Grupy na Facebooku – Jak Wykorzystać Je Prowadząc Biznes?

Grupy na Facebooku – dlaczego prowadząc firmę, powinieneś się nimi zainteresować?

 

Nie od dziś wiadomo, że w grupie siła! Wie o tym także Facebook, który najpierw udostępnił użytkownikom możliwość tworzenia grup, a teraz bardzo mocno stawia na ich rozwój. Od pewnego czasu Facebook stara się wrócić do swoich korzeni, faworyzując – i w pierwszej kolejności serwując nam – treści autorstwa najbliższych nam osób. W związku z tym priorytet w wyświetlaniu się w feedzie mają posty publikowane przez rodzinę, przyjaciół, a także… grupy! Tworzysz własną markę i zastanawiasz się, jak możesz posłużyć się tym narzędziem, by szerzyć wartościowe treści, budować zaangażowaną społeczność i uzyskać korzyści dla swojej firmy? Damy Ci receptę na to, jak założyć i prężnie rozwijać grupę skupioną wokół Twojej marki!

 

Grupy – czym są i jakie spełniają funkcje?

Grupy na Facebooku powstały pierwotnie jako przestrzeń, w której bliscy sobie ludzie mogą swobodnie się ze sobą komunikować i rozwijać wspólne zainteresowania. Przez lata swojego istnienia grupy i dostępne w ich obrębie funkcje mocno się rozwinęły. Aktualnie można je założyć zarówno z profilu prywatnego, jak i z poziomu fanpage’a. Co więcej, grupa może zostać ściśle powiązana z fanpage’em. Administratorzy mają do wyboru 4 kategorie (informacje ogólne, kupno i sprzedaż, edukacja społecznościowa, gry wideo) do których można dopasować tematykę i charakter społeczności. Istnieje także dowolność co do ustawień prywatności. Grupa może być otwarta (każdy może ją wyszukać, przejrzeć listę członków i zobaczyć posty), zamknięta (każdy użytkownik ma możliwość jej znalezienia i sprawdzenia administratorów, ale posty i pełną listę członków widzą jedynie aktualni członkowie) lub tajna (tylko członkowie mogą znaleźć ją za pośrednictwem wyszukiwarki, dowiedzieć się, kto do niej należy i przeglądać posty). Jak więc widać, grupy posiadają naprawdę rozbudowany wachlarz opcji i stwarzają wiele ciekawych możliwości!

 

Czy grupa jest potrzebna mojemu biznesowi?

Wiele osób zadaje sobie to pytanie, bo – nie ukrywajmy – prowadzenie grupy i moderowanie w niej dyskusji jest kolejnym online’owym obowiązkiem do wypełnienia. Na początku – gdy grupa nie jest jeszcze zbyt liczna – nie będzie zajmowało to zbyt wiele czasu. Wraz z rozrostem społeczności liczba minut (a w niektórych przypadkach nawet godzin!) poświęconych grupie będzie stopniowo się wydłużać. Zapewniamy jednak, że wysiłek ten jest wart zachodu! Grupa może dobrze sprawdzić się w przypadku różnego rodzaju biznesów i jeśli tylko znajdzie się na nią dobry pomysł, a aktywność będzie odpowiednio podsycana, może równie dobrze prosperować w przypadku manufaktury kosmetycznej, gabinetu dietetycznego, czy firmy dystrybuującej kursy online.

Warto mieć własną grupę, bo:

  • jest ona doskonałym polem do wymiany informacji i wiedzy;
  • pozwala na eksponowanie wartości stojących za marką i skupianie wokół niej osób, które myślą podobnie;
  • umożliwia odnajdywanie ukrytych potrzeb konsumenckich;
  • WRESZCIE: ułatwia skuteczną sprzedaż produktów i usług.

 

Jak założyć grupę na Facebooku?

Wbrew pozorom rozpoczęcie przygody z grupą na Facebooku i założenie jej z poziomu fanpage’a wcale nie jest takie skomplikowane.

Jeśli nie posiadasz na swoim fanpage’u zakładki “Grupy” w lewym bocznym panelu administratora, pierwszym krokiem będzie jej dodanie. W tym celu wejdź w “Ustawienia”, wybierz zakładkę “Szablony i karty”, a następnie kliknij przycisk “Dodaj kartę”. Znajdź na liście pozycję “Grupy” i kliknij przycisk “Dodaj kartę”.

 

 

Następnie można przejść do stworzenia przestrzeni dla swojej społeczności. Wejdź w zakładkę “Grupy” i utwórz grupę powiązaną z Twoją stroną.

 

Uzupełnij najważniejsze informacje, kliknij “Utwórz” i GOTOWE! 😀

 

W dalszej części przystąp do konfiguracji grupy. Warto zadbać o detale, które pozwolą użytkownikom z zewnątrz znaleźć ją i zachęcą do dołączenia do jej szeregów.

*Wybierz rodzaj grupy.

*Dodaj krótki opis (będzie on widoczny w przypadku grup otwartych i zamkniętych).

*Określ lokalizację (ułatwi ona znalezienie grupy użytkownikom z okolicy).

*Dodaj powiązane znaczniki – max 5 słów kluczowych, które pomogą w znalezieniu grupy.

*Zmień zdjęcie w tle i avatar.

Warto wiedzieć, że maksymalna liczba grup, z którymi można powiązać daną stronę, wynosi 200. W przypadku stron, które wykorzystują ograniczenia wiekowe, nie ma możliwości powiązania ich z żadną grupą.

 

Jak zarządzać grupą na Facebooku – poradnik początkującego administratora

Wielu administratorów grup, stojących na początku swojej drogi, zadaje sobie konkretne pytania związane z ich funkcjonowaniem. By ułatwić Ci start w tej materii – i zaoszczędzić cennego czasu – zebraliśmy dla Ciebie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się z nich.

 

  • Grupa otwarta, zamknięta czy tajna – jaka najlepiej sprawdzi się do osiągania celów biznesowych?

W tym przypadku nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od typu Twojego biznesu i celu, jaki chcesz dzięki grupie osiągnąć. Grupy zamknięte wywołują w członkach efekt elitarności i wyjątkowości. Właśnie ten typ ustawień prywatności rekomendujemy w większości przypadków, ale nie jest zasadą, że pozostałe dwa sprawdzą się gorzej. Grupy otwarte mogłyby wydawać się najbardziej zachęcające do dołączenia, ale wbrew pozorom tak nie jest. Ze względu na to, że każdy może zobaczyć posty publikowane w ich przestrzeni – nawet bez stawania się częścią społeczności – zabijana jest naturalna ciekawość, która powinna pchać użytkownika do kliknięcia w magiczny przycisk z napisem DOŁĄCZ. Grupy tajne dobrze spełniają w swoją funkcję w przypadku firm świadczących usługi z zakresu mentoringu czy coachingu, ponieważ w kameralnym gronie łatwiej jest o nawiązywanie jeszcze głębszych relacji i osiąganie wyznaczonych celów.

 

  • Czy nazwa jest ważna?

Oczywiście! Między innymi dlatego, że to właśnie dzięki niej można odnaleźć grupę przy użyciu wyszukiwarki (jeśli oczywiście nie ma statusu tajnej). Warto wspiąć się na wyżyny kreatywności i nazwać grupę nieco inaczej, niż brzmi dokładna nazwa Twojej firmy. Nazwa powinna być powiązana z głównym przedmiotem Twojej działalności i zainteresowań, pomysłowa i jednoznacznie dająca odbiorcy odpowiedź na to, co może w niej znaleźć i czego ma prawo się spodziewać po publikowanych tam treściach. Dokonałeś złego wyboru i po czasie czujesz, że mogłeś postawić na inną opcję? Spokojnie, nazwę możesz zmienić, dopóki w grupie nie zgromadzi się więcej niż pięć tysięcy osób.

 

  • Jak pobudzić aktywność w grupie?

Istnieje na to wiele sposobów. Podstawowym jest… zadawanie pytań! Ludzie bardzo lubią dzielić się swoją opinią, doświadczeniami, przekonaniami i wiedzą. Czują się dzięki temu ważni i potrzebni – pozwól tak poczuć się członkom Twojej grupy. Ważne jest także urozmaicanie przekazu. Nie pozostawaj tylko przy suchych postach – zmobilizuj się i skorzystaj z form takich jak wideo, czy transmisje online.

Facebook ceni i poleca innym użytkownikom grupy, które tętnią życiem. Warto więc zadbać o to, by utrzymać jak największą aktywność i poziom zaangażowania w grupie. Aktywność niesie także profity dla użytkowników, którzy ją podejmują. Od niedawna mogą oni uzyskać odznaczenia np. inicjatora konwersacji, wizualnego narratora, czy wschodzącej gwiazdy.

 

  • Jak utrzymać w grupie porządek?

Regulamin, regulamin i jeszcze raz regulamin! Powinieneś stworzyć go niezwłocznie po utworzeniu grupy. Co powinien w sobie zawierać? Najważniejsze reguły, które sprawią, że korzystanie z zasobów grupy będzie przyjemne i łatwe. Warto zatem dodać w nim zapisek o zakazie spamu i publikowania treści niezwiązanych z przedmiotem zainteresowania grupy, zakaz propagowania mowy nienawiści i obrażania innych osób, a także jasno określić kryteria reklamowania się innych w przestrzeni grupy.

Dobrą praktyką ułatwiającą zachowanie ładu na grupie jest także ustalenie tematów, czyli swoistych kategorii postów, do których użytkownik może “podpiąć” swój wpis w momencie publikacji.

Inną kwestią są osoby, które zachowują się na grupie nie tak, jak powinny. Można przywołać je do porządku, unikając tak drastycznych działań, jak natychmiastowe usunięcie. Niesubordynowanego członka grupy można na jakiś czas wyciszyć (na czas od 1 do 7 dni), czyli uniemożliwić mu tworzenie postów i udzielanie się w komentarzach na grupie.

 

  • Czy warto zadawać pytania, na które osoby dołączające muszą odpowiedzieć przed wejściem do grupy?

Jeśli grupa ma być bardzo specjalistyczna, można na wstępie zadać osobom, które chcą dostać się w jej szeregi, pytania weryfikacyjne. Wyeliminuje to przypadkowe osoby, które nie są treściami publikowanymi w grupie. Pytania mogą być dla Ciebie także cennym źródłem informacji – odpowiednio je zadając, można też dowiedzieć się np. skąd nowy członek grupy pozyskał informacje o jej istnieniu i jak dobrze zna specyfikę Twojej działalności oraz ofertę.

 

  • Jak zebrać w grupie społeczność?

Nie licz na to, że informacja o stworzeniu nowej grupy objawi się w tajemniczych okolicznościach osobom, do których chcesz dotrzeć. Ty sam musisz im o tym dać znać za pośrednictwem kanałów mediów społecznościowych, którymi dysponujesz oraz innych ścieżek, takich jak np. newsletter. Zachęć potencjalnie zainteresowanych do dołączenia do grupy i przedstaw, jakie wymierne korzyści przyniesie im podjęcie takiego działania.

Połączenie grupy z fanpagem także wiele daje – w ten sposób każdy odwiedzający stronę Twojej marki na Facebooku zobaczy, jakie grupy są z nią oficjalnie powiązane.

Martwisz się, że w utworzonej przez Ciebie grupie jest niewiele osób? Wszystko przychodzi z czasem – w miarę rozwoju Twojej działalności i Twoja grupa będzie zyskiwać nowych członków. Niewielkie społeczności też mają swoje plusy – zarówno dla administratora, jak i członków. Pozwalają na budowanie bardziej zacieśnionych relacji i łatwiejszy przepływ informacji.

Przede wszystkim bądź dobrej myśli i nie zniechęcaj się, bo dołączenie do grupy wiąże się zazwyczaj z przekroczeniem mniejszej bariery, niż danie lajka fanpage’owi.

 

  • Jak zrównoważyć treści sprzedażowe z innymi pojawiającymi się na grupie?

Publikując treści na grupie, warto zadbać o to, by nie wszystkie z nich miały charakter perswazyjny i wprost namawiający do skorzystania z usługi czy zakupu oferowanego przez Ciebie towaru. Jeśli dostarczysz członkom rozrywki, dużej dozy dodatkowych informacji i korzyści, to możesz być pewien, że w ich oczach Twoja marka stanie się bardziej wiarygodna, a wtedy i sama sprzedaż będzie szła lepiej.

 

  • Jakie korzyści można zaoferować członkom, by chcieli być w grupie i zapraszać do niej podobne sobie osoby?

Popatrz na członków swojej grupy z takiej perspektywy, że są oni najlepszymi pod słońcem ambasadorami Twojej marki! Spraw, by poczuli się docenieni w szczególny sposób. Co jakiś czas możesz w grupie zorganizować specjalny konkurs, udostępnić atrakcyjną zniżkę, czy ekskluzywne materiały do pobrania. Pole do popisu jest naprawdę ogromne!

Wykorzystujesz już grupy na Facebooku w celach biznesowych? A może dopiero zamierzasz zacząć to robić? Bez względu na to, do której grupy się zaliczasz, mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom będzie Ci łatwiej i przyjemniej realizować działania dotyczące grup na Facebooku. Masz pytania? Zadaj nam je w komentarzu, a chętnie na nie odpowiemy!

 

udostępnij:
Content & Social Media Manager. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Śląskim. Wie jak wielką siłę ma słowo i stara się to umiejętnie wykorzystywać w działaniach marketingowych. W wolnych chwilach hoduje swoje koty i głaszcze swoje kaktusy.

ZAINTERESOWAŁA CIĘ NASZA OFERTA?

Wypełnij brief Skontaktuj się z nami