Chcesz poznać ranking najpopularniejszych aplikacji społecznościowych i dowiedzieć się, jaki kanał przekazu będzie najlepszy dla Twojego biznesu? Przygotowaliśmy ranking najpopularniejszych portali społecznościowych, który pomoże Ci w określeniu strategii biznesowej i dotarciu do Twojej grupy docelowej! Jesteśmy zdania, że wiedza to potęga – wykorzystaj to!
Czy Facebook może czuć się bezpiecznie na pozycji najczęściej odwiedzanej aplikacji społecznościowej, czy jednak odchodzi do lamusa? Jakie są najpopularniejsze portale społecznościowe na świecie i co na to wpływa? Odpowiedzi opracowane na podstawie “DIGITAL 2023: GLOBAL OVERVIEW REPORT” od Datareportal już przed Tobą!
Umiesz policzyć do 5 miliardów?
Żeby dobrze wejść w temat i uświadomić sobie skalę korzystania z aplikacji mobilnych, musisz podziałać na liczbach. I to sporych. 15 listopada 2022 roku liczba populacji przekroczyła 8 miliardów ludzi, a na początku stycznia jest to już 8,1 miliarda osób.
Spośród nich 5,44 miliarda osób korzysta z telefonów komórkowych, z czego 4,76 mld użytkowników aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Liczba unikalnych użytkowników mobilnych wzrosła w ciągu ostatniego roku o nieco ponad 3 procent, osiągając 168 milionów nowych użytkowników w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Oznacza to, że około 60% osób na świecie czynnie korzysta z social media.
Dlaczego korzystamy z Internetu?
Odpowiedzi jest tyle, ile osób na świecie, jednak badania na szczęście zawężają nasze predyspozycje do kilku podstawowych. Według raportu, użytkownicy Internetu w wieku od 16 do 64 lat korzystają z niego w następujących celach:
- 57,8% – poszukiwanie informacji,
- 53,7% – komunikacja ze znajomymi i rodziną,
- 50,9% – sprawdzanie bieżących wiadomości i wydarzeń,
- 49,7% – oglądanie video, filmów i seriali,
- 47,8% – instruktaże do sposobu używania/tworzenia rzeczy,
- 44,3% – szukanie inspiracji i pomysłów,
- 43,4% – poszukiwanie produktów i marek,
- 43,2% – słuchanie muzyki,
- 41,0% – wypełnianie wolnego czasu,
- 38,3% – edukacja i cele ogólnonaukowe,
- 36,4% – wyszukiwanie destynacji urlopowych, wakacji i planowanie podróży,
- 34,7% – wyszukiwanie porad medycznych i środków farmaceutycznych,
- 33,7% – koordynowanie finansów i oszczędności,
- 30,5% – granie w gry komputerowe,
- 29,0% – spotykanie nowych ludzi i nawiązywanie znajomości,
- 28,9% – sprawdzanie możliwości biznesowych.
Według badania, cele znajdujące się w czołówce pozostają na przestrzeni lat bez zmian. Natomiast od zakończenia pandemii, priorytet bycia na bieżąco z informacjami spadł na trzecie miejsce, ustępując kontaktom rodzinnym i przyjacielskim.
Nie ma się co dziwić, podczas pandemii każdy chciał mieć informacje tu i teraz o wydarzeniach z rozprzestrzeniającym się wirusem. Wtedy też Internet był głównym łącznikiem ze światem realnym, udostępnialiśmy wiadomości, dzieliliśmy się informacjami o zdrowiu i chorobie, jednym słowem wszystkie sprawy i potrzeby załatwialiśmy z pomocą Internetu.
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
Z jakich stron i aplikacji mobilnych najczęściej korzystamy?
Nie dziwi fakt, że najpopularniejsze aplikacje odpowiadają naszym potrzebom wymienionym w poprzednim akapicie. Co wskazują użytkownicy mediów społecznościowych? Na podstawie badań przeprowadzonych na użytkownikach Internetu w wieku 16-64, na podium znalazły się czaty i komunikatory (94,8%), platformy społecznościowe (94,6%), wyszukiwarki internetowe (81,8%), a następnie zakupy, aukcje i ogłoszenia (76%), strony i aplikacje związane z lokalizacją – mapy, parkingi (55%).
W okolicach 40-50% plasują się email, aplikacje z muzyką, informacje oraz pogoda.
Poniżej 40% znalazły się aplikacje do rozrywki i gry, a poniżej 30% także aplikacje do wypożyczania lub zamawiania transportu, aplikacje bankowe, strony związane z podróżami, sportem, zdrowiem, edukacją i zamawianiem jedzenia.
Nasze przyzwyczajenia i nawyki zmieniły się nieco po latach pandemicznych (głównie 2020 i 2021), jednak nie tak drastycznie, jak zakładano. Ludzie jeszcze chętniej korzystają z zakupów internetowych, nawet gdy sklepy stacjonarne są otwarte. Co ciekawe, o wiele częściej korzystamy z takich udogodnień jak zamawianie produktów FMCG (czyli szybkozbywalnych, jak jedzenie, kosmetyki, etc.), ponieważ widzimy w tym wiele korzyści, od których trudno się odzwyczaić. W końcu o wiele wygodniej jest zamawiać coś błyskawicznie przez Internet, niż wiele godzin błądzić po alejkach sklepowych.
Najczęściej używane aplikacje społecznościowe na świecie
Przejdźmy zatem do meritum, czyli które aplikacje cieszą się sławą i chwałą oraz która z nich zdobyła miano najpopularniejszego serwisu społecznościowego. Zaraz jednak przekonamy się, że te, z których najczęściej korzystamy, wcale nie są naszymi ulubionymi aplikacjami.
Miejsce pierwsze – stary lider Facebook
Ranking aplikacji społecznościowych, z których najczęściej korzystano w 2022 roku, jest ułożony według miesięcznych aktywnych użytkowników, a najnowsze dane ze stycznia 2023 roku pokazują, że nasz stary, dobry kolega Facebook ma niezachwianą pozycję na czele najczęściej używanych portali społecznościowych na świecie. Dane opublikowane w raporcie inwestorów Meta za trzeci kwartał 2022 r. pokazują, że Facebook ma obecnie 2,958 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU), co odpowiada prawie 37% całej światowej populacji.
Miejsce drugie – YouTube
Na drugim miejscu plasuje się YouTube, który może pochwalić się ponad 2,5 miliardami zalogowanych użytkowników miesięcznie. Dlaczego jest ciągle popularnym serwisem mimo takiej sławy TikToka i reels na Instagramie? Wygląda na to, że jesteśmy przyzwyczajeni do jego formy i wszechstronności. Możemy subskrybować ulubione kanały i treści edukacyjne, informacyjne i rozrywkowe. YouTube to doskonała platforma do przeglądania także już nieco starszych treści, których nie zobaczymy już na TikToku lub Instagramie. Jak najbardziej warto zatem wykorzystać potencjał reklamowy na YouTubie.
Miejsce trzecie i czwarte – Instagram i Whatsapp
Na trzecim i czwartym miejscu wraz z liczbą ponad 2 miliardów użytkowników miesięcznie, plasują się inne najbardziej popularne portale społecznościowe, czyli Instagram i Whatsapp. Instagram wbrew przewidywaniom, umocnił tylko swoją pozycję na rynku, zajmując trzecie miejsce, a miesięcznie korzysta z niego 2 miliardy aktywnych użytkowników. Z Whatsappa z kolei (jak podaje Meta), korzysta ponad 2 miliardy osób DZIENNIE, co może przełożyć się na jeszcze wyższe miejsce.
Miejsce piąte – WeChat
Na piątym miejscu znalazła się aplikacja WeChat. “Jak to na piątym miejscu, skoro jej nie znam?” – zapyta większość Polaków. Nic dziwnego, gdyż jest to aplikacja używana na chińskim rynku i jest odpowiednikiem Whatsappa. Jej wysoka pozycja wskazuje na znaczącą skalę chińskiej populacji internetowej, jednocześnie zwraca uwagę na utrzymujące się zainteresowanie aplikacją.
Miejsce szóste – TikTok
TikTok, który szturmem zdobył niezwykłą popularność, nie przedarł się na podium. Warto zaznaczyć, że jest to (przynajmniej na razie) platforma ciesząca się ogromnym zainteresowaniem wśród młodszej generacji, zatem wyniki miesięczne mogą tłumaczyć zajęcie szóstego miejsca.
Miejsce siódme – FB Messenger
Na kolejnym miejscu znajduje się FB messenger, a korzysta z niego niecały miliard użytkowników miesięcznie. Facebook Messenger jest zdecydowanie bardziej popularny w Europie, a Telegram (z liczbą 700 milionów użytkowników miesięcznie) z kolei podbija rynki Rosji, Brazylii i Malezji.
Miejsce ósme – Douyin
Kolejna nieco mniej znana platforma to Douyin, czyli chiński odpowiednik aplikacji TikTok. Co ciekawe, obie aplikacje mają tego samego właściciela – firmę ByteDance. Jej siła polega na rozumieniu swojego rynku. W Chinach niezwykle popularny jest live streaming, a aplikacja posiada rozbudowane funkcje właśnie w tym celu. Ponadto przedział wiekowy dla tej aplikacji jest inny, niż dla użytkowników TikToka. Średnia wieku przeciętnego użytkownika Douyin to 24-30 lat, a TikToka obecnie 13-15 (co też się bardzo szybko zmienia).
Kolejne miejsca – Snapchat, Twitter, Pinterest
Niegdyś bardzo popularny w Polsce Snapchat plasuje się niżej w rankingu, z 635 milionami użytkowników miesięcznie. Twitter za to nie jest zbyt powszechny w Polsce (choć ostatnio było o nim głośno przez dość chaotyczne zarządzanie), natomiast dalej ma szerokie grono użytkowników – 556 milionów aktywnych kont. Pinterest to bardzo niedoceniana platforma w Polsce, która jednak na świecie ma wielu zwolenników i aktywnych użytkowników – 445 milionów w skali miesiąca.
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
Dane i trendy
Na podstawie raportu można dojść do kolejnych fascynujących wniosków, między innymi takich, że YouTube ma największą liczbę aktywnych użytkowników ze wszystkich aplikacji mobilnych, nie tylko aplikacji społecznościowych.
Facebook zajmuje drugie miejsce pod względem aplikacji społecznościowych, z kolei WhatsApp to trzecia platforma w tym rankingu, a najnowsze dane stawiają ją tuż za Facebookiem.
Warto też podkreślić, że WSZYSTKIE 10 miejsc w rankingu najczęściej używanych aplikacji mobilnych należą do firm META lub od GOOGLE.
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
Czy najczęściej używane aplikacje są jednocześnie ulubionymi aplikacjami?
Okazuje się, że nie do końca. Nie można jednoznacznie powiedzieć, że najlepsze portale społecznościowe, to te, z których najczęściej się korzysta. Każdy z nich ma swoje wady i zalety. W rankingu najpopularniejszych mediów społecznościowych duży wpływ ma subiektywna opinia badanych osób. Każdy ceni sobie inne rzeczy w użytkowaniu aplikacji, co doskonale obrazują wcześniejsze akapity.
Na pierwszym miejscu króluje Whatsapp, a tę platformę wytypowało aż 15,5% badanych osób. Facebook i Instagram wciąż walczą ze sobą o drugie miejsce, mając bardzo podobne wyniki głosowania.
Co może być dużym zaskoczeniem – dopiero na 5 miejscu znalazł się TikTok. Mimo tego, że bije rekordy popularności, zaledwie 6,1 % osób w wieku produkcyjnym wskazało ją na swoją ulubioną platformę. Co warto zaznaczyć, TikTok z roku na rok ugruntowuje swoją pozycję na rynku social media, a użytkowników wciąż przybywa.
Jedna z najstarszych aplikacji – Linkedin zajmuje przedostatnie miejsce w rankingu, co może świadczyć o kilku rzeczach. Po pierwsze – zazwyczaj używamy aplikacji do rozrywki i kontaktów międzyludzkich, a Linkedin od samego początku jest portalem mocno skierowanym na biznes i networking. Po drugie młodsze pokolenia nie opierają swojego wizerunku w Internecie na stricte biznesowych aplikacjach, coraz częściej sięgają natomiast po Instagrama, Facebooka i Tiktoka do budowania kariery.
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
Najpopularniejsze portale społecznościowe 2022 według wieku
Co cieszy się wśród młodych osób największym powodzeniem, a z czego korzystają starsze generacje? Z jakich aplikacji częściej korzystają kobiety, a z jakich mężczyźni? Które z mediów społecznościowych warto włączyć do swojej komunikacji reklamowej? Sprawdźmy!
W grupie wiekowej 16-24 lat, pod względem liczby użytkowników, najwięcej kobiet korzysta z Instagrama (23,1%). Na drugim miejscu znajduje się Whatsapp (12,3%), a na trzecim TikTok (12,0%). Dopiero na czwartym miejscu i z bardzo dużym przeskokiem procentowym (zaledwie 6,9%) znajduje się Facebook. Warto zapamiętać te preferencje, zwłaszcza jeśli oferuje się produkty lub usługi do płci żeńskiej w tej grupie wiekowej. U mężczyzn sytuacja przedstawia się podobnie, chociaż częściej wolą korzystać z Facebooka (10,5%), niż z TikToka (7,7%).
Wśród użytkowniczek w wieku 25-34 także króluje Instagram (17,6%), natomiast wśród użytkowników na pierwszym miejscu plasuje się Facebook. O kolejne miejsca rywalizuje WeChat i Whatsapp, a TikTok i Douyin znajdują się na 5 i 6 miejscu.
Pod względem liczby aktywnych użytkowników w przedziale 35-44 lat, to Whatsapp jest numerem jeden u obu płci. U mężczyzn drugie miejsce zajmuje Facebook, a u kobiet WeChat. Instagram spada na 4 pozycję, a TikTok u kobiet (5,5%) i u mężczyzn (4,4%) nie cieszy się wielką popularnością.
W grupie użytkowników w wieku 45-55 popularnym serwisem społecznościowym jest Facebook u kobiet (16,9%) oraz Whatsapp u mężczyzn (18,5%). Zaś dla osób w przedziale 56-64 u obu płci liderem w zestawieniu jest Facebook.
Znając już te dane, zastanów się, kto jest Twoim odbiorcą? Gdzie go szukać? Jakie reklamy do niego tworzyć? Pamiętaj, że większość użytkowników korzysta naprzemiennie z wielu portali społecznościowych oraz aplikacji, zatem nie zamykaj się na jedną opcję.
Ranking aplikacji społecznościowych w Polsce
Świat światem, ale jak wygląda sytuacja w Polsce? Według raportu, “DIGITAL 2023: GLOBAL OVERVIEW REPORT” Polacy w Internecie spędzają średnio 6 godzin i 42 minuty i plasujemy się tuż przed średnią światową, która wynosi 6 godzin i 37 minut.
Szerszych informacji dostarcza nam badanie Mediapanel z maja 2022 roku. 10 najpopularniejszych aplikacji, z których korzystają Polacy, to kolejno:
- Aplikacja Google (25 mln)
- YouTube (24 mln)
- Facebook (23 mln)
- Messenger (22 mln)
- Mapy Google (20 mln)
- Gmail (19 mln)
- WhatsApp (15 mln)
- Aplikacja Wiadomości (Google Inc.) (15 mln)
- Aplikacja Dysk Google (13 mln)
- Zdjęcia Google (13 mln)
Wychodzi na to, że większość użytkowników w Polsce chętnie korzysta z dostępnych narzędzi Google. A gdzie Instagram, gdzie TikTok? Te jedne z najpopularniejszych na świecie aplikacji nie zmieściły się w pierwszej dziesiątce, zajmując kolejno 11 i 12 miejsce. To duże zaskoczenie, mając na uwadze, że są główną konkurencją dla Facebooka, który zajął 3 miejsce.
Na kolejnych miejscach znalazło się Allegro (11 mln użytkowników), Netflix (11 mln), Spotify (10 mln), a później aplikacja InPost (9 mln). Co ciekawe, na 19 miejscu znalazła się Żappka, której nowe funkcje (np. przesyłanie Żappsów), czy korzystanie z robota w sklepie zyskało spore zainteresowanie. Nie mniejszą niespodzianką jest miejsce nr 20, na którym znalazła się aplikacja Shopee (ponad 8 mln użytkowników). Jednak sukces aplikacji nie przełożył się na sprzedaż, zatem aktualnie po Shopee możemy jedynie wylewać łzy pożegnania (lub nie).
Źródło: https://media-panel.pl/pl/aktualnosci/wyniki-badania-mediapanel-za-styczen-2023/
Portale społecznościowe najpopularniejsze i skuteczne
Skoro czytasz te wnioski, to oznacza, że wiesz już, że marketing bez cyfrowego świata nie istnieje. Wiesz też, że content is a king, krótki materiał wideo jest popularną formą contentu, a miliardy użytkowników na całym świecie aktywnie korzystają ze wszelkich udogodnień i aplikacji oferowanych przez współczesne technologie.
Mając w głowie te wszystkie dane, obecność w internecie, a więc prowadzenie social mediów jest po prostu obowiązkowe dla firm. W końcu właśnie tak najłatwiej wchodzić w interakcję ze swoimi odbiorcami! Większość portali społecznościowych jest darmowa dla użytkowników, jak i dla przedsiębiorców. Oznacza to niewyobrażalny potencjał marketingowy, jednak trzeba wiedzieć, jak mądrze z niego korzystać ;).
Spokojnie – od tego jest właśnie Inmedium.pl. Zatem jeśli chcesz prowadzić świadomą komunikację w Internecie, docierać do użytkowników reklamą wizualną, a dodatkowo oczekujesz dobrej obsługi klienta – skontaktuj się z nami, a my indywidualnie podejdziemy do Twojego biznesu ;). Wypełnij brief lub zadzwoń do nas i poznaj szczegóły!
Potrzebujesz pomocy z dotarciem do potencjalnych klientów? Zaufaj agencji inmedium.pl!