Ile kosztuje strona internetowa dla Twojej firmy? Kompendium zleceniodawcy + aktualne stawki [2019]

Realia współczesnego biznesu są bezlitosne. Jeśli nie ma Cię w internecie, to w zasadzie nie liczysz się w rynkowej rywalizacji. Nie istniejesz też w świadomości potencjalnych Klientów, którzy podejmując decyzje zakupowe w realnym świecie, szukają informacji na ich temat w wirtualnej rzeczywistości. Własna witryna WWW to w obecnych czasach podstawowy przejaw obecności w sieci. Fakt jest taki, że estetyczna, funkcjonalna i nowoczesna strona internetowa, to najlepsza strona, od której możesz pokazać swoją firmę innym! Chcesz dowiedzieć się komu najlepiej zlecić jej wykonanie, na co powinieneś zwrócić uwagę podczas procesu powstawania strony i ile wynosi orientacyjny koszt strony internetowej dla Twojego biznesu? Postanowiliśmy bez ogródek odpowiedzieć na te i inne pytania nurtujące każdego, kto chciałby mieć własne miejsce w sieci, którym warto się pochwalić!

Po co Ci strona internetowa?

Strona internetowa w swojej podstawowej wersji pełni rolę wirtualnej wizytówki. Jest źródłem informacji na temat Twojej działalności i oferty, a dane teleadresowe i formularz kontaktowy ułatwiają potencjalnemu Klientowi nawiązanie pierwszego kontaktu z Tobą. Buduje także pozytywny wizerunek wykreowanej przez Ciebie marki, a także przybliża idee i wartości, które jej przyświecają. Tego rodzaju witryna – w formie czysto informacyjnego landing page’a – może być dobrym rozwiązaniem na początku działalności. Warto jednak mieć świadomość, że strona internetowa 2.0 może być rozbudowana o wiele dodatkowych modułów i funkcjonalności. Na stronie może funkcjonować sklep internetowy, w którym Klienci będą mieć możliwość bezpośredniego nabycia produktów lub usług. Zakładka blogowa, będzie doskonałym miejscem do dzielenia się wartościowymi treściami i budowania eksperckiego wizerunku Twojej firmy i jej pracowników. Interaktywne portfolio pozwoli zaprezentować wszystkie dotychczasowe realizacje i możliwości, jakimi dysponujesz. Wreszcie – strona może być rozbudowanym wieloplatformowym portalem, stwarzającym szanse na dotarcie do masowego odbiorcy i zaistnienie na międzynarodowym rynku. W kwestii tworzenia stron internetowych sky is the limit, ale powinieneś mieć świadomość, że oczekując naprawdę zaawansowanego rozwiązania, niezwykle ważne są kompetencje zespołu projektantów, którym zlecasz wykonanie witryny WWW.

Najważniejsze są priorytety. Na wstępie dokładnie zastanów się, na czym Ci zależy, czego oczekujesz (i czego oczekiwać będą Twoi potencjalni Klienci) od strony internetowej. Precyzyjnie określ cel Twojej obecności w sieci i znajdź unikatowy pomysł na własną stronę internetową.

Darmowe kreatory stron internetowych – czy warto inwestować w nie swój czas?

W internecie aż roi się od “darmowych” rozwiązań, przy których użyciu łatwo i w krótkim czasie stworzysz atrakcyjną stronę. Rzeczywistość jednak nie jest taka piękna, jak ją malują. Kojarzysz trójkąt, przy którego wierzchołkach widnieją hasła “dobrze”, “szybko” i “tanio”, a Ty możesz wybrać tylko dwa z nich? Tak właśnie jest z tworzeniem witryn WWW. Internetowe narzędzia, z których bezpłatnie można korzystać w celu utworzenia własnego miejsca w sieci, mają bardzo ograniczone możliwości, a część bardziej zaawansowanych opcji i tak wymaga wykupienia dostępu. Strony stworzone przy użyciu takich kreatorów wyglądają siermiężnie i prymitywnie, a często najeżone są także wieloma błędami. Chcesz, żeby Twoja firma była traktowana poważnie i dynamicznie się rozwijała? Postaw na nowoczesną, dopracowaną stronę internetową, która będzie ewoluować równocześnie z Twoim biznesem i odpuść sobie korzystanie z darmowych narzędzi do tworzenia stron. Szkoda na to Twojego czasu.

Komu zlecić stworzenie strony WWW?

Kiedy już masz świadomość, że darmowe kreatory stron nie są dobrym wyborem dla szanującego się przedsiębiorcy, możesz stanąć przed innym problemem. To, kogo wybrać do wykonania strony internetowej, często jest głównym dylematem, z którym borykają się osoby zlecające taką realizację. Do wyboru są dwa rozwiązania. Skorzystanie z usług freelancera lub agencji interaktywnej. Jak to w życiu bywa – każde z nich ma swoje wady i zalety, które warto drobiazgowo przeanalizować przed podjęciem ostatecznej decyzji.

W internecie można znaleźć wiele ogłoszeń freelancerów, czyli wolnych strzelców, zajmujących się mniej lub bardziej profesjonalnym tworzeniem stron internetowych. Do plusów takiego rozwiązania z pewnością można zaliczyć atrakcyjną cenę. Oferty zaczynają się już od kilkuset złotych. Jaka jest tego przyczyna? Osoba prowadząca jednoosobową działalność (lub zlecająca pewne prace na zewnątrz) może sobie pozwolić na znaczne – w porównaniu do agencji interaktywnej – ograniczenie kosztów. Warto jednak mieć się na baczności, bo bardzo trudno znaleźć “człowieka orkiestrę”, który sprosta wszystkim oczekiwaniom i w równym stopniu dopracuje wszystkie aspekty. Z reguły freelancerzy są także bardzo otwarci na sugestie Klienta i elastyczniej od agencji podchodzą do realizacji zleconego zadania. Minusem jest to, że zazwyczaj freelancerzy mają własne przyzwyczajenia i nawyki związane z pracą i tworzeniem kodu dla stron WWW. Myśląc perspektywicznie, warto mieć na uwadze, że wszelkie późniejsze poprawki nanoszone przez inne osoby mogą być bardzo utrudnione, jeśli indywidualizm wolnego strzelca zbyt mocno objawi się w kodzie strony internetowej. Znalezienie dobrego i rzetelnego freelancera to wielki skarb, jednak warto mieć świadomość, że nic nie trwa wiecznie. Osoby zmęczone i wypalone samodzielną pracą, często decydują się na przejście na klasyczny etat. W takiej sytuacji dalszy support może okazać się już niemożliwy, a Ty zostaniesz na lodzie.

Po drugiej stronie medalu jest praca z agencją interaktywną. To zazwyczaj zweryfikowane podmioty, z wieloletnim doświadczeniem w realizacji podobnych projektów, szeroko chwalące się kompetencjami członków swojego zespołu. Od razu masz pewność, w czyje ręce oddajesz stworzenie strony. Owszem, jak w każdej branży zdarzają się niekompetentne firmy, ale szanująca się agencja nie może sobie pozwolić na niedoróbki, czy złe traktowanie Klienta. Tego rodzaju podmioty zdają sobie sprawę, że tego typu zaniedbania, bardzo szybko mogą sprawić, że okryją się złą sławą i stracą zaufanie potencjalnych zleceniodawców. Wybierając agencję, możesz więc liczyć na najwyższą jakość wykonania i współpracę z utalentowanymi specjalistami, którzy są na bieżąco ze wszystkimi nowinkami z zakresu programowania, projektowania graficznego, UX i tworzenia treści. W ofercie agencji interaktywnej często można znaleźć też usługi uzupełniające z zakresu SEO czy Google Ads, które poprawią widoczność Twojej strony i wygenerują większe zainteresowanie. Wadą może się okazać zdecydowanie wyższa cena niż w przypadku usług freelancerskich. Jeśli bliżej się jej przyjrzysz, dostrzeżesz, że jest ona w pełni uzasadniona – na czas tworzenia projektu “wynajmujesz” kilkuosobowy zespół najlepszych ekspertów, a wiedza, doświadczenie i czas swoje muszą kosztować. Pamiętaj jednak o jednej ważnej rzeczy! Już na etapie wstępnych rozmów z agencją zorientuj się, czy pracuje ona na sprawdzonych rozwiązaniach, czy oferuje swój autorski CMS (jeszcze wrócimy do szerszego omówienia tego rozwiązania.

Decyzja dotycząca tego, którą opcję wybierzesz, należy do Ciebie. Jeśli to możliwe, zanim ostatecznie ją podejmiesz, zajrzyj do portfolio, jakim dysponuje agencja interaktywna, bądź freelancer i obejrzyj wcześniejsze realizacje. Pamiętaj też, że lepiej przed zleceniem projektu rozważyć wszystkie za i przeciw niż po fakcie dokonywać bilansu zysków i strat.

Szablon vs. projekt dopasowany indywidualnie do Twoich potrzeb – na co się zdecydować?

Wygląd strony i dopasowanie jej charakteru do specyfiki Twojego biznesu jest niesamowicie ważne. Witryna WWW może zawdzięczać swój wygląd autorskiemu projektowi lub gotowemu szablonowi. Szablon jest gotowym wzorem strony internetowej, dostosowanym do środowiska konkretnego CMS, który należy wypełnić swoimi treściami, zdjęciami i grafikami. To rozwiązanie zostawia pewne możliwości modyfikacji, jednak są one ograniczone w obrębie konkretnego szablonu. Wykorzystanie szablonu znacznie obniża to, ile kosztuje strona internetowa i zdecydowanie skraca czas realizacji całego projektu. Jest też z czego wybierać, bo aktualnie na rynku dostępnych jest wiele ciekawych szablonów. Niejednokrotnie sprawiają one jednak problemy z konfiguracją, mają błędy, są mało elastyczne i rozwojowe, a ich aktualizacje mogą powodować wyłączenia niektórych funkcjonalności. Ponadto eksplorując otchłanie internetu, jest szansa na to, że natkniesz się na dziwnie znajomą stronę, która jest postawiona na takim samym szablonie jak Twoja własna.

Zawsze można także zamówić indywidualny projekt. W takim przypadku koszty strony internetowej wzrosną (od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych), ale jest to warte efektu. Skrojony na miarę projekt gwarantuje, że strona będzie idealnie dopasowana do Twoich potrzeb. Autorskie skrypty cechują się także wysoką jakością, co przekłada się na zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach. Projekt wizualnie można bardzo dobrze dopasować do identyfikacji wizualnej Twojej firmy. Ponadto, możesz liczyć na konkretne wsparcie ze strony zespołu projektowego, co jest bardzo dużą zaletą. Jeśli chcesz się wyróżnić, masz wysokie wymagania i nie ograniczają Cię bariery finansowe, zdecydowanie powinieneś skłonić się ku opcji, że indywidualny projekt strony wykona dla Ciebie pracujący samodzielnie specjalista lub agencja interaktywna.

WordPress kontra autorski CMS – co da Ci większe możliwości i autonomię?

CMS (z ang. Content Management System), to system zarządzania treścią, który umożliwia stworzenie serwisu WWW, jego rozbudowę i wprowadzanie bieżących aktualizacji. Na rynku istnieją gotowe, rozpowszechnione na całym świecie i z powodzeniem działające rozwiązania – jak np. WordPress – oraz tworzone od podstaw dedykowane CMSy. To, na co się zdecydujesz, w dużej mierze zależy od Twoich oczekiwań, jednak powinieneś poznać, jak jedno i drugie funkcjonuje w rzeczywistości. WordPress napisany jest w języku PHP. Ma rozbudowane możliwości i oferuje bazę wtyczek, które pozwalają na dalsze poszerzanie podstawowych funkcji. Jest intuicyjny w obsłudze i nawet jeśli zrezygnujesz z usług specjalisty, który postawił Ci stronę, możesz być pewien, że kolejny nie będzie miał problemów z jej dalszym rozwijaniem. WordPress bardzo dobrze się sprawdza w praktyce i jest globalnie wykorzystywany. Doskonałym tego potwierdzeniem są fakty, że WordPress jest dostępny w ponad 50 językach, a blisko 1/3 stron internetowych zakodowano w oparciu o ten system.

Dedykowany CMS daje właściwie nieograniczone pole do popisu, jednak warto uważać na kilka kwestii i uważnie przyjrzeć się temu, jak skonstruowana jest oferta. Często strony stworzone na ich podstawie są tworzone w tak, że kolejny specjalista, który przejmie projekt, nie będzie w stanie dokonywać w nim zmian i go rozbudowywać. W rezultacie koniecznością może okazać się stworzenie nowej strony, co oznacza podwójny wydatek i wyrzucenie pieniędzy w błoto. Decydując się na autorski CMS, warto byś zabezpieczył swoje interesy i własne miejsce w sieci, egzekwując od wykonawcy kompletną dokumentację projektową. Pomoże ona w ewentualnych modyfikacjach w przyszłości i uchroni przed zmarnowaniem potencjału strony. Wybór systemu zarządzania treścią, który zostanie napisany na Twoje potrzeby od podstaw, wiąże się z dłuższym czasem realizacji i generuje wyższy koszt.

Ile kosztuje strona internetowa? Orientacyjne ceny realizacji stron w 2019 roku.

Chcesz wiedzieć, jak głęboko musisz sięgnąć do kieszeni i o ile koszt wykonania strony internetowej uszczupli Twoje oszczędności? Nie lubimy owijać w bawełnę, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie, w którym znajdziesz informacje dotyczące tego, ile kosztuje strona internetowa w zależności od jej specyfiki, stopnia rozbudowania i zastosowanych rozwiązań. Opracowaliśmy je na podstawie naszych codziennych doświadczeń i obserwacji, bo tworzenie stron internetowych oraz sklepów internetowych to nasz chleb powszedni!

Strony WWW – cennik poszczególnych realizacji

  • strona internetowa na WordPressie stworzona z wykorzystaniem szablonu – cena od 2 000 zł netto.
  • strona internetowa na WordPressie (autorski projekt graficzny) – cena od 5 000 zł.
  • sklep internetowy stworzony z wykorzystaniem szablonu – cena od 3 500 zł netto.
  • Indywidualnie zaprojektowany sklep internetowy – cena od 8 000 zł netto.

Warto jednak pamiętać, że oferta, w której widnieć będzie ostateczna cena, może różnić się od wskazanych widełek. Powyższe ceny stanowią wartości orientacyjne i nie są ofertą handlową naszej agencji. Potrzebujesz szczegółowej wyceny? Skontaktuj się z nami, a oszacujemy, jaki będzie koszt Twojej strony.

Dlaczego warto  zainwestować w stronę internetową?

Jak widzisz, porządna strona to koszt rzędu kilku, kilkunastu tysięcy złotych. Czy to dużo? Odpowiedź na to pytanie będzie taka, jaka często pojawia się w wielu różnych kontekstach – TO ZALEŻY :). Z doświadczenia, które wynika z naszej pracy z Klientami, możemy powiedzieć jedynie tyle, że na stronie internetowej nie warto oszczędzać i nie należy robić jej w pośpiechu. Powody tego są bardzo proste:

Nie oszczędzaj, bo:

  • Po uruchomieniu Twojej strony przychodzi czas na kolejne działania związane z pozyskiwaniem Klientów. Działania marketingowe to stały wydatek, który ma przynieść Ci zwrot z poniesionej inwestycji. Bardzo często są to kwoty zbliżone z kosztem stworzenia strony internetowej, z tą różnicą, że są ponoszone w każdym miesiącu. Zatem im bardziej dopracowany fundament – czyli strona WWW – tym większa szansa na to, że liczba pozyskanych Klientów będzie większa, a kampanie efektywniejsze.
  • Strona internetowa będzie Ci służyła przez kilka następnych lat. Warto podejść do jej realizacji tak, by sprostała próbie czasu i zbyt szybko nie pojawiła się potrzeba zmienienia jej na nową (np. w momencie, gdy zorientujesz się, że konkurencja posiada już bardziej dopracowane serwisy dedykowane swoim biznesom).

Nie spiesz się, bo:

  • Twoja strona musi wywrzeć dobre wrażenie na użytkowniku. Każdy jej detal powinien być maksymalnie dopracowany.
  • Musisz mieć czas na przetestowanie strony WWW i wszystkich jej funkcjonalności.
  • Przygotowanie wyglądu strony głównej, podstron, czy zredagowanie dobrych, sprzedażowych treści, które zostaną umieszczone na stronie, to czasochłonny proces.
  • Praca w spokojnej atmosferze sprzyja jej pozytywnym efektom, z których finalnie zadowolone będą obie strony.

Bądź świadomy tego, co kupujesz – dobre praktyki tworzenia stron, o których powinieneś mieć pojęcie

Nie kupuj kota w worku – przystępując do rozmów dotyczących stworzenia strony internetowej bądź dociekliwy, pytaj zleceniobiorcy o wszystkie interesujące Cię kwestie i bądź świadom dobrych praktyk, które powinna zastosować agencja, bądź freelancer podejmujący się pracy z Tobą. Oto, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę:

  • Czy zleceniobiorca oferuje support po wykonaniu prac nad stroną i czy będzie ona objęta gwarancją?
    Ewentualne błędy mogą ujawnić się po czasie, już na etapie właściwego użytkowania strony, a wtedy dobrze jest mieć wsparcie eksperta i gwarancję darmowej naprawy niewłaściwie funkcjonujących elementów.
  • Jaki CMS zostanie wybrany do stworzenia Twojej strony?
    Tak jak mogłeś przeczytać wyżej, to kluczowe zagadnienie dla Twojej strony i jej rozwoju.
  • Czy witryna WWW będzie zoptymalizowana pod kątem SEO?
    Taka optymalizacja da Twojej firmie wymierne korzyści i pozwoli osiągnąć lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania.
  • Czy strona będzie responsywna?
    Responsywność to nic innego zdolność strony do automatycznego dostosowania się do widoku różnych urządzeń mobilnych, takich jak smartfon, tablet czy laptop.
  • Czy treści wykorzystane na stronie będą unikatowe?
    Treści na stronie powinny być niepowtarzalne i stworzone specjalnie na jej potrzeby, ponieważ to również poprawia widoczność w wyszukiwarkach, a ponadto podwyższa zaufanie do Twojej firmy.
  • Czy strona będzie funkcjonalna dla użytkownika i przed jej ostatecznym uruchomieniem zostaną przeprowadzone testy w tym kierunku?
    User Experience, czyli całokształt wrażeń i doświadczeń z użytkowania konkretnego rozwiązania, ma kolosalne znaczenie. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, a jeśli użytkownik zrazi się do Twojej strony, będziesz musiał naprawdę mocno się natrudzić, by ponownie chciał na nią wrócić.
  • Czy strona internetowa będzie ładować się wystarczająco szybko?
    Prędkość ładowania strony również wpływa na jej popularność. Aby Google pozytywnie oceniło szybkość ładowania Twojej strony, nie powinna się ona wczytywać dłużej niż 5 sekund.
  • Czy strona internetowa będzie zintegrowana z kanałami Twojej marki w mediach społecznościowych?
    Integracja strony z innymi kanałami komunikacji – w tym przypadku kontami marki na platformach społecznościowych – jest podstawą skutecznej wielokierunkowej strategii promocji biznesu.

Jak zatem widzisz, stworzenie użytecznej i ponadczasowej strony to żmudny i wymagający proces. Planujesz odświeżenie witryny lub chcesz ją stworzyć od zera dla nowej działalności? Szukasz zaufanego i doświadczonego partnera, który Ci w tym pomoże? Lepiej nie mogłeś trafić! Zapoznaj się z naszą ofertą z zakresu tworzenia stron internetowych i wypełnij brief. Razem stworzymy coś wspaniałego! 🙂

udostępnij:
Na co dzień trzymam za ster na pokładzie agencji interaktywnej inmedium.pl Moja przygoda z marketingiem internetowym zaczęła się w 2010 roku od prowadzenia kampanii Google AdWords. Ukończyłem Szkołę Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie. W wolnych chwilach oddaję się dobrej muzyce i bujam się na hamaku.
  • Czasem robię też strony internetowe 😉 porządną stronę, zgodną z SEO i zoptymalizowaną wydajnościowo w budżecie 1500 PLN można bez problemu zrobić.
    Sklep internetowy, który będzie już w 100% zgodny z najnowszymi trendami i przygotowany pod marketing od 5000 PLN na gotowym szablonie z lekką modyfikacją. 3500 to przy rosnących kosztach dodatków zbyt mało.

    • Myślę, że w budżecie 1200-1500 można zrobić stronę dopracowaną pod względem SEO na prostym projekcie graficznym strony. Takie rozwiązanie sprawdzą się i stosujemy je u siebie dla małych lokalnych firm.

      • Artur Burska

        Dzięki Mateusz, znamy Waszą ofertę bardzo dobrze 😉 Trzymamy za Was kciuki !!!

    • Artur Burska

      Dzięki za komentarz, zgadzam się z Tobą w 100% dlatego zaznaczyliśmy, iż stawki są orientacyjne.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami