektem, który należy wziąć pod uwagę umiejscawiając reklamę w Relacjach jest to, aby posiadała odpowiedni rozmiar (9:16). Rekomendowane wymiary grafiki to 1080 px x 1920 px. W przypadku filmu, wymiary będą takie same. Promowany przez Ciebie w Stories film, może trwać maksymalnie 60 sekund.

W przeciwieństwie do żywotności Stories publikowanych bezpośrednio na profilu, treści utworzone w Menedżerze Reklam będą ukazywały się przez cały czas trwania promocji. Największą zaletą tworzenia reklam w tym formacie jest to, że treść wyświetlana jest na całym ekranie. Możesz zatem zdobyć całkiem sporo uwagi swojego potencjalnego klienta!

A teraz… do dzieła!

Stories to doskonały sposób na kontaktowanie się z obserwatorami. I uprzedzamy: kilka minut zabawy dostępnymi w aplikacji opcjami, szybko zamienić się może nawet w godzinę. Ten czas jednak z pewnością zaowocuje sporą dawką inspiracji na publikacje.

Nie chcesz tracić czasu na “zabawę” w Stories? Zwróć się o pomoc do specjalistów. Opowiedz nam o swoich potrzebach, a my zrobimy, co w naszej mocy, aby wykorzystać Stories w komunikacji także Twojej marki. Czekamy na Twoją wiadomość!

[Głosów: 1   Average: 5/5]
Content & Social Media Manager, Kulturoznawca, Fotograf. Wbrew panującej na Facebooku tendencji, stara się pojawić na większości wydarzeń, w których bierze udział (zwłaszcza tych związanych z social mediami, podróżami i fotografią). Kolegów z pracy zaraża śmiechem i rzadko gasnącym entuzjazmem.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami