Koronawirus w mediach społecznościowych – przegląd działań marek w Social Media

Stan zagrożenia epidemicznego, a obecnie już stan epidemii, oraz ograniczenia związane z minimalizowaniem ryzyka infekcji koronawirusem sprawiły, że marki musiały uruchomić zarządzanie kryzysowe, spojrzeć jeszcze raz na plany marketingowe i dostosować komunikację do bieżącej sytuacji. Czy temu podołały? Oceńcie sami! Zobaczcie, co publikowały i do jakich akcji dołączyły w mediach społecznościowych.

REAL TIME MARKETING

Każdą z pierwszych odpowiedzi na koronawirusa można zaliczyć do marketingu czasu rzeczywistego (RTM). Tych komunikatów i reakcji nie dało się wcześniej zaplanować i, jak zaraz się przekonacie, nieraz również dobrze przemyśleć…

ADRIAN Fabryka Rajstop stwierdziła, że sytuację związaną z rozprzetrzeniającym się po świecie koronawirusem, można przekuć w zyski. Tak oto na stronie firmowej na Facebooku pojawił się wpis z ofertą maseczek koronkowych:

Rajstopy Adrian - maseczka koronkowa a koronawirus

Po hejcie odbiorców oraz w związku z dość dynamicznym rozwojem sytuacji w kraju w drugim tygodniu marca, ADRIAN postanowił nie sprzedawać maseczek, a je rozdawać. Niesmak pozostał.

Adrian rozdaje maseczki

Decyzja rządu o zamknięciu placówek edukacyjnych była niczym sygnał do ataku na supermarkety. Polacy rzucili sie do sklepów, wyjeżdżając z nich z wózkami obładowanymi makaronami czy ryżem. W odpowiedzi na ten ogólnopolski zryw, wypożyczalnia samochodów 4Mobility zaproponowała pomoc Caddy’ego – małego samochodu dostawczego ze swojej oferty:

4mobility a koronawirus

Świat Velvet zapewnił, że robi, co w jego mocy, by papieru nie zabrakło – wideo do obejrzenia TUTAJ.

Velvet - papieru nie zabraknie

Włochów, Francuzów i Hiszapanów Pornhub zachęcił do przestrzegania kwarantanny i zaoferował bezpłatny dostęp do konta PREMIUM przez miesiąc. Jak tak dalej pójdzie, kto wie, czy i my nie będziemy mogli wkrótce z niego skorzystać 🙁

Pornhub - komunikat na Twitterze - konto premium

Pojawiły się również reklamy z hasztagiem #coronavirus, stworzone przez agencję ACC Grannot:

Pornhub a koronawirus

#ZOSTAŃWDOMU

Wraz z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego wiele firm stanęło przed koniecznością zmiany dotychczasowego modelu pracy.

W social media zaczęły pojawiać się liczne komunikaty o #homeoffice. Przy okazji tych wpisów, sporo marek włączyło się w akcję #zostańwdomu, zachęcając swoich odbiorców, by nie wychodzili na zewnątrz, jeśli nie jest to konieczne.

Klub Yoga Beat Warszawa zaproponował streaming zajęć:

Yoga online

Nie wszyscy jednak mogli przejść w tryb pracy zdalnej. Przez Internet ani nie obetniemy włosów, ani nie wyrwiemy zęba. Jedni informowali o wprowadzanych ograniczeniach, inni o zawieszeniu działalności do odwołania. Wszyscy szukali sposobów, by przetrwać ten trudny okres.

Specjaliści salonów Maniewski oraz sam właściciel, udzialali porad online dotyczących pielęgnacji włosów, promując przy tym kosmetyki marki. Akcja trwa nadal.

Maniewski - zostań w domu

Rząd zamknął dla gości wszystkie restauracje i bary, dlatego wiele z nich, postawiło na promocję zamówień z dowozem. Właścicielka Let’s Gofry, krakowskiej gofiarni, nawet w tak trudnej dla swojego biznesu sytuacji, podeszła do tematu z poczuciem humoru – filmik z autorską piosenką dostępny TUTAJ.

Let's Gofry a kwarantanna

Serwisy takie jak Pyszne.pl w bieżącej komunikacji zapewniały o podjętych środkach bezpieczeństwa, np. o dostawie bezkontaktowej.

Pyszne dostawa bezkontaktowa

Dyskonty poinformowały o wprowadzanych środkach ostrożności i zapewniły (z różnym skutkiem), że dbają o bezpieczeństwo kasjerów i kupujących. Lidl Polska uruchomił również cykl wpisów z przepisami na coś dobrego z tego, czego w kuchniach wielu Polaków jest teraz najwięcej:

Lidl w social media

Instytucje kultury rozszerzyły #zostańwdomu o dopisek “sztuka przyjdzie do Ciebie!”. Coraz więcej teatrów, oper czy galerii sztuki udostępnia swoją ofertę online. W serwisie VOD Teatru Wielkiego możesz np. obejrzeć Toscę, a dzięki spacerom 3D podziwiać ostatnie wystawy. Listę insytucji, które zaangażowały się w akcję znajdziesz na stronie gov.pl.

Teatr Wielki zostań w domu

Okazało się też, że wiele spraw niemożliwych do załatwienia bez osobistej wizyty w urzędzie, nagle można rozwiązać online albo za pośrednictwem poczty.

Urzędy a koronawirus

Kancelaria Premiera zachęciła rodziców z dziećmi do odwiedzenia strony grarantanna.pl:

Kancelaria Premiera - grarantanna

Allegro potwierdziło, że niewychodzenie z domu jest smart i udostępniło wszystkim użytkownikom usługę Allegro Smart! za darmo przez miesiąc:

Allegro Smart za darmo

Spotkania w większym gronie, skracanie dystansu, kontakt… “Przejdźmy na Ty!”. Jak w czasach izolacji będą promowane alkohole? Chyba potrzeba tu sporej zmiany. Rzuć okiem, jak do obecnej sytuacji nawiązały dwa popularne browary.

Żywiec – proste i dobre!

Żywiec

Tyskie – solidarność z Włochami ok, ale może nie stukajmy się szyjkami butelek?

Tyskie

POZYTYWNY PR, CZYLI dziękujemy służbOM!

Niektóre marki postanowiły podziękować i zaoferować wsparcie służbom.

Circle K

Kolejne restauracje dołączały (i dołączają!) do akcji #gastropomaga i #posiłekdlalekarza, oferując bezpłatne posiłki dla pracowników służby zdrowia.

Muszla w akcji gastropomaga

Krowarzywa gastropomaga

KFC oraz McDonald’s dołączyły do akcji #WzywamyPosiłki, oficjalnie wspieranej przez Facebook app:

A skoro już jesteśmy przy służbach, Polska Policja dla rozładowania atmosfery i wzbudzenia pozytywnych emocji, wystosowała mały apel do osób oddających się działalności przestępczej:

Polska policja a koronawirus - apel na FB

 

#ZASZCZEPSIĘCZYTANIEM

Skoro #zostańwdomu, to może warto chwycić za książkę? Grupa HELION zorganizowała wyzwanie #ZaszczepSięCzytaniem, oferując rabat 40% na wszystkie książki drukowane, bo “lepiej łapać wiedzę, niż wirusy!”:

Zaszczep się czytaniem HELION

Empik zoferował usługę Empik Premium za darmo przez 60 dni, dzięki której możemy m.in. bezpłatnie korzystać z dostępu do pakietu e-booków i audiobooków. Najpopularniejszy komentarz fana? “Szacun. I sobie zrobiliście świetny PR i ludziom rzeczywiście pomogliście. Dzięki wielkie!”. 

Empik Premium za darmo

 

EDUKACJA I STOP FAKE NEWS

Niektóre marki postanowiły edukować.

Pojawiły się infografiki i filmiki, jak prawidłowo myć ręce. Beata Kozidrak zrobiła to śpiewająco! #30SekundDlaZdrowia – tyle czasu powinniśmy pucować dłonie:


W odpowiedzi na brak żeli antybakteryjnych w sklepach, strona GdziePoLek.pl zaprezentowała filmik z instruktażem, jak taki żel samodzielnie przygotować:

GdziePoLek - płyn do dezynfekcji

By dotrzeć do młodszych odbiorców, Kancelaria Premiera zorganizowała spotkanie premiera Mateusza Morawieckiego z youtuberem Blowkiem. Film ma obecnie prawie 2 miliony wyświetleń. Premier odpowiada na pytania, zebrane wcześniej na Instagramie. Dobre posunięcie!

Światowa Organizacja Zdrowia, by walczyć z fake newsami dotyczącymi koronarwirusa, założyła konto na TikToku:

WHO na TikToku

Serwisy społecznościowe rozpoczęły walkę nie tylko z nieprawdziwymi informacjami, ale i próbami wykorzystania obaw społecznych związanych z koronawirusem do szybkiego zarobku. Facebook zablokował możliwość reklamowania sprzedaży maseczek medycznych, a Instagram uniemożliwił budowę zasięgów na hasztagu #coronavirus.

FB i Instagram a fake newsy o koronawirusie

INFLUENCERZY APELUJĄ #KORONACIZGŁOWYNIESPADNIE

Z inicjatywy grypy LTTM ruszyła akcja wspierana przez YouTube z udziałem ponad 60 influencerów.

Postaci takie jak: Rafał Gębura (7 metrów pod ziemią), Paulina Mikuła (Mówiąc Inaczej), Farell czy AdBuster przekonywały, że #KoronaCiZGłowyNieSpadnie, jeśli zostaniesz w domu, ograniczając kontakty z innymi ludźmi. Izolacja to najlepszy sposób walki z rozprzestrzenianiem się wirusa.

Treści oznaczone wspomnianym hasztagiem pojawiały się na YouTube’ie, Instagramie czy TikToku. Twórcy publikowali pro bono. Do akcji spontanicznie dołączyli dziennikarze i artyści, np. Doda.
Justyna Suchanek - korona ci z głowy nie spadnie

MARKETING W CZASIE ZARAZY

Walka z koronawirusem to wyzwanie dla ludzkości, ale i biznesu. Sytuacja zmienia się dynamicznie (od wczoraj mamy w Polsce stan epidemii), a długofalowe planowanie wydaje się dziś tracić sens.

Firmy uświadamiają sobie, jak ważna jest dywersyfikacja działań. Biznesy, które dotąd funkcjonowały wyłącznie offline, starają się przełożyć swoją ofertę do świata wirtualnego. Marki, szybciej lub wolniej, ale dostosowują komunikację do nowych warunków. Rodzą się pozytywne akcje i oddolne inicjatywy.

To dopiero początek. Nikt tak naprawdę nie wie, ile czasu przyjdzie nam się mierzyć z epidemią. Ta walka na pewno będzie skuteczniejsza, jeśli zostaniemy w domu. Zatem siadaj, czytaj, oglądaj, obserwuj – nie wychodź, jeśli nie musisz.

Zakład pogrzebowy Bytom Zostańwdomu

By zakończyć pozytywnym akcentem:

geralt koronawirus
Zamiast Geralta możesz tu wstawić boginię seksu albo cokolwiek, co myłbyś gorliwie.
[Głosów: 2   Average: 5/5]
Content & Social Media Manager, wykładowca Wyższej Szkoły Technologii Informatycznych w Katowicach, socjolog, politolog. Od 7 lat realizuje kampanie reklamowe, tworzy wartościowe treści i doradza markom w zakresie ich obecności w Internecie. Zaczytana, zapisana, bezustannie coś nucąca. Zauroczona greckimi wyspami i japońską motoryzacją. Właścicielka Dakara - takiego psa, instacelebryty.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami