Konkursy na Facebooku – czy mogą przynieść marce realne korzyści?

Jedni twierdzą, że konkursy są dobre na wszystko. Inni mają swoje argumenty za tym, że nie warto ich organizować, bo wiążą się w wieloma formalnościami i są zwyczajną stratą czasu dla marki. Konkursy na Facebooku są kością niezgody i przedmiotem niekończących się dyskusji wśród specjalistów od marketingu w mediach społecznościowych. Gdzie leży prawda i czy Ty, prowadząc własną markę, powinieneś zainteresować się kwestią konkursów na Facebooku? Pomożemy Ci dziś znaleźć odpowiedzi na te pytania i udzielimy konkretnych wskazówek, które będziesz z powodzeniem mógł wykorzystać w praktyce.

Konkurs na Facebooku – wszystkie za i przeciw

Podejmując się próby rozwiązania dylematu dotyczącego tego, czy konkursy na Facebooku warto organizować, czy nie, dobrym posunięciem będzie stworzenie listy wszystkich zalet i wad jakie mają konkursy. Takie zestawienie może być pomocne w podjęciu decyzji, czy faktycznie chcesz angażować się w organizację tego typu zabawy adresowanej do fanów Twojej marki.

Zalety:

Pomysłowy konkurs może przyciągnąć nowych potencjalnych klientów i umocnić świadomość marki wśród obecnych obserwujących – jeśli Twoja koncepcja konkursu wyjątkowo spodoba się użytkownikom, to post może stać się viralem. Wówczas zyskujesz szansę na to, że zarówno Twój fanpage, jak i sam biznes który prowadzisz, zyskają na popularności. Gdy tak się stanie, sam o sobie będziesz mógł powiedzieć: JESTEM ZWYCIĘZCĄ! 😀
Konkursy są dobrym sposobem na pobudzenie zaangażowania społeczności – nie ma co tego ukrywać – social media rządzą się swoimi prawami. Odbiorcy bardzo szybko się nudzą i administratorzy profili biznesowych muszą dwoić się i troić, aby codziennie na nowo zaskarbić sobie ich uwagę i skłonić do podejmowania aktywności. Konkurs może być dobrym narzędziem do tego, aby zaktywizować uśpionych odbiorców.
Pomagają pozyskać user generated content – czyli treści stworzone przez użytkowników, które na mocy zapisów regulaminu można wykorzystać na potrzeby przyszłych publikacji. Taki content jest nieoceniony, bo stworzone na jego bazie posty, dzięki swojej autentyczności, są bardzo dobrze przyjmowane przez fanów. Dodatkowo, osoby których prace wykorzystasz poczują się docenione i są duże szanse na to, że poziom ich przywiązania do Twojej marki wzrośnie. To się nazywa sytuacja win-win!
Zapewniają fanom rozrywkę – a w końcu tego szukają w mediach społecznościowych, by móc choć na chwile oderwać się od szarej rzeczywistości i codziennych trosk. Wizja rywalizacji i możliwość wygranej, podnoszą poziom adrenaliny i podsycają apetyt na zwycięstwo.
Uruchamia się mechanizm wdzięczności – jeśli laureat dostanie coś od marki (znaczenie ma tutaj nawet nie wartość nagrody, a sam fakt uznania), to będzie w swoim mózgu łączył ją z pozytywnymi skojarzeniami.
Zastosowanie w tym przypadku ma także psychologiczne prawo odwzajemnienia – jeśli Ty zrobisz wobec kogoś miłą rzecz (np. doceniając jego zgłoszenie konkursowe i przyznając mu nagrodę), może w nim zrodzić się potrzeba odwdzięczenia się (objawiająca się np. w formie kupna produktu czy skorzystania z usługi Twojej firmy).

Wady:

Uczestnicy mogą nie pokrywać się z przedstawicielami grupy docelowej marki – mimo najszczerszych chęci i głęboko przemyślanej formuły konkursu nigdy nie masz 100% pewności, do kogo dotrze wieść o konkursie i kto zdecyduje się wziąć w nim udział. Możesz oczywiście regulować tę kwestię, uwzględniając w regulaminie odpowiednie zapisy, ale również tylko do pewnego stopnia.
Ich rzetelne przygotowanie pochłania wiele czasu i wiąże się z formalnościami – jeśli ciągle brakuje Ci czasu, to lepiej odłóż plany związane z przeprowadzeniem konkursu na później. Dokładne przygotowanie wszystkich materiałów i moderacja zgłoszeń poświęcają naprawdę wiele godzin, więc przygotuj się na to, jeśli chcesz przeprowadzić tego typu zabawę na swoim fanpage’u.
Rodzi się możliwość manipulacji, których dokonują nieuczciwi użytkownicy żądni wygranej za wszelką cenę – masowe oddawanie głosów z fałszywych kont, plagiat prac konkursowych, ataki mafijnych klanów konkursowiczów – to tylko niektóre z nieprzyjemnych sytuacji, na które musisz być przygotowany. Pamiętaj: niektórzy nie cofną się przed niczym, by zgarnąć nagrodę. Bez względu na to, czy to tylko breloczek z logo Twojej firmy, czy bardziej wartościowy łup.

Jeszcze konkurs czy już loteria? Jak legalnie zorganizować zabawę dla fanów na Facebooku?

Przymierzając się do organizacji zabawy dla fanów na Facebooku, warto zwrócić uwagę na kwestie formalno-prawne. Można rozróżnić dwie podstawowe formy tego rodzaju inicjatyw, a mianowicie loterie i konkursy. Zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest to, że w przypadku loterii zwycięstwo jest uwarunkowane tylko przez zrządzenie losu i każdy ma równe szanse na wygraną, natomiast w konkursie, uczestnik musi w najlepszy możliwy sposób zaprezentować swoje umiejętności lub wiedzę. Zgłoszenia konkursowe są analizowane przez jury, które wedle określonych kryteriów – odnoszących się do subiektywnej oceny lub obiektywnych czynników – wybiera zwycięzców. Marki obecne na Facebooku najczęściej decydują się na organizację właśnie konkursów, ponieważ w związku z organizacją loterii funkcjonuje dużo więcej obwarowań, gdyż zgodnie z prawem podlegają one uregulowaniom ustawy o grach hazardowych. Organizacja loterii bez wcześniejszego pozwolenia, uiszczenia opłaty i powołania komisji może wiązać się z pociągnięciem jej inicjatora do odpowiedzialności karnej. O tym, czy organizowana przez Ciebie zabawa jest jeszcze konkursem, czy już loterią, mogą decydować niuanse. Właśnie dlatego należy poświęcić czas na skonstruowanie regulaminu, który będzie zawierał wszystkie niezbędne informacje.

Regulamin – czy zawsze niezbędny? Elementarne zasady, które należy określić

Bez względu na to, jaki masz pomysł na przeprowadzenie konkursu, regulamin zawsze jest niezbędny. Jego zredagowanie powinno być Twoim pierwszym krokiem w toku przygotowań do przeprowadzenia zabawy dla fanów na Facebooku lub Instagramie. W żadnym wypadku nie powinieneś postrzegać go jako czegoś, co działa na Twoją niekorzyść – wręcz przeciwnie. Jest on tarczą ochronną dla Ciebie jako organizatora – określa Twój zakres możliwości i wszelkie zasady, którymi powinni kierować się uczestnicy.

W regulaminie trzeba jasno poinformować uczestnika o tym:

Kto jest organizatorem konkursu – warto tutaj zaznaczyć, że organizator może zlecić przeprowadzenie zabawy innemu podmiotowi, np. agencji interaktywnej.
W jakim przedziale czasowym odbywa się konkurs – wymagane jest podanie konkretnych dat. Często podmioty organizujące konkursy decydują się nawet na precyzyjne określenie godziny, do której mogą być nadsyłane zgłoszenia. Jeśli konkurs składa się z kilku etapów, również trzeba to zaznaczyć w regulaminie i rozpisać ich harmonogram. Niezbędne jest także określenie daty ogłoszenia wyników.
Jakie są kryteria dopuszczające i wykluczające udział w konkursie – najczęstszym z tego rodzaju kryteriów jest wiek uczestników. Warto pamiętać o tym, by wskazując w regulaminie konkretne kryteria nie dopuścić się dyskryminacji względem osób chcących spróbować swoich sił w konkursie (TAK: “w konkursie mogą brać udział tylko osoby zamieszkałe na terytorium Polski” → ten argument związany jest ze sposobem dystrybucji przewidzianych nagród; NIE: “w konkursie mogą brać udział tylko Polacy” → jest to dyskryminacja przedstawicieli innych nacji mieszkających w Polsce.). W regulaminie dobrze jest też zawrzeć kryteria wykluczające uczestnictwo w konkursie. Pozwala to uniknąć oskarżeń o nadużycie i sytuacji prowadzących do tego, że nagroda trafia do osoby silnie związanej z organizującą konkurs firmą (np. pracownicy, czy ich krewni);
W jaki sposób będą chronione i w jakim zakresie przetwarzane będą dane osobowe uczestników – RODO nakłada obowiązek informacyjny, zgodnie z którym należy określić między innymi to, kto jest administratorem danych, w jakim celu i na jakiej podstawie będą przetwarzane, przez jaki czas będzie się odbywać przetwarzanie, a także jakie prawa mają osoby, których dane ulegają przetwarzaniu;
Zapis o tym że Facebook/Instagram jest w pełni zwolniony z odpowiedzialności za przebieg i rozstrzygnięcie konkursu – innymi słowy, że portal w przestrzeni którego organizowany jest konkurs nie sponsoruje, nie wspiera ani nie jest oficjalnie związany z organizowaną zabawą;
Szczegóły dotyczące zadania konkursowego – w jasny i klarowny sposób należy określić, co trzeba zrobić, by stać się uczestnikiem konkursu. Przydatne mogą być także informacje, dotyczące tego według jakich kryteriów komisja konkursowa będzie dokonywać wyboru najlepszych zgłoszeń (np. oryginalność, pomysłowość, kompozycja itp.);
Co można wygrać – to nieodzowny element regulaminu. W końcu każdy potencjalny uczestnik chce wiedzieć o co walczy. Warto wyszczególnić liczbę nagród i ich wartość. PAMIĘTAJ! Aby nagroda nie podlegała opodatkowaniu jej wartość nie może przekraczać 2 000 zł;
W jaki sposób ogłoszone zostaną wyniki konkursu – należy sprecyzować gdzie zostaną opublikowane personalia zwycięzców;
Na jakich zasadach można zgłaszać reklamacje związane z konkursem – jeśli uczestnicy zauważą nieprawidłowości, nadużycia, bądź np. plagiat, powinni mieć możliwość zgłoszenia swoich obaw. Organizator powinien określić jakimi kanałami osoby zainteresowane mogą wnosić swoje reklamacje (np. udostępnić do ich dyspozycji specjalny adres mailowy);
W jaki sposób organizator może wykorzystywać prace konkursowe w swoich przyszłych działaniach marketingowych – dobrze jest dla własnego bezpieczeństwa zawrzeć zapis o udzieleniu licencji na wykorzystanie przesłanych prac i wszelkich polach ich eksploatacji.

Ucz się na cudzych błędach. Najczęstsze grzechy organizatorów konkursów

Porzekadło mówi, że najlepiej jest uczyć się na błędach, ale po co na swoich, skoro można na cudzych? Zobacz, na czym najczęściej organizatorom powija się noga i uniknij tego podczas planowania i przeprowadzania własnego konkursu.
Nakłanianie użytkowników do ingerowania w profil własny i znajomych – nie wolno uciekać się do takich kroków, jak wymaganie od uczestnika udostępniania postów na profilu osobistym, zostawiania polubień na fanpage’u, czy zapraszania znajomych do udziału w zabawie, poprzez oznaczanie ich w komentarzach.
Rozwiązanie przez losowanie – losowanie automatycznie kwalifikuje organizowaną przez Ciebie zabawę jako loterię, a po lekturze początkowej części artykułu wiesz już, że tego rodzaju inicjatywę należy zgłosić do odpowiednich organów i dopełnić szeregu formalności.
Brak regulaminu – to brak zabezpieczenia. Pamiętaj, że regulamin to podstawa i warto poświęcić czas na jego zredagowanie.
Brak promocji posta konkursowego – nawet najlepszy konkurs z najbardziej atrakcyjnymi nagrodami, może okazać się niewypałem, jeśli nikt nie będzie miał o nim pojęcia. Postaraj się dotrzeć do jak najszerszej grupy potencjalnych uczestników i zainwestuj w promocję posta konkursowego! Nawet niewielki budżet wygospodarowany na ten cel może przynieść realne efekty.
Zmiana reguł gry w trakcie – nie warto tego robić, nawet, jeśli jest odpowiedni zapis w regulaminie, mówiący o tym, że można to uczynić. Uczestnicy mogą poczuć się oszukani w związku z tym, że dołożyli wszelkich starań, by jak najlepiej zrealizować zadanie konkursowe, a gratyfikacja, którą mogą otrzymać jest zupełnie inna, niż ta na początku obiecana.

Teraz masz już odpowiednią wiedzę, dzięki której możesz zorganizować konkurs jak profesjonalista. Jeśli jednak czujesz, że mimo wszystko potrzebujesz wsparcia, chętnie Ci pomożemy! Opracujemy dla Ciebie oryginalną koncepcję konkursu i skoordynujemy wszelkie działania związane z jego przeprowadzeniem – wystarczy, że do nas napiszesz.

udostępnij:
Content & Social Media Manager. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Śląskim. Wie jak wielką siłę ma słowo i stara się to umiejętnie wykorzystywać w działaniach marketingowych. W wolnych chwilach hoduje swoje koty i głaszcze swoje kaktusy.
  • martita

    Mam pytanie 🙂 Często scrolując fb widzę posty znajomych z udostępnieniem jakichś postów konkursowych. Jak to się ma do tego: “Nakłanianie użytkowników do ingerowania w profil własny i znajomych” rozumiem, że wchodzą w to niuanse? Znaczy w poście konkursowym można do tego udostępnienia zachęcać ale nie może to być warunek wzięcia udziału w konkursie, tak?

    I co, jeśli w danym konkursie jest to warunek – można to jakoś zgłosić jako konkurs, który nie powinien być?

    • Karina Zabiegły

      Dobrze rozumiesz. Udostępnienie nie może być warunkiem konkursu, choć niektórzy organizatorzy starają się obejść ten punkt, pisząc, że będzie im miło, jeśli udostępnisz, itp.

      Najprościej zgłosić konkurs przez kliknięcie trzech kropek w prawym górnym rogu posta > uzyskaj wsparcie lub zgłoś post > spam – im więcej takich zgłoszeń, tym bardziej ograniczony zasięg posta i większe prawdopodobieństwo, że Facebook zainteresuje się treścią niezgodną z jego regulaminem.

      Możesz również wybrać w menu skrytym pod tymi trzema kropkami > ukryj post (FB postara się pokazywać Ci mniej podobnych wpisów) albo po prostu > wstrzymaj posty od danego znajomego na 30 dni (jeśli znajomy bardzo spamuje ;)).

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami